Organizatia de Investigatii Jurnalistice si Solidaritatea Civica, cele doua ONG-uri care au demarat campania “Jos taxa de prima înmatriculare!”, par sa fi intuit, înca dinaintea exploziei butoiului cu pulbere, atât încalcarea normelor europene, cât si interesele politice ce stau de-a curmezisul în aceasta situatie. Cele doua organizatii au încercat sa ia masuri în privinta acestor nereguli prin strângerea de semnaturi contra taxei, printr-o conferinta de presa si prin publicarea unor materiale în ziarul “Dezvaluiri”, referitoare la toate pretextele sub care se ascunde adevaratul scop al taxei de prima înmatriculare.
Un articol de ANDREEA PAVEL
Controversele stârnite pe marginea taxei de prima înmatriculare aveau sa faca prima victima în luna ianuarie, atunci când Tariceanu l-a demis pe Sebastian Bodu de la sefia ANAF, sub pretextul ca a indus în eroare opinia publica prin declaratii de ordin politic. Cu o zi înainte, Bodu marturisea ca Vladescu a insistat asupra introducerii taxei de prima înmatriculare, desi Comisia Europeana (CE) a atentionat autoritatile române cu privire la incompatibilitatea impozitului cu legislatia comunitara. Forul European confirma spusele lui Bodu si aduce aminte Guvernului ca tara noastra a fost pusa în tema înca de anul trecut, cu privire la problemele ce vor aparea odata cu introducerea taxei auto. România este trasa acum de urechi, pentru ca nu a actionat pâna la 1 ianuarie 2007. În urma cu o luna, Ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, contrazicea membrii Forului afirmând ca solicitarea Uniunii de modificare a taxei a survenit abia dupa ce România a devenit membru UE. Tot atunci, Vladescu se plimba la brat cu Ministrul Mediului, Sulfina Barbu si se jurau ca taxa de înmatriculare nu ar avea nici în ruptul capului vreun scop fiscal. „Scopul taxei este protectia mediului! În România, 70% din poluarea chimica a aerului provine de la noxe si peste jumatate dintre masini sunt mai vechi de 15-16 ani“, preciza Sulfina. Dar cum ministrii îsi pot schimba orice, doar cameleonismul ba, vazând acum ca se îngroasa gluma, Sulfina îsi spala mâinile în public si într-un moment de amnezie denunta aceasta taxa astfel: „Este o masura fiscala! Ministerul Finantelor este responsabil. Din punctul de vedere al protectiei mediului, aceasta taxa este excesiva.“ Acesta este, deci, primul ministru al României care constientizeaza adevaratul scop al taxei, sau se hotaraste strategic sa renunte la gargara politica si sa recunoasca faptul ca prin prisma omului de rând, povestea se vede altfel. Din cealalta tabara, Ministrul Finantelor a refuzat sa comenteze “divortul” politic dintre cei doi, dar a lasat de înteles ca, oricare ar fi pretul, are de gând sa ramâna mâna dreapta a lui Tariceanu: “România si UE vor gasi o cale de mijloc, care sa permita protejarea mediului înconjurator în conditiile importurilor de autoturisme second-hand, în paralel cu respectarea principiilor din Tratatul de aderare.”
La începutul lui 2006 au fost înmatriculate 12.827 de autoturisme second-hand, comparativ cu 8.393 de unitati din aceeasi perioada, în 2007. În ceea ce priveste înmatricularile de masini noi, în ianuarie 2006 au fost înregistrate 17.923 de autoturisme, fata de 21.931 în prima luna din acest an. Indiscutabil, cei care câstiga din aceasta afacere sunt importatorii de automobile noi si bancile, pentru ca la o masina luata în leasing, taxele nu se vor simti atât de mult. Cei dezavantajati, în afara de importatorii second-hand, sunt cetatenii care nu-si pot cumpara o masina ieftina dintr-o alta tara a UE, dar si statul român, daca taxa va fi anulata de CEJ. În concluzie, tot cetatenii, caci prin cine altcineva îsi plateste statul datoriile? Unul dintre reprezentantii importatorilor de automobile second-hand, Liviu Dobrin, acuza nemultumit Guvernul, adaugând: “Se vede ca actualul guvern a pus un pariu cu aceasta taxa si anume ca ea va fi acceptata de Uniunea Europeana.” CE mai considera ca aplicarea taxei contravine jurisprudentei Curtii Europene si Tratatului de aderare al României la UE. Cel mai solid argument prin care Uniunea ne someaza este principiul nediscriminarii între cetatenii europeni. Conform art.90 din Tratatul Constitutional, un stat membru nu are voie sa impuna nici o taxa pe produse achizitionate din alte state membre, superioara celei aplicate produselor de pe piata interna.