Afaceri Europene

Pavilionul românesc, încotro?

DNA-ul stă la pândă cu ochii pe ANR

Dacă tot ne-am vândut flota și suntem „de râsul curcilor” printre statele europene cu tradiție în navigație maritimă, statul român s-a gândit acum ceva timp să mai născocească o găselniță incredibilă. Ideea inițială era una simplă, aceea ca România să poată înregistra nave sub pavilion românesc. Interese obscure au transformat însă planul în cu totul altceva, astfel că anul trecut, între statul român și o firmă privată din Germania, cu sediul în Cipru, s-a semnat un contract pe 30 de ani, în baza căruia societatea primea dreptul de a înmatricula nave sub pavilion românesc. A fost sămânța unui scandal public care continuă și astăzi și al cărui mod de rezolvare se află încă sub semnul întrebării. Intenția statului român de a introduce un terț străin în această ecuație a fost atacată virulent de multe persoane din domeniu, care au atras atenția asupra efectelor devastatoare pe care o astfel de tranzacție ar putea-o avea asupra navigației mioritice.

Un articol de Mihai CORNEA
Ștefan KOSTOFF

 

În urmă cu aproximativ 2 săptămâni, Camera Deputaților a aprobat acest proiect de Lege privind aprobarea OGU 19/2012 privind transportul maritim, proiect în baza căruia Registrul Internațional al Navelor este în subordinea ANR-ului iar înregistrarea navelor se face prin căpităniile zonale. Datorită controverselor existente, proiectul pare acum în ordine, întrucât a dispărut prevederea “buclucașă”, aceea ca înregistrarea navelor să se facă prin căpitănii, dar și „prin operatori privați” (n.r. vezi firma din Germania, înregistrată în Cipru). Războiul însă continuă și există numeroase persoane influente care încă doresc cu ardoare introducerea părții germane în această afacere.

Scandal cu parfum penal

De la semnarea contractului dintre statul român și SRL-ul german și până în prezent, ANR-ul a fost mereu împotriva introducerii unui terț străin. Acesta este de altfel și motivul real pentru care, Autoritatea Navală a schimbat într-un interval foarte scurt de timp, nu mai puțin de trei directori, care nu au vrut să își pună semnăturile pe acordul respectiv. ANR-ul a alertat instituțiile abilitate și DNA-ul a intrat pe fir. În mod însă cu totul surprinzător, procurorii Anti-Corupție nu au fost deloc atenți la „detaliile” afacerii, considerând că nu a existat nicio tentativă de înșelare a instituțiilor mioritice și că activitatea ANR-ului nu a fost în niciun fel afectată. DNA s-a mulțumit să constate că acel contract încheiat între statul român și firma germană nu a apucat să producă niciun fel de pagube, astfel încât, neexistând niciun prejudiciu, nu se poate vorbi despre o latură penală a afacerii. Deși altădată, extrem de vigilenți, cei de la DNA nu au făcut deloc valuri față de această încercare ilegală de a vinde ce a mai rămas din navigația tricoloră unor terți străini. În cazul în care, datorită încăpățânării firmei germane care insistă să deruleze afacerea, contractul va produce totuși efecte, atunci DNA-ul va lua cu asalt atât ANR cât și responsabilii din Ministerul Transporturilor care au fost de fapt artizanii acestei combinații.

ANR-ul s-a opus

Am încercat să aflăm mai multe detalii, stând de vorbă cu unul dintre directorii ANR, demiși în ultimul an. Andrian Mihei a fost cel care s-a opus vehement ideei de cooperare cu un terț străin. El a atras atenția încă din primăvară asupra faptului că înregistrarea unei nave sub pavilion românesc nu ar aduce prea mulți bani statului, dar că poate aduce numeroase probleme. Mihei își susține ideile și în prezent: „ Cineva a introdus la un moment dat, în proiectul de lege, acel amendament (n.r. „sau prin operatori privați”), dar l-am demontat imediat, pentru că este imposibil să lași o firmă străină să facă acest lucru. Acestea sunt drepturi suverane ale statului român și nu pot face obiectul unor cedări. Inițial, susținătorii ideii cu terții au anunțat că doresc introducerea unor simpli intermediari, dar atunci când s-a semnat contractul, a apărut dintr-o dată cuvântul administrare! În calitate de director ANR și la recomandarea Consiliului de Administrație eu am supus problema spre analiză departamentului juridic iar specialiștii mi-au confirmat teoriile că ne aflăm în fața unui caz de nerespectare a legii. Ulterior, într-o ședință extraordinară, noi am decis să înaintăm rezultatul analizei noastre către organele abilitate și astfel, dosarul a ajuns și la DNA” a mai declarat Mihei. Așa cum menționam ulterior, procurorii DNA au ajuns la concluzia că nu este nimic ilegal în această afacere. ANR a făcut recurs împotriva deciziei celor de la DNA.

Demiși fără motivare

Nu mai puțin de trei directori ai ANR care s-au opus contractului cu nemții au fost demiși într-un singur an, fără să li se spună pe față dacă au făcut ceva greșit. Fără urmă de îndoială, demiterea lor s-a datorat atitudinii „necooperante”. „Este o bănuială pe care o am și eu. Mie nimeni nu mi-a zis de ce am fost revocat din funcție și cred că asta s-a întâmplat și la presiunea părții germane. Probabil s-a crezut că odată ce voi fi înlăturat, se va putea pune în aplicare acest contract” a mai declarat Mihei. Din fericire, lucrurile au fost puse în mișcare și intenția a fost dejucată. Istoria s-a repetat, pentru că înaintea lui Mihei fusese înlăturat din aceleași motive și Mihai Șagău,iar înaintea lui Șagău își dăduse demisia Constantin Matei, toți nefiind de acord ca ANR să dea undă verde unei idei stupide și nelegale.

Legea trebuia să protejeze interesele marinarului român!

Ideea unui pavilion românesc este acceptată de toți cei din domeniu, dar se cere ca norma și reglementările acesteia să fie conforme legii, în sprijinul marinarului și mai ales în interesul statului român. „Trebuie îndeplinite anumite condiții, respectate anumite criterii, nu trebuie făcut ceva la întâmplare. Trebuie să existe un contract colectiv de muncă, statul român să își protejeze navigatorii, așa cum fac toate celelalte state ale Uniunii Europene. Pe navele sub pavilion românesc, trebuie să aibă prioritate marinarii autohtoni. De asemenea, pe fiecare navă trebuie să existe cadeți români, pentru a putea vorbi efectiv de specializări. Ideea unor nave sub pavilion românesc este una bună, pentru că ar aduce și ceva profit statului, chiar dacă nu vorbim de sume mari. Ar putea fi doar 1 milion de euro, dar poate și 10 milioane sau chiar 100 de milioane. Nu contează cât, ar fi pur și simplu niște bani, care intră în visteria statului nostru. Sunt așadar aspecte benefice, dar totul trebuie făcut conform legii” a declarat Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN).

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana MIHĂLȚEANU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top