Portul Constanţa

RBS, reclamă mincinoasă şi fraude

RBS, implicata in finantarea organizatiei teroriste Hamas

Una dintre cele mai mari bănci din Marea Britanie s-a lansat în România

 În ultimele luni, o campanie publicitară agresivă a sfidat ştirile despre colapsul financiar care veneau din toată lumea. În ciuda crizei de lichidităţi şi mai ales de încredere, care a devastat Bear Stearns, Lehman Brothers, CitiBank sau American International Group, una dintre cele mai mari bănci din Marea Britanie şi-a început activitatea în România. Royal Bank of Scotland, acţionarul majoritar al ABN AMRO, a promovat imaginea unei bănci sigure, în care au încredere milioane de oameni din întreaga lume. Realitatea este însă cu totul alta. În ciuda rating-urilor relativ stabile, guvernul Marii Britanii a investit în Royal Bank of Scotland 20 de miliarde de lire sterline pentru a preveni un eventual faliment. 

 Un articol de Sebastian RĂDULESCU

RBS, implicata in finantarea organizatiei teroriste Hamas

Reclama mincinoasă

RBS nu este singura instituţie financiară care a încercat să-şi extindă cota de piaţă prin campanii publicitare. De asemenea, nu este singura care a suferit pierderi semnificative în urma crizei de încredere declanşată de criza imobiliară.Totuşi, RBS este singura instituţie financiară care şi-a demarat operaţiunile în România tocmai pe acest fundal. Având în vedere că siguranţa depozitelor, şi nu dobânda oferită, este acum principalul criteriu de diferenţiere a băncilor, RBS a accentuat că este o bancă globală, sigură, în care au încredere milioane de clienţi. Spoturile publicitare au fost difuzate pe majoritatea posturilor de televiziune, iar machetele şi articolele publicitare au fost publicate în cea mai mare parte din presa scrisă şi pe internet. Chiar dacă lansarea în România a fost planificată cu mult timp în urmă şi a coincis în mod nefericit cu criza, RBS ar fi putut totuşi modifica conceptul şi mesajele campaniei. Astfel nu ar mai fi fost acuzată că foloseşte publicitatea mincinoasă pentru a profita de lipsa de informaţii a clienţilor.

Salvată de la faliment

În realitate, RBS suferă de o acută criză de încredere. În luna octombrie 2008, guvernul Marii Britanii a recapitalizat RBS printr-o infuzie de 20 de miliarde de lire sterline. Iniţial, această sumă trebuia adunată de pe piaţa de capital prin emiterea de acţiuni, de la investitori privaţi. Statul urma să garanteze această emisiune, pentru a stimula capitalul privat. Eşecul total al acestei prime acţiuni demonstrează că investitorii nu au încredere în RBS şi mesajele din materialele publicitare sunt pur şi simplu mincinoase. Din totalul acţiunilor emise cu garanţia statului, investitorii privaţi nu au cumpărat decât 0,24%. Neîncrederea unanimă a investitorilor nu este o surpriză având în vedere faptul că, aşa cum reiese din documentele depuse la Security and Exchange Comission (organismul de reglementare şi control al pieţei de capital din SUA) nici măcar directorii RBS nu au încredere în propria companie. Confruntat cu riscul din ce în ce mai mare ca RBS să se prăbuşească din cauza subcapitalizării, guvernul Marii Britanii a fost obligat să intervină şi să cumpere acţiunile pe care investitorii privaţi nu le-au dorit. Astfel, guvernul a ajuns să deţină acţiuni simple în valoare de 15 miliarde lire sterline  şi acţiuni preferenţiale în valoare de 5 miliarde lire sterline, adică 57,9% din bancă.

Pierderi de miliarde şi petreceri pe măsură 

sursa: The Sunday Times, Daily Mail

Asemenea AIG, gigantul asigurărilor în care guvernul american a investit peste 150 miliarde de dolari pentru a-l salva de la faliment, RBS este mult prea expus împrumuturilor ipotecare de tip ‘sub-prime’, destinate persoanelor cu un profil de risc ridicat. Din acest motiv valoarea de piaţă a RBS a scăzut cu 85% şi compania va suferi pierderi de peste 6 miliarde de lire sterline numai în anul 2008, cele mai mari pierderi ale vreunei bănci din istoria Marii Britanii. Ca urmare a prăbuşirii preţului acţiunilor, activele multor fonduri de pensii britanice s-au diminuat considerabil şi numeroşi pensionari şi-au pierdut economiile. 

