Inspectorii Primăriei Cernavodă nu au fost primiţi în control la centrala nucleară
Inspectorii Corpului de Control al Primăriei Cernavodă nu au fost lăsaţi să intre în incinta centralei nucleare, pentru efectuarea unui control. Acesta fusese dispus de către primarul Mariana Mircea, care aflase că Societatea Naţională Nuclearelectrica (SNN) s-a apucat să construiască în secret un depozit de deşeuri radioactive periculoase, fără a avea o Autorizaţie de construire emisă de Primărie.
Un articol de Mihai Răzvan ROTARU
Oficialii centralei spun că această autorizaţie a fost emisă de către Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare (CNCAN) şi că a avut la bază un certificat de urbanism eliberat de fostul primar Gheorghe Hânsă în anul 2001. Problema e că documentul în cauză avea valabilitate de doar… 12 luni, fiind evident expirat.
Centrala nucleară e stat în stat
Jurnaliştii DEZVĂLUIRI au însoţit, pe 28 ianuarie, o echipă a Corpului de Control al Primăriei Cernavodă, care voia să verifice legalitatea construirii celui de-al patrulea modul al Depozitului Intermediar de Combustibil Ars (DICA).
După mai bine de două ore pierdute pe la porţi, în “negocieri” cu tot felul de agenţi de pază şi jandarmi, şeful Corpului de Control, Valentin Aţintişanu a fost primit de directorul ajunct al centralei, Marian Şerban. “Domnul director mi-a spus că nu ne poate permite accesul în centrală, căci SNN nu se supune controalelor Primăriei Cernavodă. În ceea ce priveşte construirea depozitului de deşeuri, mi-a spus că SNN a trimis punctul său de vedere pe cale oficială la Primărie”.
SNN construieşte ilegal
Primarul Mariana Mircea consideră că oficialii Centralei au încălcat legea refuzând să permită controlul în incinta centralei: “SNN şi CNE Cernavodă comit ilegalităţi. Legea nr. 50/1991, privind autorizarea lucrărilor de construcţii, acordă Corpului de Control al administraţiei publice locale dreptul de a verifica lucrările de construcţii care se execută pe teritoriul localităţii. Cu toate acestea, a fost interzis accesul inspectorilor Corpului de Control, în timp ce la centrală se execută lucrări ilegale”.
În consecinţă, primarul a amendat CNE cu 10000 lei conform art. 26, lit. f din Legea nr.50/1991 şi a solicitat SNN, CNE Cernavodă şi CNCAN să oprească lucrările de construcţie şi să facă demersurile necesare pentru intrarea în legalitate.
Pe vremea lui Hânsă, SNN obţinea aprobări şi avize “din oficiu”
În anul 1999, CNE Cernavodă a obţinut un Certificat de Urbanism emis de Consiliul Judeţean Constanţa, pentru construirea unui Depozit Intermediar de Combustibil Ars (DICA). În baza acestui certificat, Primăria Cernavodă a eliberat o Autorizaţie de construire, pentru primul modul al depozitului. Modulele 2 şi 3 au fost construite după ce Primăria a eliberat Certificatul de urbanism nr.143 din 12.07.2001 şi, ulterior, o autorizaţie de construire, în anul 2005.
În 2009, a apărut necesitatea extinderii depozitului de reziduuri radioactive, cu modulul 4. De această dată, SNN a ocolit Primăria Cernavodă şi s-a adresat direct CNCAN pentru obţinerea Autorizaţiei de construire, invocând Legea 111/1996 privind construcţiile nucleare.
În februarie 2009, CNCAN a emis o Autorizaţie de construire pentru modului 4 DICA, fără a mai solicita Primăriei un certificat de urbanism sau, cel puţin, avizul favorabil al primarului, aşa cum îi obligă legea.
Oficialii CNCAN au considerat că documentele obţinute în anul 1999 şi 2001 sunt suficiente pentru a elibera Autorizaţia de construire.
În răspunsul trimis de către CNCAN Primăriei Cernavodă se arată că “Certificatul de urbanism 143 din 12.07.2001 a fost emis pentru Depozitul de Combustibil Ars, aşa cum a fost acesta prezentat în Documentaţia suport pentru obţinerea certificatului de urbanism pentru DICA, adică pentru întregul depozit, cu 27 de module”.
Certificatul de urbanism este expirat de nouă ani
Acesta argument nu poate sta în picioare dintr-un motiv foarte evident: Certificatul de urbanism din anul 2001 este expirat. Pe document (foto jos) se observă foarte clar că acesta are valabilitate 12 luni!
Cu alte cuvinte, CNCAN a emis o Autorizaţie de construire ilegală, căci se întemeiază pe un Certificat de urbanism care nu mai e valabil de nouă ani. Conform legii, SNN ar fi trebuit să solicite un nou Certificat de urbanism, la fel cum, în 2001, a primit un astfel de document pentru că cel din 1999 expirase.
Pe cale de consecinţă, oficialii centralei aveau nevoie de un nou aviz favorabil al Primarului, aşa cum îi obligă legea, în loc să considere că este suficient avizul dat de fostul primar Gheorghe Hânsă, în 1999.
Pare destul de limpede că SNN a vrut să scoată Primăria Cernavodă de pe traseul firesc al aprobărilor. Oficialii SNN s-au temut probabil că primarul Mariana Mircea ar fi ridicat din nou problema dreptului comunităţii de a-şi spune părerea cu privire la existenţa unor deşeuri puternic radioactive la doar un kilometru de oraş.
Cernavodenii nu vor depozite radioactive în oraş
Un sondaj de opinie realizat de către Primărie în anul 2008 relava faptul că 80% dintre cetăţeni nu doresc ca pe teritoriul Cernavodei să fie depozitate deşeuri radioactive. Era pentru prima dată când li se cerea părerea în legătură cu centrala nucleară, deşi vecinătatea cu un astfel de obiectiv implică asumarea unor anumite riscuri.
Rezultatul sondajului este expresia nemulţumirii cernavodenilor, care nu au fost consideraţi niciodată un partener de discuţie de către Societatea Naţională Nuclearelectrica. Mai mult decât atât, SNN a dat dovadă de-a lungul timpului de o adevărată secretomanie în legătură cu tot ceea ce se întâmplă în centrală.
În momentul în care primarul Mariana Mircea a ridicat problema unor compensaţii pentru comunitatea din Cernavodă, oficialii SNN au declanşat un adevărat război, în care se folosesc de toate mijloacele pentru a scăpa de un adversar incomod.
De ce ar plăti SNN bani pentru dezvoltarea Cernavodei când sute de milioane de euro se duc către firme „prietene”, de multe ori fără nicio licitaţie?!