Acest birou avea in componenta mai multi inspectori, care la rândul lor aveau în atributii repartizarea personalului navigant la bordul navelor companiei respective. Este bine stiut faptul ca acei inspectori, tot fara exceptie, devenisera turnatori cu acte in regula la temuta Securitate, numele lor de altfel gasindu-se si in cunoscutele liste cu turnatori publicate partial dupa revolutie.
Nu mai putin de 90% din inspectorii de personal al fostelor companii de navigatie romanesti sunt in prezent administratori sau chiar patroni ai celor mai multe firme de crewing din Constanta si chiar din tara
Pana nu demult, pe buzele majoritatii marinarilor romani fluturau numele unor companii de crewing care la un moment dat pareau a reprezenta un ideal in materie de crewing. Cum minunile nu tin prea mult mai ales la romani si de aceste companii s-a ales praful.
Un articol de BOGDAN GHICA
Teoretic vorbind, Romania a ramas fara flota, dar, de fapt, adevarul nu este acesta. Vapoarele romanesti inca mai navigau pe marile si oceanele lumii, avand la bord tot marinari romani. Cei care au luat aceste vapoare, si care au aranjat ingineria financiara care a condus la devalizarea Statului Roman de averea ce reprezenta la un moment dat cea de a doua flota ca marime din lume, nu sunt altii decat fostii angajati ai defunctului IEFM Navrom. (Acest aspect va fi insa tratat in mod special de organizatia noastra, urmand sa facem publice numele firmelor straine si cele ale romanilor care le conduc din umbra, firme ce au achizitionat navele si care inca le exploateaza, precum si soarta tuturor navelor care au apartinut flotei romanesti).
Revenind la povestea noastra, am observat ca nu mai putin de 90% din inspectorii de personal al fostelor companii de navigatie romanesti sunt in prezent administratori sau chiar patroni ai celor mai multe firme de crewing din Constanta si chiar din tara. Pastrandu-si relatiile cu vechii parteneri de afaceri de pe vremea Navrom-ului, cu armatori si agentii de shipping din straintate, fostii contopisti au devenit peste noapte mari agenti de recrutare de personal navigant. Cum naravul din fire, adica "boala spagii" nu se lecuieste, acesti traficanti moderni de locuri de munca prost platite, nu fac altceva decat sa solicite "pe fata" marinarilor care apeleaza de nevoie la serviciile lor, spaga ce de toate zilele. Cine nu plateste, sau cine divulga faptul ca i s-a cerut spaga sub forma ascunsa de comision, este automat trecut pe temuta "Black List", lista neagra a agentiilor de crewing. Si asta in pofida faptului ca Legea interzice solicitarea de comisioane de la marinari, in contextul in care adevaratele firme de crewing obtin comisioane legale de la armatorii navelor carora le distribuie personal navigant. La Constanta exista din pacate numai cinci asemenea firme care nu incaseaza spagi sub forma de comisioane, numele lor nu-l facem public pentru nu a se putea interpreta altfel demersul nostru jurnalistic.
Topul spagarilor
La ora actuala, la nivel national, din punct de vedere legal au drept de functionare un numar de 82 de agentii de crewing. Lista completa ce contine numele si adresele acestor agentii de crewing poate fi gasita de oricine este interesat la sediul Autoritatii Navale Romane sau pe site-ul de Internet al acesteia. Ei bine, conditia de acceptare a acestor agentii pe lista amintita este specificata de o ordonanta guvernamentala care prevede ca fiecare astfel de agentie sa depuna o garantie speciala in valuta forte si sa nu perceapa taxe sau comisioane navigatorilor care apeleaza la serviciile acestora.
Conform informatiilor culese din randul marinarilor care au avut de aface cu acest gen de agentii de crewing, am intocmit o lista provizorie (deschisa) cu numele fimelor care sunt fidele practicii comisionului. Astfel in functie de durata contractelor si de remuneratia stabilita prin contract de armatorii-clienti, aceste firme de crewing isi si fixeaza onorariul-comision.
