Lipsa locurilor de parcare este o problemă majoră în Constanța. Una care a avut o contribuție semnificativă în votul dat acum un an împotriva fostului primar Decebal Făgădău. În urmă cu o lună am adresat primăriei mai multe întrebări despre locurile de parcare. În loc de răspuns, am primit statistici stufoase și laude deșarte despre sute de locuri de parcare noi. Iar ca bonus, o recunoaștere-șoc: Primăria alocă câte două locuri pe apartament în unele cazuri, deși acest lucru este interzis clar de regulamentul parcărilor.
Pornind de la sesizările cetățenilor nemulțumiți de tergiversările infinite la care sunt supuși de Serviciul Parcări al Primăriei Constanța și de la faptul că unele atribuiri par a fi făcute preferențial, am adresat o solicitare de informații publice. Prin aceasta am cerut, aplicat și concret, să ni se arate cum s-au atribuit locurile de parcare într-un cartier central al Constanței. Totodată, am încercat să aflăm care sunt verificările întreprinse de angajații de la Parcări, în vederea aplicării juste a regulamentului.
În replică, serviciul parcări a tergiversat răspunsul către noi, la fel cum tergiversează – uneori ani de zile – răspunsul către solicitanții locurilor de parcare. Ni s-a invocat că volumul de muncă e prea mare și că am cerut prea multe informații, care nu pot fi identificate așa ușor. După 30 de zile de muncă silnică angajații primăriei, printre ei un director, un inspector și un șef de serviciu, ne-au dat un răspuns de 10 rânduri – o medie de 1 rând scris, la 3 zile de muncă…
Regulamentul e pentru fraieri
Cele 10 rânduri au inclus o sumedenie de informații pe care nu le solicitasem – cum se dă primăria peste cap să reabiliteze parcările, câte sute de locuri de parcare s-au reabilitat, câte sute de cereri au fost depuse, care e numărul hotărârii de consiliu prin care a fost aprobat regulamentul parcărilor ș.a.m.d.
În cele 30 de zile – cât le-a luat angajaților primăriei să scrie 10 rânduri – am consultat regulamentul parcărilor din Municipiul Constanța. Acesta stipulează, la articolul 10: „În parcările de reședință se va atribui câte un loc de parcare pentru fiecare apartament.”
Înainte de formularea răspunsului, îi anunțasem pe cei de la primărie că știm deja că în zonă sunt alocate locuri de parcare multiple pe același nume sau pe același apartament. Așa că angajații de la parcări nu s-au mai deranjat să încerce să ne îmbrobodească și la acest capitol. În schimb, ne-au comunicat franc: „în zonă sunt apartamente care dețin două locuri de parcare”.
Așadar, primăria recunoaște că sunt cazuri de familii care dețin cel puțin două locuri de parcare. Și că regulamentul este pentru fraierii care depun cereri, nu pentru deștepții care stabilesc cine și cum primește loc de parcare.
Logică, sau șmecherie?
Angajații de la parcări au venit însă și cu un argument: Ei arată că locurile multiple au fost obținute „în anii anteriori când numărul solicitărilor era mai mic decât numărul de locuri și Regulamentul permitea obținerea celui de al doilea loc.”
Cât de valid e acest argument? Să vedem:
– în anul imediat anterior, 2020, regulamentul parcărilor era desființat în Justiție, iar atribuirile se puteau face doar pe lângă Regulament.
– în 2018 și 2019, alocarea de locuri de parcare se făcea pe controversatul regulament al fostului primar Făgădău, care stipula, la articolul 19: „pentru parcările de reședință nu vor fi alocate două sau mai multe locuri de parcare pentru aceeași unitate locativă”, deci din nou acest lucru era imposibil.
