În data de 08.05.2025 a avut loc ședința de conciliere dintre reprezentanții CERONAV Constanța și reprezentanții Curții de Conturi a României – Camera de Conturi a Județului Constanța.
În cadrul ședinței s-au încheiat toate aspectele care au fost consemnate în proiectul Raportului de follow-up nr. 23809/26.03.2025, întocmit în vederea verificării modului de implementare a măsurilor din scrisoarea de management nr. 33968/27.08.2024, formulate în urma desfășurării misiunii de audit de conformitate, efectuată în perioada 24.02 – 26.02.2025, la CERONAV Constanța.
Abaterea nr. 1: Contractul de lucrări reziliat
Referitor la abaterea nr. 1, care privește nerespectarea prevederilor legale la atribuirea contractului de lucrări la un obiectiv de investiții, având drept consecință rezilierea contractului, cu termen de implementare data de 31.12.2024:
În cadrul ședinței de conciliere, reprezentantul entității a exprimat alt punct de vedere față de cel consemnat în proiectul Raportului de follow-up, menționând că:
- CERONAV a transmis adresă privind recuperarea sumelor menționate către SC Tehnorex Internațional SA, respectiv spre știință către proiectant, în data de 11.03.2025.
- S-a primit adresă din partea proiectantului în data de 13.03.2025 prin care s-a menționat că abaterea de 88.488,40 lei reprezintă cheltuieli legal realizate pentru activitățile derulate.
- S-a primit adresă din partea antreprenorului SC Tehnorex Internațional SA în data de 18.03.2025 prin care s-a menționat refuzul achitării sumei de 88.488,40 lei.
- CERONAV a depus în data de 25.03.2025 cerere de chemare în judecată la Tribunalul Mun. Constanța pentru antreprenorul SC Tehnorex Internațional SA, speța aflându-se în judecare, în conformitate cu art. 223 Codul de procedură civilă.
- S-au depus documente doveditoare pentru aplicarea măsurilor:
- Cerere de chemare în judecată nr. 2806/25.03.2025 înregistrată la Tribunalul Mun. Constanța pe data de 26.03.2025, speța aflându-se în judecare, fiind constituit dosarul nr. 1504/118/2025, în conformitate cu art. 223 Codul de procedură civilă.
- Adresă refuz plată sumă SC Tehnorex Internațional SA nr. 193/17.03.2025, înregistrată la CERONAV cu nr. 2541/18.03.2025
- Adresă CERONAV nr. 2330/11.03.2025 transmisă către Asoc. SC Tehnorex Internațional SA – SC BCPC – Biroul de Consultanță Proiectare în Construcții SRL.

Acțiunile propuse de entitate
Astfel, în conformitate cu cele prezentate și cu prevederile art. 52, lit. c) din RAAPE, recomandarea nr. 1 este implementată integral.
Concluziile concilierii
Nu au rămas aspecte în divergență.
Abaterile nr. 4 și nr. 6: Majorarea duratei de execuție
Referitor la abaterea nr. 4 și abaterea nr. 6, care privesc aprobarea majorării duratei de execuție cu 6 luni pentru un obiectiv de investiții, cu nerespectarea clauzelor contractuale:
Totalul penalităților datorate de constructori este de 14.190 lei (4.533 lei + 9.657 lei + 5.285 lei), care reprezintă venituri suplimentare ale entității, ce vor fi facturate și înregistrate în contabilitate în contul 751 și urmărite pentru recuperare.
Entitatea face dovada că a întreprins toate acțiunile necesare, însă, din motive obiective, neimputabile conducerii, acestea nu au fost finalizate până la data realizării misiunii de follow-up. Termenul final este 30.09.2025, fără posibilitate de prelungire.
Punctul de vedere al entității
- S-a transmis o notificare executantului cu privire la penalitățile datorate.
- Acceptul executantului privind compensarea sumelor comunicate cu ultima situație de plată.
- Penalități deja încasate (5.285 lei) pentru contractul nr. 54/14.03.2022.
- Documente doveditoare:
- Adresă Executant nr. 28/14.03.2025
- Adresă CERONAV nr. 2161/06.03.2025
- Dovada încasării penalităților – CRNCT 240776/03.09.2024, tranzacția 40426038/03.09.2024
Concluziile concilierii
Nu au rămas aspecte în divergență.
Abaterea nr. 9: Vulnerabilități privind delegările de personal
- Directorul Economic a fost sancționat disciplinar prin avertisment scris.
- S-a stabilit recuperarea debitelor datorate de persoane responsabile.
- Sumele se rețin în rate lunare, în maximum 3 ani, începând cu aprilie 2025.
Documente depuse:
- Decizia nr. 54/06.03.2025 și Nota nr. 2050/05.03.2025
- Decizia nr. 52/04.03.2025 și Nota nr. 1975/03.03.2025
- Decizia nr. 61/12.03.2025
Concluziile concilierii
Nu au rămas aspecte în divergență.
Vulnerabilități privind utilizarea carburanților în activitatea didactică
O comisie numită de directorul general a verificat situația de la Baza Nautică și a actualizat PO66 – privind utilizarea combustibililor.
Recomandări implementate:
- Stabilirea consumului mediu/ambarcațiune prin comisie
- Actualizarea programelor analitice
- Modificarea PO66/2021
Concluziile auditului
Recomandarea nr. 10 este implementată integral.
Declarațiile directorului general Dan Pisica
„Dezideratul meu este transparența în cheltuirea banului public! Deschidere mult mai mare față de cursanți! Economiile bugetare făcute în ultima perioadă prin eficientizarea cheltuielilor curente și creșterea veniturilor se vor reinvesti în echipamente și simulatoare pentru menținerea standardului ridicat de perfecționare.
Din păcate, există unii colegi fără experiență managerială care s-au antepronunțat înainte de verificările necesare în ceea ce privește descoperirea „dezastrului” imaginar lăsat. Dacă ar fi avut înțelepciunea și experiența necesară, cu o minimă verificare a bilanțului contabil, vedeau cu siguranță rezervele, cheltuielile, dar și activele deținute de CERONAV. Toate aceste dezinformări, fără a exista un punct final al Curții de Conturi, nu fac decât să afecteze imaginea instituției!
Îmi apreciez foarte mult colegii, experții devotați, dar și personalul TESA. Pe această cale aș dori să le mulțumesc celor care au avut încredere în mine, dar, în mod special, celor care m-au criticat sau contrazis, deoarece mi-au oferit experiențe noi – chestiuni pe care nu le-aș fi observat fără ajutorul lor.”.
