Afaceri Europene

Senatorul Banias acuză Arcelor Mittal de subminarea economiei naţionale

Indienii de la Sidex Galaţi preferă să plătească dublu la Burgas, doar pentru a ocoli Portul Constanţa
Senatorul PD-L Mircea Banias, directorul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa (CN APMC), Ioan Bălan, directorul Companiei Naţionale Administraţia Canalelor Navigabile (CN ACN), Valentin Zeicu, directorul general al SC Comvex SA, Viorel Panait, şi Dumitru Costin, lider BNS au participat la o conferinţă de presă în care au acuzat Grupul Arcelor Mittal de “acţiuni neconcurenţiale, anticomerciale şi de subminarea economiei naţionale”.
Un articol de Mihai Răzvan ROTARU

În fapt, Grupul Arcelor Mittal a decis să suspende traficul de materii prime importate prin Portul Constanţa-terminalul de minereuri Comvex-Canalul Dunăre-Marea Neagră-Galaţi, preferând ruta Portul Burgas-Canalul Bâstroe-Galaţi.
Participanţii la conferinţa de presă au demonstrat cu cifre faptul că noua rută îi costă de două ori mai mult pe indienii de la Galaţi, din cauza condiţiilor net inferioare pe care le oferă portul bulgăresc faţă de Portul Constanţa.
În aceste condiţii, CN APMC, ACN şi o serie de companii private suferă grave pierderi, care ar putea duce la concedierea unui număr considerabil de angajaţi, cu toate problemele sociale ce pot deriva de aici, mai ales într-o perioadă de criză economică.

Pierderile, în cifre

Bilanţul pentru prima jumătate a acestui an arată scăderi de trafic prin Portul Constanţa, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2008: minereuri feroase (-71%), produse metalice (-39,5%), minereuri neferoase (-38,35%), fapt ce a provocat pierderi grave CN APMC, potrivit directorului Ioan Bălan.
Canalele Navigabile au fost şi ele serios afectate de schimbarea rutei de transport a minereurilor cu destinaţia Mittal Galaţi. Directorul ACN, Valentin Zeicu, a prezentat cifrele: traficul de minereu pe Canal a reprezentat doar 17,86 % faţă de anul 2008 şi acest lucru s-a repercutat negativ asupra salariilor angajaţilor, care au scăzut cu 20 de procente.
Directorul General al operatorului portuar Comvex, Viorel Panait, a dezvăluit faptul că peste 50% din preţul minereului reprezintă cheltuielile de transport. În acest context, a spus Panait, e cu atât mai curios faptul că Arcelor Mittal preferă varianta Burgas-Bâstroe în locul traseului folosit până acum.

Portul Constanţa oferă cele mai bune condiţii calitate-preţ

Fost Director general al CNAPMC, senatorul Banias a prezentat investiţiile în infrastructură ale Portului Constanţa, cel mai adânc şi rapid port din bazinul Mării Negre şi Mediterana de Est, permiţând acostarea navelor de mare capacitate. De aceea, Banias asigură că aceasta este cea mai bună opţiune calitate-preţ pentru industria siderurgică românească. Canalul Dunăre-Marea Neagră a fost gândit tocmai pentru a uşura transportul de materii prime şi materiale finite din industria grea a României.
În acest sistem, producătorul de oţel şi laminate de la Galaţi, Administraţia Canalelor Navigabile, Administraţia Porturilor Constanţa şi operatorul portuar SC Comvex se află într-o relaţie de “dependenţă economică”. Legislaţia internă şi cea europeană interzic ca cineva să exploateze starea de dependenţă economică a unei alte companii. În condiţiile în care Arcelor Mittal transportă materiile prime prin Burgas şi Canalul Bâstroe şi plăteşte pentru aceste servicii mai mult decât o făcea pe traseul Constanţa-Canal, compania indiană se face vinovată de practici neconcurenţale şi anticomerciale-este concluzia participanţilor la conferinţa de presă.
Cel mai grav este că firme ale Statului Român şi mii de angajaţi sunt prinşi la mijloc, în acest conflict comercial incorect. De aceea, senatorul Banias a declarat că a informat deja Ministerul Economiei, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi Consiliul Concurenţei despre această situaţie. “Face, apel către instituţiile Statului Român să analizeze corectitudinea comportamentului economic al Grupului Arcelor Mittal în contextul crizei economice şi să judece în ce măsură Arcelor Mittal e partener al Statului Român în timpul crizei economice sau doreşte doar să profite de pe urma crizei”.

Indienii vor să cumpere ieftin acţiunile Comvex

Decizia Grupul Arcelor Mittal este cu atât mai surprizătoare cu cât Guvernul României face eforturi să-i asigure Grupului Arcelor Mittal energie electrică şi gaze naturale mai ieftine, ca parte a programului guvernamental anti-criză. Şi asta după ce, ani de-a rândul a primit ajutoare de stat româneşti. Cel mai probabil, prin acest joc Grupul Arcelor Mittal încearcă să pună operatorul portuar Comvex într-o situaţie economică dificilă, pentru a putea cumpăra cât mai ieftin un pachet mare de acţiuni. Aici trebuie spus că Arcelor Mittal a cumpărat deja 36% din acţiunile SC Comvex şi a refuzat să facă o ofertă de cumpărare la preţ rezonabil pentru celelalte acţiuni, aşa cum obligă legea. (Legislaţia prevede ca în situaţia în care o companie cumpără peste de 33% din acţiunile unei alte companii listate pe bursă este obligată să facă o ofertă celorlalţi deţinători de acţiuni, la preţul care ea însăşi a cumpărat. Această lege urmăreşte să îi protejeze pe acţionarii mai mici în faţa poziţiei dominante a investotorilor mari).

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana MIHĂLȚEANU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top