Fără categorie

Pregatirea Consiliului ECOFIN din 4 martie

In data de 4 martie 2008 va avea loc, la Bruxelles, reuniunea Consiliului Afaceri Economice si Financiare (ECOFIN). Pe agenda reuniunii figureaza urmatoarele teme de interes general:

Implementarea Pactului de stabilitate si crestere (sesiune restransa)

Consiliul ECOFIN urmeaza sa adopte opiniile privind programele actualizate de stabilitate si convergenta pentru 14 state membre: Cipru, Bulgaria, Estonia, Letonia, Spania, Danemarca, Irlanda, Slovenia, Austria, Malta, Grecia, Lituania, Portugalia si Cehia.
Din analiza efectuata de Comisia Europeana, a rezultat ca o parte a statelor membre din acest grup au atins deja obiectivul bugetar pe termen mediu (MTO). Cu toate acestea, sunt state membre pentru care imbatranirea populatiei si reforma sistemelor de asistenta sociala reprezinta provocari serioase.

Pregatirea Consiliului European (13-14 martie 2008)

In vederea pregatirii reuniunii Consiliului European, ce se va desfasura in perioada 13-14 martie 2008 vor fi abordate mai multe subiecte:
i)…

In data de 4 martie 2008 va avea loc, la Bruxelles, reuniunea Consiliului Afaceri Economice si Financiare (ECOFIN). Pe agenda reuniunii figureaza urmatoarele teme de interes general:

Implementarea Pactului de stabilitate si crestere (sesiune restransa)

Consiliul ECOFIN urmeaza sa adopte opiniile privind programele actualizate de stabilitate si convergenta pentru 14 state membre: Cipru, Bulgaria, Estonia, Letonia, Spania, Danemarca, Irlanda, Slovenia, Austria, Malta, Grecia, Lituania, Portugalia si Cehia.
Din analiza efectuata de Comisia Europeana, a rezultat ca o parte a statelor membre din acest grup au atins deja obiectivul bugetar pe termen mediu (MTO). Cu toate acestea, sunt state membre pentru care imbatranirea populatiei si reforma sistemelor de asistenta sociala reprezinta provocari serioase.

Pregatirea Consiliului European (13-14 martie 2008)

In vederea pregatirii reuniunii Consiliului European, ce se va desfasura in perioada 13-14 martie 2008 vor fi abordate mai multe subiecte:
i) Orientarile generale de politica economica 2008-2010/2011 si recomandarile specifice pe tari
Liniile directoare pentru perioada 2008-2010 – elaborate in continuarea procesului de implementare a Strategiei Lisabona pentru a sprijini statele membre in intocmirea si implementarea Programelor Nationale de Reforme – sunt construite pe trei piloni: politici macroeconomice, reforme microeconomice si politici pentru angajarea fortei de munca.
Avand in vedere faptul ca in noul ciclu al Strategiei accentul cade pe implementare, nu au fost operate modificari majore ale liniilor directoare fata de perioada 2005-2008.
In ceea ce priveste recomandarile specifice pe tari, elementul de noutate este reprezentat de cerinta ca statele membre sa precizeze in viitoarele Programe Nationale de Reforma actiunile pe care le-au intreprins si pe care le au in vedere ca raspuns concret la recomandari.
ii) Raportul intermediar privind stabilitatea financiara (sesiune restransa)
Documentul se concentreaza pe prezentarea evolutiilor post-octombrie 2007 si pe actiunile prioritare pentru intarirea stabilitatii financiare, avand in vedere situatia pe piata financiara internationala ramane fragila. Sunt propuse astfel masuri de imbunatatire a functionarii pietelor, precum cresterea transparentei, imbunatatirea standardelor de evaluare a activelor; imbunatatirea cadrului prudential si de gestiune a riscului in sectorul financiar.
iii) Fondurile suverane de investitii
In decembrie 2007, presedintele Comisiei Europene, la cererea anumitor state membre, a agreat introducerea pe agenda Consiliului European de primavara din 2008 problematica fondurilor suverane de investitii (FSI). In vederea pregatirii summit-ului european, ministrii de finante vor avea un schimb de opinii pe aceasta tema in cadrul reuniunii Consiliului ECOFIN din 4 martie 2008 pornind de la Comunicarea Comisiei Europene „A common European approach to Sovereign Wealth Funds”. Documentul Comisiei prezinta activitatile specifice desfasurate de FSI, impactul lor asupra economiilor care beneficiaza de asemenea investitii, cadrul legal european si international si creaza baza pe care statele membre pot lua o decizie privind o abordare comuna la nivel european in privinta FSI. Se sugereaza totodata orientarea preocuparii statelor membre catre interventii in ceea ce priveste guvernanta si transparenta FSI, in avantajul atat al tarilor recipiente cat si al tarilor de origine.

