Interviu

România plăteşte pe maşini poluante de două ori mai mult decât dă SUA, pe maşini cu emisii zero

Între timp, America se pregăteşte pentru maşinile electrice

Perpetuând tradiţia criminală moştenită de la Tăriceanu, guvernul Boc II va da anul acesta, din fondurile destinate mediului, 150 de milioane de euro pentru achiziţionarea de maşini pe benzină şi motorină. Deşi suntem departe de puterea financiară a Americii, Guvernul român a decis să investească în stimularea achiziţionării de maşini poluante o sumă de două ori mai mare ca cea investită de americani în cele nepoluante!!!În SUA, Guvernul a pus la bătaie 100 de milioane de dolari, din fondurile Ministerului Energiei, pentru dezvoltarea unei reţele-pilot de alimentare a maşinilor electrice. În acelaşi timp, Guvernul român, prin „Programul Rabla”, aruncă 608 milioane de lei (190 de milioane de dolari) din fondurile destinate protecţiei mediului, pentru… achiziţionarea de maşini pe bază de combustibili fosili.

Un articol de Răzvan PETRE

Una dintre principalele promisiuni electorale ale lui Barack Obama a vizat o politică mult mai ecologistă, care să scoată SUA din rândul ţărilor vinovate de schimbările climatice. Deşi criza economică nu i-a permis actualului preşedinte american să oprească dezvoltarea industriei petroliere, administraţia sa a găsit o modalitate de a se achita de promisiune. Astfel, guvernul SUA a investit masiv în măsuri ce vor stimula comercializarea şi achiziţionarea de maşini electrice, cu emisii zero. În tot acest timp, România se situează exact la polul opus.

Noul vis american

După zeci de ani în care SUA a negat problemele generate de încălzirea globală, administraţia Obama s-a hotărât să „ia taurul de coarne”. Una dintre primele măsuri hotărâte în direcţia ecologizării societăţii şi economiei americane este aceea a dezvoltării parcului de vehicule cu emisii zero. Aceste vehicule există pe piaţă de mai bine de zece ani. Motivul pentru care ele sunt atât de rare, chiar şi în statele cu un nivel de trai foarte ridicat, este lipsa unei reţele de distribuţie a combustibililor. Benzinăriile care comercializează bioetanol sunt puţine, iar pentru posesorii de vehicule electrice singura soluţie viabilă este reîncărcarea acumulatorilor de la priza din locuinţa proprie. Hotărât să elimine dificultăţile cu care se confundă adepţii maşinilor „verzi”, guvernul SUA a dispus implementarea unui program ce va facilita realimentarea autoturismelor electrice. În primă fază, programul vizează introducerea unei ample reţele de „benzinării electrice”, în 11 mari oraşe americane. În fiecare din aceste oraşe vor fi instalate circa 1000 de staţii de alimentare, scopul vizat fiind asigurarea autonomiei autovehiculelor electrice, în zonele metropolitane.

Nissan şi Chevrolet, primii competitori pe piaţa maşinilor electrice

Măsura guvernului SUA vine în întâmpinarea lansării pe piaţa americană a primelor două modele de maşini electrice introduse în producţia de serie. Este vorba despre autovehicule produse de General Motors (Chevrolet) şi de Nissan, care vor fi livrate, începând din toamna acestui an. Soluţia propusă de Chevrolet a fost văzută iniţial ca fiind una futuristă şi ca un experiment de design, dar succesul de care s-a bucurat această maşină inovativă i-a convins pe americani să o producă pe scară largă. Noul Chevrolet Volt este o maşină hibrid, cu o autonomie generată de baterii de circa 60 de kilometri, calculată ca fiind suficientă pentru a acoperi deplasările zilnice a 75% dintre americani. Autonomia maşinii este extinsă până la 500 de kilometri, datorită unui generator electric pe benzină.  Competitorul principal al celor de la Chevrolet este Nissan LEAF. Lansată pe piaţă ca fiind prima maşină electrică de familie, LEAF are un aspect clasic şi o autonomie superioară, de circa 160 de kilometri. Hotărâţi să se impună rapid pe piaţa americană, japonezii de la Nissan au investit masiv în publicitatea difuzată în SUA, cu ocazia Jocurilor Olimpice de iarnă, şi au semnat un parteneriat cu o firmă specializată în transportul şi distribuţia de energie electrică, în vederea instalării a mii de staţii de alimentare cu curent.

I-am depăşit pe americani!

Vrând parcă să respecte întocmai versurile lui Alexandru Andrieş, guvernul român a reuşit performanţa de a-i depăşi pe americani, la investiţiile în parcul auto. Faţă de cele 100 de milioane puse la bătaie de SUA, Guvernul Boc a decis, săptămâna trecută, suplimentarea „Programului Rabla” până la o sumă echivalentă cu 190,5 milioane de dolari. Între cele două proiecte există, însă, o diferenţă majoră: În timp ce SUA investeşte în maşini cu emisii zero, care să nu mai transforme aerul oraşelor într-un cocktail toxic, România plăteşte dublu, pentru maşini la fel de noi, dar mult mai poluante decât cele casate. Conform statisticilor publicate de APIA (Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule), vârsta medie a unei maşini casate prin „Programul Rabla” este de 20 de ani. Este imposibil de imaginat că cu o asemenea maşină îşi poţi permite să pleci în concediu, sau să îţi vizitezi rudele din celălalt colţ al ţării. Similar, pare greu de crezut că un român care şi-a luat o maşină nouă, prin „Programul Rabla” o va ţine încuiată în garaj, sau o va folosi ocazional, doar pentru a merge la serviciu. Pur şi simplu pentru că sunt mai fiabile şi pentru că sunt folosite mai mult, maşinile noi ajung să polueze mai mult decât rablele casate… Ironia supremă este aceea că toată această stimulare a creşterii poluării aerului de pe şoselele şi din oraşele României este plătită cu banii din… „Fondul de Mediu”!

Industria automobilistică – profit pe banii Statului

În timp ce România se pregăteşte, la 80 de ani după „Marea Criză”, să adopte din nou curbele de sacrificiu, prin reducerea salariilor şi a pensiilor, Guvernul Boc decide suplimentarea cu 190 de milioane de lei a fondurilor destinate „Programului Rabla”. Departe de a fi o măsură destinată protecţiei mediului, aceasta nu face decât să protejeze interesele cartelului producătorilor şi importatorilor de maşini – APIA. Peste tot, în lume şi în România, comercianţii au venit cu „oferte de criză”: Supermarketurile ţin promoţie după promoţie, magazinele de haine afişează în permanenţă reduceri de 10-50%, pachetele turistice se vând şi la jumate de preţ, McDonald’s şi KFC se bat în promovarea unor meniuri vândute la preţuri modice etc. Practic, singurul domeniu în care preţurile nu au suferit nici o schimbare este cel auto. Dacă adunăm la aşa-numitele „preţuri promoţionale” ale maşinilor cele trei tichete din „Programul Rabla” (menţionate, cu litere mici, în fiecare ofertă), ajungem la concluzia că preţul autovehiculelor, faţă de cel de acum doi ani, nu a scăzut deloc, ba chiar a crescut, în unele cazuri. Pentru liderii pieţei auto, calculul este simplu – câteva mii de maşini vândute, plus 20-40 de milioane de euro de la Stat – adică suficient pentru a trece cu bine criza, ba şi pentru a face un profit decent!

Actualitate

To Top