Asemenea AIG, directorii RBS au scandalizat opinia publică la numai trei zile după ce guvernul le-a aruncat colacul de salvare. Aceştia au cheltuit 150000 de lire sterline pentru o petrecere a angajaţior la un hotel de cinci stele din Eastbourne, unde preţul camerei a fost de 335 lire pe noapte. La petrecere, găzduită de starul rugby Rory Underwood, au participat peste 100 de angajaţi din 11 ţări. Directorul RBS David Manson le-a spus acestora să se distreze chiar dacă au dezamăgit acţionarii şi să ascundă toate obiectele cu sigla companiei pentru ca petrecerea să nu apară în presă. Un funcţionar al hotelului a declarat că iniţial ar fi trebuit să participe 196 de angajaţi, dar directorii RBS au fost atât de îngrijoraţi de scurgerea informaţiei către presă încât au redus participarea la 100 de persoane, chiar dacă au plătit tot pentru 196 de camere. 

După scandalul provocat de această petrecere, RBS a continuat să demonstreze cât de mult îşi respectă clienţii şi acţionarii. Răspunsul companiei a fost încă o petrecere, în valoare de 300000 de lire sterline, pentru 70 de angajaţi ai sucursalei din Gogarburn. Aroganţa şi lipsa de respect a RBS faţă de banul public a ajuns chiar până la nivelul la care conducerea băncii a hotărât să cheltuiască 1 milion de lire sterline pentru petrecerile de Crăciun ale angajaţilor.

Angajaţii, instruiţi să mintă clienţii

sursa: Thisismoney.co.uk

Trei actuali angajaţi britanici ai departamentului de relaţii cu clienţii au trimis o adresă către Financial Services Authority (organismul de reglementare şi control al instituţiilor financiare din Marea Britanie) în care demonstrează abuzurile pe care sunt instruiţi să le comită împotriva clienţilor. RBS comite aceste abuzuri în încercarea de a împiedica clienţii să anuleze poliţa de asigurare a plăţii pentru cardurile de credit. Un raport oficial susţine că RBS adaugă această asigurare la împrumuturi şi carduri de credit fără acordul clientului, fapt ce creşte considerabil costul împrumutului. Adresa primită de Financial Services Authority susţine că RBS îşi instruieşte consilierii să spună clienţilor care sună (pentru a anula poliţa de asigurare a plăţii) că sunt transferaţi la departamentul respectiv. De fapt, clienţii nu sunt transferaţi la nici un departament şi vorbesc cu o persoană aflată chiar lângă consilier.

Înainte să vorbească cu al doilea consilier, clienţii sunt ţinuţi în aşteptare timp de cinci minute, în speranţa că închid telefonul înainte ‘să fie transferaţi’. Dacă totuşi nu închid telefonul, li se spune că nu pot anula asigurarea fără să anuleze şi cardul de credit şi fără să returneze întregul împrumut. Dacă nici astfel nu îi determină să cedeze, consilierii sunt instruiţi ca în acest punct să le ofere o perioadă gratuită de probă de două luni, în speranţa că la finalul ei clienţii vor uita să anuleze asigurarea. Pentru fiecare client forţat în acest mod să păstreze asigurarea, consilierii câştigă 5 lire sterline în vouchere de cumpărături.

Dobânzi imorale de 80%

sursa: Telegraph, The Sunday Times

O investigaţie oficială a descoperit că RBS a transformat conturile cu facilităţi overdraft (conturile care permit clienţilor să cheltuiască mai mult decât fondurile curente) în împrumuturi personale cu dobânzi de până la 80%, fără acordul clienţilor.
De exemplu, Duncan Birch din Torrington, Devon, a reclamat faptul că suma de 24100 de lire sterline pe care a cheltuit-o în plus şi nu a returnat-o la timp a fost transformată într-o datorie de 100000 de lire sterline prin crearea unor conturi de împrumut, fără acordul său. Documentele demonstrează că acestuia i-a fost aplicată o dobândă de 80% iar RBS l-a anunţat deja că a obţinut pe cale legală o garanţie imobiliară (casa lui Duncan Birch) pe care o va executa pentru a recupera o diferenţă de 70000 de lire sterline.

Investigaţia a dezvăluit o practică scandaloasă la sucursala RBS din Telford, Shropshire, unde Duncan Birch îşi deschisese contul: în mod sistematic RBS deschidea noi conturi de împrumut fără acordul clienţilor. În unele cazuri, RBS redacta chiar documente de împrumut fără acordul clienţilor.