Bugetul general al Uniunii Europene- Prioritatile Consiliului pentru bugetul pe 2009

In conformitate cu calendarul procedurii bugetare comunitare anuale, in cadrul Consiliului din 4 martie 2008, ministrilor de finante ale SM le vor fi prezentate liniile directoare pentru bugetul pe 2009.
Printre prioritatile ce vor sta la baza negocierii bugetului pentru anul 2009 regasim: a) Acordul Inter-Institutional (IIA) privind disciplina bugetara si un management financiar sanatos; b) buna colaborare cu Parlamentul European si cu Comisia; c) furnizarea unui nivel suficient, dar justificat de resurse pentru a asigura o implementare eficace si eficienta a politicilor UE; d) creditele de plati si de angajamente sa reflecte necesitati reale si bine definite si sa fie compatibile cu plafoanele stabilite in Cadrul Financiar Multianual; e) flexibilitate bugetara in ceea ce priveste reprioritizarea programelor si realocarea creditelor, in scopul de a redirectiona resursele intr-un mod realist catre nevoi actuale si viitoare.

Impozitarea

– Combaterea fraudei fiscale

In noiembrie 2006, Consiliul UE a decis elaborarea la scara comunitara a unei strategii de lupta impotriva fraudei fiscale, in special in domeniul fiscalitatii indirecte, care sa completeze eforturile depuse la nivel national de SM. Consiliul Ecofin din 5 iunie 2007 a solicitat CE examinarea a inca 2 masuri “profunde” pentru abordarea fraudei TVA: impozitarea tranzactiilor intra-comunitare si sistemul de taxare inversa generalizata. In sesiunea sa din 4 decembrie 2007, Consiliul a impulsionat CE sa-si prezinte rezultatele analizelor, astfel incat acestea sa fie supuse dezbaterii in primul trimestru 2008. Ca raspuns la solicitarea Consiliului, CE a redactat Comunicarea privind masurile de modificare a sistemului TVA, pentru combaterea fraudei TVA, in care sunt prezentate elementele pozitive si aspectele problematice ale impozitarii livrarilor intra-comunitare in SM de plecare, ale introducerii sistemului de taxare inversa generalizata, precum si ale derularii unui program pilot privind taxarea inversa generalizata pentru o perioada limitata intr-un SM interesat.
In 18 februarie 2008, Grupul de Lucru “Aspecte fiscale” a dezbatut masurile ce vizeaza combaterea fraudei fiscale in domeniul TVA, in vederea pregatirii lucrarilor ECOFIN din 4 martie 2008. In acest cadru, marea majoritate a SM au sustinut masurile conventionale, fiind de parere ca nu este necesara modificarea fundamentala a sistemului TVA actual, decat in cazul in care masurile conventionale se dovedesc ineficace. Astfel, Proiectul de Concluzii ale Consiliului stabileste prioritatea propunerilor legislative referitoare la masurile conventionale, in contextul accelerarii lucrarilor privind combaterea fraudei fiscale.

– Impozitarea economiilor

Nevoia de evitare a distorsionarii circulatiei capitalurilor si de impozitare efectiva a platilor de dobanzi primite de cetatenii UE in SM diferite de statul lor de rezidenta, a condus, in anul 2003, la adoptarea Directivei privind impozitarea economiilor (Directiva Consiliului 2003/48/EC). Aceasta directiva permite ca platile de dobanzi sa fie impozitate in conformitate cu reglementarile din SM de rezidenta al deponentului, si nu conform regulilor din SM in care este format depozitul.
Prevederile directivei au inceput sa fie aplicate de catre toate SM, de la data de 1 iulie 2005. Tot de atunci, prevederile directivei au fost aplicate in 10 teritorii dependente sau asociate ale SM UE, prin implementarea de acorduri bilaterale cu aceste jurisdictii, semnate de fiecare dintre cele 25 SM; masuri echivalente celor din directiva au fost aplicate, de la aceeasi data, in 5 tari terte europene (Andora , Liechtenstein , Monaco, San Marino si Elvetia).
Pentru a combate strategia de eludare fiscala a investitorilor din UE ce isi transfera economiile catre jurisdictii mai “prietenoase” fiscal, CE a inceput negocierile cu importantele centre financiare din Asia. Astfel, UE doreste extinderea prevederilor Directivei 48 in Macao, Hong Kong si Singapore. Singapore este al 13-lea partener comercial al UE si inregistreaza 30% din comertul UE-Asia, in timp ce Hong Kong se promoveaza ca o destinatie a investitorilor straini, libera de taxe.
In cadrul Consiliului din 4 martie 2008, CE va prezenta stadiul negocierilor Hong Kong, Singapore si Macao. CE a anuntat pentru viitor, posibile discutii cu Norvegia si Bermuda si inceperea discutiilor cu Islanda.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top