Opinii

Potențialul turistic al orașului Cernavodă, poarta de intrare în Dobrogea

Unul dintre principalele obiective pe termen lung ale primarului Liviu Negoiță este implementarea proiectului Esplanada- amenajarea unei faleze prevăzută cu zonă de promenadă pe malul drept al Canalului Dunăre-Marea Neagră, zonă care s-ar finaliza în preajma unui port turistic al orașului Cernavodă. Astfel, potențialul turistic al urbei va fi valorificat la maxim, Cernavodă fiind orașul prin care turiștii din întreaga țara intră pe tărâmul Dobrogei.

În acest sens, în ultima perioadă se discută din ce în ce mai mult de proiectul DanuBio al consilierului județean Bogdan Bola. Aflat pe masa Consiliului Județean Constanța, proiectul își propune să redescopere, să dezvolte și să promoveze frumusețea, tradițiile și potențialul turistic al comunităților situate pe malul Dunării. Totodată, proiectul vine și în sprijinul oamenilor care trăiesc în aceste zone prin implementarea unor investiții ce vor crea locuri de muncă sau le vor oferi alte facilități de a pune bazele unor activități de agroturism.
Dar nu doar proiectele aflate în plină realizare sau cele care se vor face în perioada următoare reprezintă puncte de atracție turistică pentru publicul dornic să cunoască frumusețile orașului situat pe malul drept al Dunării. În primul rând, pasul călătorului nu trebuie să ocolească Muzeul de Istorie și Arheologie ”Axiopolis” din Cernavodă care găzduiește grupul statuar ” Gânditorul” și ” Femeie șezând”, capodopere a sculpturii neolitice, descoperite în acest oraș într-un mormânt din necropola de inhumație de pe dealul Sofia. Conform datării realizate, statuetele au o vechime de 5.500 – 6000 de ani (3500 – 4000 Î.e.n) și sunt considerate capodopere ale artei primitive universale, aparținând culturii Hamangia.
Apoi, Cetatea Axiopolis, descoperire arheologică din anul 1898, situată la 4 km de Cernavodă, pe malul drept al Dunării, trebuie neapărat să fie inclusă pe agenda turistică. Cetatea era în plină înflorire în timpul împăratului Traian, dărâmată până la ruine în timpurile grele ale năvălirii barbarilor. În vecinătatea acesteia se găsesc urme ale Valului de piatra (Valul lui Traian).

Desigur, intrarea în județul Constanța reprezintă și primul contact cu un reper istoric al orașului Cernavodă – Podul „Anghel Saligny”. Inaugurat la 14 septembrie 1895, podul a fost proiectat și construit de celebrul inginer Anghel Saligny și era, la acea vreme, cel mai lung pod din Europa. Acesta a fost construit între 1890 și 1895 pentru a asigura legătura feroviară între București și Constanța. Începerea lucrărilor de execuție a avut loc la 26 noiembrie 1890, în prezența Regelui Carol I.

Podul peste Dunăre are o deschidere centrală de 190 de metri și alte 4 deschideri de 140 de metri, alături de un viaduct cu 15 deschideri de 60 de metri. Podul se află la 30 m peste nivelul apelor mari ale Dunării pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai mari catarge. Podul peste Borcea cuprinde 3 deschideri de câte 140 de metri și un viaduct cu 11 deschideri a 50 metri.

În insula Borcea, care în acea vreme constituia o baltă pe care o traversa un tronson de 14 km al căii ferate, s-a mai realizat un viaduct de 34 deschideri a 42 metri. Cu rampele de acces, cei 4087,95 metri de poduri formau, la acea vreme, cel mai lung complex de poduri construit în România și al treilea ca lungime din lume. Deschiderea centrală de 190 m era cea mai mare din Europa Continentală.
Noutățile aduse de Saligny constau în aplicarea invențiilor sale, suprastructura din grinzi cu console și tabliere de pod, din oțel moale, în loc de fierul pudlat care se întrebuința pe atunci.
Biserica “Sf. Împărați Constantin și Elena” este, de asemenea, un punct de atracție al orașului Cernavodă. Biserică de cult ortodox, construită în anii 1882-1895, aparține ca arhitectură stilului bizantin. A fost ridicată pe un plan în formă de cruce, în mijloc are o cupola mare din cărămidă și piatră. În anul 2001 a avut loc de restaurarea bisericii și refacerea picturilor. Este inclusă pe lista monumentelor istorice de interes național.

Și Biserica Romano-Catolică cu hramul “Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul” are o istorie de aproape un secol. În 1936 a fost cumpărată de către Arhiepiscopia Catolică o clădire care a funcționat ca sediu parohial și capelă până în 1950, când a fost naționalizată de către autoritățile comuniste, iar preotul comunității, italian de origine, a fost arestat. Parohia a fost reînființată în 1991, capela aflându-se într-o stare avansată de degradare. În 1997 au început lucrările de construcție la noua biserică a comunității, care au fost definitivate în 2003.

La aceste două locașuri de cult mai trebuie să adăugăm și Biserica ortodoxă din lemn, “Sf. Apostol Andrei”, construită în stil maramureșean (piatra de temelie a fost pusă în anul 2000, construcția fiind finalizată în anul 2003) și Geamia Cultului Musulman, construcție ce datează din anul 1756 fiind declarată monument istoric.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top