Amendă în ancheta privind spălarea de bani 

sursa: The Times

În anul 2002, RBS a fost prima bancă nominalizată public de Financial Services Authority pentru neregulile constatate în procedurile de prevenire a spălării banilor. RBS a primit o amendă de 750000 de lire sterline pentru că nu a verificat în mod adecvat identitatea clienţilor şi nu a păstrat înregistrări corecte ale conturilor deschise în 2002.

Conform reglementărilor din Marea Britanie, băncile sunt obligate să solicite noilor clienţi să-şi demonstreze identitatea şi adresa prin paşaport, permis de conducere şi factura de utilităţi. În unele cazuri RBS a verificat doar adresa clientului, nu şi adresa, sau a acceptat documente improprii. RBS nu a fost capabilă să furnizeze copii sau detalii ale documentelor pe baza cărora susţine că a verificat identitatea clienţilor.

Acuzaţii în fraudele de la Enron 

sursa: Telegraph, The Independent, The Sunday Times

Până la actuala criză financiară, prăbuşirea companiei Enron din anul 2001 a reprezentat una dintre cele mai mari fraude din istoria Statelor Unite ale Americii. În anul 2004 Departamentul de Justiţie al Statele Unite a anchetat sprijinul pe care RBS l-a acordat Enron pentru a măslui documentele contabile în scopul inducerii în eroare a investitorilor. Pentru aceste fapte directorul Enron, Jeffrey Skilling, a fost condamnat la 24 de ani de închisoare, iar firma de audit Arthur Andersen a fost desfiinţată. Un raport al tribunalului pentru falimente al Statelor Unite a acuzat în mod oficial directori şi alte persoane extrem de influente din conducerea RBS: Iain Robertson, Johnny Cameron, Tom Hardy şi Iain Houston.

Ben Glisan, trezorierul Enron care a fost martorul cheie al acuzării, a declarat în mărturie că între compania sa şi RBS a existat o înţelegere ilegală. Acuzarea demonstrează această înţelegere şi prin e-mailurile interceptate de guvernul American, trimise de directori ai RBS, unii dintre ei chiar membri în consiliul de administraţie.  Această înţelegere prevedea ca RBS să cumpere temporar de la Enron o centrală de energie din Teesside, nordul Angliei, iar Enron se angaja să o cumpere înapoi câteva luni mai târziu. Pe baza acestei înţelegeri, centrala a fost tranzacţionată între cele două companii de numeroase ori în perioada 1999 – 2001. Cu ajutorul unor asemenea tranzacţii, timp de câţiva ani Enron a reuşit să păstreze aparenţele unei companii profitabile iar directorii ei au încasat prime de sute de milioane de dolari. În realitate, Enron avea pierderi imense.

Daţi în judecată de victimele atentatelor Hamas

sursa: The Sunday Times

În 19 August 2003 un atentat revendicat de organizaţia teroristă Hamas a distrus un autobuz şi a ucis 20 de cetăţeni israelieni. Familiile celor ucişi în atentat au dat ulterior în judecată RBS pentru că a sprijinit în mod indirect operaţiuni de strângere de fonduri pentru Hamas, fonduri cu care Hamas a organizat atentatul.Rudele victimelor susţin că Natwest, proprietate a RBS, a permis organizaţiei umanitare Interpal să strângă fonduri prin intermediul paginii sale de internet, deşi guvernul Statelor Unite îi avertizase că este o interfaţă a Hamas. RBS a respins acuzaţiile, arătând că majoritatea tranzacţiilor au avut loc cu mult timp înaintea atentatelor şi deci nu ar fi putut fi determinante în comiterea lor.

Şi dacă RBS ar veni la tine acasă …?

Forţată de competiţia tot mai acerbă şi de marjele de profit tot mai reduse de pe piaţa occidentală a serviciilor financiare, Royal Bank of Scotland a făcut pasul şi în România. O economie emergentă, cu marje de profit încă foarte mari şi competiţie relativ redusă şi simulată. O ţară membră a Uniunii Europene cu o justiţie coruptă, autorităţi ale statului dispuse oricând să închidă ochii pentru cine dă mai mult, şi consumatori cu un apetit foarte ridicat pentru credite.Având în vedere cv-ul companiei RBS, pare a fi locul ideal pentru a face afaceri. Un loc în care poate că nu va avea multe dintre problemele pe care le-a avut în Marea Britanie sau Statele Unite. Tocmai de aceea propunem cititorilor noştri un test inspirat din spotul publicitar al RBS. Ce s-ar întâmpla dacă RBS ar veni la tine acasă?

 

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top