– practic trebuie să mergem înapoi în timp, la regulamentul din 2015 – primul promovat de Făgădău. Acesta a fost practic „regulamentul rechinilor imobiliari”, fiind ascuns la finalul unei hotărâri de consiliu cu zeci de pagini de inventar inutil și ininteligibil al parcărilor și incluzând o aritmetica dubioasă în alocarea locurilor de parcare. Pe baza lui, dezvoltatorilor imobiliari li se permitea să desemneze locuri de parcare „aferente imobilului” dar de fapt aflate la sute de metri distanță – uneori pe domeniul public – iar apoi să le refolosească pentru a obține o altă autorizație de construire, pentru un alt bloc, pentru ca la final sute de locatari să trebuiască să se bată pe câteva locuri de parcare, și acelea cu taxă, eventual. O altă prevedere șmecherească din regulamentul Făgădău #1 deschidea ușa abuzurilor din Serviciul Parcări. Într-un limbaj întortocheat, șmecheresc, deliberat agramat și deschis oricărei interpretări, articolul 15 stipula: „Accesul la locurile de parcare situate în parcările de reședință în ordinea înregistrării cererilor de rezervare și în limita locurilor de parcare disponibile identificate cu sprijinul președintelui asociației de locatari.” Așadar, haules-baules, președintele de asociație (care nu are situația locurilor de parcare și nicio autoritate legală să dispună pe baza ei), trebuia să identifice locurile libere de parcare. Dacă președinții de asociație nu reușeau imposibilul, iar numărul cererilor era mai mic decât cel al locurilor, inspectorii de la Parcări puteau să dea locul cui voiau ei: „Locurile de parcare se vor aloca după cum urmează: a) solicitanților din imobilele apropiate care nu au primit locuri în parcarea de reședință aferentă imobilului în care locuiesc cu acordul acestora (n.r. – ?!?), respectiv b) atribuirea mai multor locuri de parcare pentru aceeași unitate locativă”.
Practic, pe regulamentul din 2015, inspectorii de la Parcări puteau da locuri fără număr, fără număr, cui voiau ei. Proprietarul unui singur apartament putea să primească de la primărie 2, 3 sau chiar 15 locuri de parcare – atâta timp cât el avea depuse primele 15 cereri, iar parcarea avea cel puțin 15 locuri. Șmecherii care erau anunțați dinainte sau care cotizau mai bine puteau lua câte locuri doreau, la punctul b) fiind eliminat chiar și criteriul ca ei să locuiască în apropiere!
Revenind în 2021, putem înțelege că inspectorilor de la Parcări le e dor de vremurile din 2015, când puteau aloca parcări fără număr, fără număr. În același timp, e greu să acceptăm explicația lor – aceea că locurile de parcare multiple au fost alocate „pe vechi” și asta e situația. Cartierul pentru care am solicitat informații a fost în primăvara lui 2021 în stadiul de reabilitare și resistematizare integrală. Toată trama stradală a fost reasfaltată, s-au asfaltat trotuarele pentru prima oară în 30 de ani, toate locurile de parcare au fost relocate și retrasate. După votarea noului regulament, oamenilor din cartier li s-a cerut – la fel ca restului constănțenilor – să depună din nou cerere de parcare. Ce rost a avut toată mascarada încărcării online a tone de documente, dacă în 2021 alocarea parcărilor se face tot pe baza situației din 2015?
Transparență zero
Celor care au solicitat loc de parcare în ultimii doi ani în zona la care ne-am referit în solicitare li s-a spus că trebuie să aștepte noul regulament. Apoi li s-a spus că degeaba s-a votat noul regulament, pentru că prioritate au realocările locurilor date pe regulamentul vechi din 2015. Apoi că nu s-a asfaltat, că nu s-a trasat, că nu s-a verificat etc.
Noi am încercat să avem o idee de ansamblu și o poziție corectă: Sunt locurile de parcare alocate corect, se respectă noul regulament, sau este acesta doar de decor?
Din păcate, în Primăria Constanța transparența este doar mimată. Oamenii s-au schimbat, dar năravul e același: Din 6 întrebări adresate primăriei, am primit doar o jumătate de răspuns. Primăria a „omis” întrebările despre statistica locurilor de parcare din zona vizată, nu a catadicsit măcar să confirme sau să infirme dacă persoanele care au garaje în zonă au primit și unul (sau mai multe) locuri de parcare.
Dacă alocarea locurilor s-ar face legal, cu respectarea prevederilor regulamentului, nu ar fi niciun motiv pentru care primăria să refuze să ne comunice informațiile solicitate.
Un articol de Răzvan PETRE