Actualitate

Podul Brăila – Tulcea va genera un boom de dezvoltare a zonei!

Cea mai complexă lucrare de infrastructură realizată în România pare a fi intrat în linie dreaptă. În urmă cu o săptămână, președintele Consiliului Județean Tulcea, Horia Teodorescu, a organizat o întâlnire de lucru în zona realizării investiției, cu toți factorii implicați în proiect: președintele Consiliului Județean Brăila, Iulian Francisk Chiriac, primarul orașului Brăila, Viorel Marian Dragomir, board-ul firmei Astaldi (constructorul), senatorul Nicolae Moga, și directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Narcis Neaga.
Participanții au dat asigurări că vor depune toate eforturile pentru ca lucrările să înceapă în luna decembrie, așa cum a fost stabilit inițial.

Interpelare către ministrul Transporturilor

Totodată, parlamentarii tulceni Anișoara Radu, Mirela Furtună și Lucian Simion au depus pe 3 noiembrie o interpelare adresată ministrului Transporturilor, Lucian Șova, căruia i-au cerut informații la zi, legate de mai multe aspecte procedurale ale proiectului.
Iată textul interpelării:

„Stimate domnule Ministru,
Dezvoltarea economică a judeţului Tulcea ţine în mare măsură de modul în care este această zonă legată de restul ţării.
Din acest punct de vedere, realizarea construcţiei podului Tulcea – Brăila reprezintă un deziderat al tulcenilor de peste 28 de ani.
Anul acesta s-au făcut anumiţi paşi concreţi pentru realizarea proiectului şi au fost demarate câteva activităţi.
Am fost însă surprinşi de poziţia exprimată de doamna comisar european Corina Creţu, într-o conferinţă de presă ţinută la Cluj, în care a menţionat că proiectul podului nu a fost transmis Comisiei Europene pentru obţinerea finanţării.
Programul Operaţional Infrastructură Mare reprezintă principalul mijloc de finanţare al proiectelor din domeniul infrastructurii, inclusiv construcţia podului.
Am citit, cu interes, şi răspunsul dumneavoastră la afirmaţiile doamnei Creţu. Înţelegem că sunt 14 proiecte depuse la Comisie, printre care şi cel al construcţiei podului, şi toate acestea au fost aprobate de experţii DG Regio.
Având în vedere aceste afirmaţii contradictorii, vă solicităm să clarificaţi următoarele aspecte:
– Care este situaţia finanţării proiectului podului Tulcea – Brăila?
– Care au fost paşii făcuţi de minister pentru asigurarea finanţării proiectului din fonduri europene şi care este dată când a fost transmisă cererea de finanţare sau când o veţi transmite?
– Care este stadiul exproprierii terenurilor pentru judeţul Tulcea? Au început descărcările arheologice pentru judeţul Tulcea?
– Vă rugăm să ne informaţi dacă Asociaţia firmelor participante la executarea lucrărilor pentru acest proiect şi-au predat proiectul tehnic sau care este termenul de predare?
– Când veţi emite ordinul de începere al lucrărilor?
– Cine îşi asumă revendicările firmei contractante în situaţia în care CNAIR nu respectă termenul de punere la dispoziţie a frontului de execuţie al lucrărilor pentru podul Tulcea-Brăila?”

Ce spun parlamentarii de Tulcea

Ziarul Dezvăluiri a discutat cu trei parlamentari de Tulcea despre importanța acestui proiect. Iată declarațiile:

Anișoara Radu, deputat PSD

„Podul peste Dunăre Tulcea-Braila este cea mai complexă lucrare de infrastructură din ultimii 27 de ani, un obiectiv de investiții deosebit de important pentru întreaga regiune.
Podul suspendat peste Dunăre Brăila – Tulcea şi conexiunea acestuia cu drumurile naţionale existente va avea impact pozitiv prin: fluidizarea traficului între localităţile Brăila, Galaţi, Tulcea, Constanţa, creşterea siguranţei utilizatorilor, micşorarea timpilor de parcurs, scăderea poluării la toate nivelele în zonele în prezent tranzitate şi reducerea timpului de călătorie şi a celui de tranzit.
Este vizată o îmbunătăţire concretă a competitivităţii economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport care facilitează integrarea economică în UE, contribuind astfel la dezvoltarea pieţii interne, cu scopul de a crea condiţiile pentru creşterea volumului investiţiilor, promovarea transportului durabil şi a coeziunii în reţeaua de drumuri europene.
Podul suspendat peste Dunăre este cuprins în Master Planul General de Transport al României şi face parte din categoria proiectelor de tip ITI (Investiţii Teritoriale Integrate), finanţabile din POIM 2014 – 2020, Axa Prioritara 2 „Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient”.
Conform informațiilor furnizate la ultima reuniune de lucru din teren (la Măcin și la Jijila pe 19 Octombrie a.c.) organizată de președintele Consiliului județean Tulcea, Horia Teodorescu, la care au participat toate părțile implicate: senatorul de Tulcea si Ministrul Finanțelor Publice, Eugen Teodorovici, președintele Consiliului Județean Brăila, Iulian Francisk Chiriac, primarul orașului Brăila, Viorel Marian Dragomir,   senatorul de Constanta Nicolae Moga, board-ul firmei Astaldi, precum și directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Narcis Neaga, așadar, la această întâlnire s-a afirmat că pe 10 decembrie, va fi emis Ordinul de începere a lucrărilor privind organizarea de șantier. Au început lucrările de descărcare arheologică, de defrișare, iar în ședința de guvern din această săptămână speram să se emita HG pentru exproprierea terenurilor din zona Măcin-Jijila.
Președintele Consiliului județean Tulcea, Horia Teodorescu, împreună cu întreaga echipă de la Tulcea s-a implicat efectiv, apelând la toate resursele, în realizarea acestui proiect pe care am speranța că-l vom vedea finalizat. Fiecare dintre noi este interesat de acest proiect și suntem pregătiți să ajutăm în măsura în care este posibil pentru că, după cum bine știți, procedurile de avizare sunt complexe și adeseori greoaie.
Construirea podului peste Dunăre Tulcea-Brăila este imperios necesară pentru dezvoltarea economică a județului Tulcea, pentru facilitarea legăturilor cu restul țării, pentru dezvoltarea turismului în Delta Dunării și creșterea nivelui de trai al locuitorilor acestui județ.
Am încredere în toți factorii de decizie implicați pentru atingerea acestui obiectiv și sper din toată inima ca și vremea să țină cu noi astfel încât lucrările să se deruleze conform planului de implementare”.

George Șișcu, deputat PNL

„Podul peste Dunăre Tulcea-Brăila ar fi o gură de oxigen pentru economia întregului nostru județ, nu numai pentru zona emergentă acestei investiții. Un mare procent din traficul dinspre Moldova și dinspre Republica Moldova spre portul Constanța, litoral, Bulgaria și Turcia, s-ar desfășura pe acestă rută. Ținând cont de acest lucru, va fi necesară și realizarea celeilalte investiții majore, și anume drumul expres, Brăila-Tulcea-Constanța.
Despre implicarea autorităților locale nu cunosc decât cele relatate de mass media, parlamentarii opoziției nefiind invitați Niciodată la vreo întâlnire pe această temă.
Pe 10 decembrie s-a promis că se va semna ordinul de începere a lucrărilor. Rămâne de văzut însă când vor începe lucrările efectiv. În acest sens, nu avem prea multe motive de optimism, ținând cont de modul cum au mers lucrurile la acest obiectiv”.

Vasile Gudu, deputat PNL

„Podul peste Dunăre este un proiect strategic de importantă majoră nu numai pentru Județul Tulcea, ci pentru întreaga țară. Această investiție odată realizată va reduce distanța dintre județele Moldovei și județele Tulcea și Constanța. Astfel, se reașează județul Tulcea pe harta de transport rutier a țării. Această investiție are o importanță strategică dar și una economică. Investiția reprezintă un reper pentru România, fiind al patrulea pod, ca importanță economică, al Europei.
Personal, nu am sesizat o implicare majoră a factorilor de decizie județeni, deoarece valoarea proiectului este extrem de mare, depășind competențele acestor autorități. Acest proiect a fost folosit politic în fiecare campanie electorală, de toate forțele politice.
Sunt sceptic în ceea ce privește respectarea termenelor, deoarece toate procedurile ce prevăd licitațiile, obținerea avizelor și autorizațiilor de construcție sunt activități de durată. De asemenea, consider că este și o lipsă de interes politic pentru punerea în practică a acestui proiect”.

Un articol de Mihai Răzvan ROTARU

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

To Top