Declaraţiile unor martori oculari vor cântări greu în procesul privind recuperarea sumei pentru asigurarea mărfii
Au trecut peste două luni de zile de la evenimentul maritim provocat de scufundarea cargoului sub pavilion turcesc Medy. Misterul scufundării navei, dispariţia dubioasă a celor doi scafandri, ce au intrat fără autorizare în interiorul epavei, scandalul tacit provocat de asiguratorii navei şi ai mărfii, intervenţia autorităţilor turce în treburile Autorităţii Navale Române, rămân, cel puţin deocamdată, enigma vizavi de care toată lumea aşteaptă lămuriri.
Jurnaliştii DEZVĂLUIRI au discutat cu mai mulţi martori oculari care au fost de faţă la momentul plecării navei Medy de la cheul danei 117 din Portul Constanţa Sud-Agigea. Doi dintre martori au descris, în scris, momentul plecării navei de la cheu, toţi cei chestionaţi declarând că nava a plecat în acea noapte cu o înclinare de peste 30 de grade într-un bord. Acest lucru a condus de fapt la scufundarea ulterioară a cargoului.
Un articol de Ştefan Doru COPOŢ
În condiţiile în care credibilitatea martorilor nu poate fi pusă sub semnul întrebării, deoarece aceştia au practicat de-a lungul timpului meseria de navigator, au lucrat ani de zile în domeniul portuar şi pot dovedi cu documente faptul că au fost prezenţi la ora, locul şi ziua în care vasul a plecat în această stare din portul şi dana amintită, rămâne doar ca aceştia să fie contactaţi de autorităţi în vederea elucidării situaţiei şi identificării vinovaţilor. Toţi cei chestionaţi de noi au afirmat că niciodată, de-a lungul carierei lor, nu au văzut ca vreo navă să plece cu asemenea înclinaţie de la cheu, având pe deasupra şi permisiunea autorităţilor portuare. De asemenea, martorii ne-au declarat că sunt dispuşi să depună mărturii în procesul în care firma asiguratoare a mărfii îl va deschide împotriva proprietarului navei. Dacă se va demonstra că nava a fost scufundată intenţionat, poliţa de asigurare a mărfii în valoare de peste 1,5 milioane de dolari nu va mai fi executată, iar firma asiguratoare va scăpa de o cheltuială păguboasă.
Turcii au venit după Medy
Directorul Căpităniei Zonale Constanţa, Alexandru Mezei, a declarat ieri, pentru DEZVĂLUIRI, că firma turcească Aras a câştigat, în urma unei licitaţii, dreptul de a extrage tot combustibilul din tancurile epavei Medy. La licitaţie a participat şi compania românească GSP, dar oferta acesteia din urmă nu a fost pe placul organizatorilor licitaţiei.
Alexandru Mezei a mai spus că aceeaşi firmă turcească, cu ocazia desfăşurărilor operaţiunilor de extragere a combustibilului, o să-şi trimită scafandrii în interiorul epavei pentru a recupera şi cadavrele celor doi scafandri de la firma Shark. De asemenea, Autoritatea Navală Turcă face demersuri pe lângă Ministerul Transporturilor din România în vederea demarării unei anchete speciale legate de scufundarea navei Medy.