"Escort Maritime" mai nou acum "GES Maritime" solicita marinarilor un comision de 500 de dolari;
"Royal Shipping" -700 de dolari
"Star Gate"-1000 de dolari,
"Queen Liz"- intre 500 si 800 de dolari,
"Atlantic"(nu figureaza pe lista societatilor autorizate)-500 de dolari;
"Net Com" si "Inter-Marine"-solicita comisioane in functie de cuantumul diurnei primite de marinar la bordul navei, asta insemnand ca pentru o diurna de 1.500 de dolari, spaga pentru societatea de crewing poate fi de 500 de dolari si chiar mult mai mult;
"Uni Smart" (la fel, nu se afla pe lista societatilor autorizate)- 400 de dolari;
"Cardinal"-750.000 de lei.
"Rhodos"-700 de dolari
"Uni Smart" in schimb racoleaza marinari romani pentru o societate de crewing din Bulgaria denumita "LIL 12". Pe langa spaga de cuviinta de 400 de dolari, contractele de munca ale marinarilor se "aranjeaza" in dublu exemplar. Astfel, daca scriptic navigatorii ( spre exemplu electricienii bord) au o diurna de 2034 de dolari, in mana acestia primesc doar suma de 1700 de dolari. Restul banilor se impart intre agentia de crewing romaneasca, armator si agentia bulgareasca.
Revenind la "Topul Spagarilor", firma “Rhodos” pe langa cei 700 de dolari ceruti comision, ar fi impus unor navigatori sa-si plateasca singuri contravaloarea drumului catre portul in care se afla nava pe care a fost distribuit.
Dintr-o extrema in alta
Din lista celor 82 de firme de crewing autorizate, exista asa cum am spus si firme care nu percep taxe sau comisioane. In schimb cateva dintre acestea au o alta meteahna, venind cu pretentii bizare. "Barklav" de exemplu, lucreaza in special cu firme de shipping norvegiene. Ei bine, ca sa ajungi sa lucrezi la o astfel de firma trebuie sa treci prin stresul si furcile caudine ale agentilor Barclav din Constanta. Daca la Constanta esti supus unor teste pretentioase si dificile, fie ca ofiter fie ca nebrevetat, la sosirea la vapor, acelasi lucru il fac si norvegienii reprezentanti ai armatorului.Astfel ca din punct de vedere psihic, marinarii sunt extenuati si surmenati inca din primele zile ale contractului. In schimb, ciudatenia este ca echipajele de alta nationalitate care ajung la bordul acelorasi nave nu beneficiaza de acelasi tratament de supra-testare si super-stres ca si marinarii romanii.
Pana nu demult, pe buzele majoritatii marinarilor romani fluturau numele unor companii de crewing care la un moment dat pareau a reprezenta un ideal in materie de crewing. Cum minunile nu tin prea mult mai ales la romani si de aceste companii s-a ales praful. Firme ca "Arpinav", "Zodiac", "ItalRom", "Skippers" etc, firme pe care la un moment dat se bateau, efectiv, navigatorii, au ajuns sa nu mai fie reprezentative sau cautate. Si asta nu din cauza spagilor ci din cauza contractelor tot mai slabe cauzate de pierderea relatiilor cu armatori puternici.
Cu toate ca viata navigatorului roman este marcata de frustrari si suferinta atata timp cat este batut de valuri, ceea ce s-ar fi vrut a fi momente de relaxare si bucurie intre perioadele de voiaj dintre contracte, se transforma din nou intr-o lupta de data asta pentru supravietuirea pe uscat. Acei bani amarati castigati cu sudoare la bordul navelor, sunt efectiv spulberati pe o alta "gaselnita" pusa la cale acum de statul roman. Mii de dolari se scurg pe tot felul de cursuri IMO, cursuri de calificare sau recalificare inventate doar pentru a suge bani. Numai ca o simpla idee pentru novicii ce nu cunosc frustrarile meseriei, cursurile IMO pentru navigatori costa nici mai mult nici mai putin de 1.000 de euro, si nu toate ci doar cursurile de baza. Cum aceste cursuri sunt valabile doar cinci ani de zile, se impune reactualizarea lor, cu aceleasi costuri, dar unde mai pui ca acum oficialilor din Minister le-a explodat mintea cand s-au gandit ca ar fi mai bine ca aceste cursuri sa se organizeze mai des, o data la trei ani. Pai cum altfel s-ar mai putea suporta financiar salariile de zeci de milioane de lei ale asa-zisilor instructori din cadrul CERONAV? NU degeaba unii asemenea "instructori" pot fi vazuti, frizand bunul simt, la volanul unor masini scumpe (Ferrari spre exemplu), etalandu-si bunastarea pe soselele Constantei!