Comisia Europeană

Maritimo – eşec pe linie, încă din ziua lansării

În pregătirea deschiderii celui mai nou proiect comercial din Constanţa, grupul austriac Immofinanz, proprietar al Maritimo Shopping Center, a avut grijă din timp să subcontracteze majoritatea lucrărilor de construcţii şi prestări servicii unor firme din categoria “agreate”, pe criterii necunoscute publicului larg. Din păcate însă, această strategie s-a dovedit generatoare de pagube, imaginea noului mall fiind direct afectată încă din ziua deschiderii.

Un articol de Laura POPESCU

La Gala VIP era funcţional un singur grup sanitar

În primul rând, merită precizat faptul că deschiderea Maritimo s-a făcut pe data de 27 Octombrie şi nu pe 28, aşa cum s-a afişat în tot oraşul. Prima vizită (numită şi deschiderea VIP) fiind rezervată invitaţilor privaţi ai Immofinanz. Maritimo este unul dintre puţinele complexe comerciale din România care a avut parte de o astfel de deschidere, pentru VIP-uri, iar acest gen de evenimente nu reprezintă o practică obişnuită în domeniu. De obicei, deschiderile se fac o dată pentru toată lumea, deoarece cei mulţi sunt, până la urmă, ţinta unui astfel de proiect şi nu personalităţile locale. Totuşi, acest eveniment reflectă apropierea dintre administratorii Maritimo şi anumite personaje din mediul politico-economic constănţean. Şi tocmai această apropiere a umbrit evenimentul, clienţii sosiţi la cumpărături pe 28 Octombrie, încă de la primele ore ale dimineţii, fiind absolut derutaţi în încercarea de a găsi grupuri sanitare funcţionale.

Chestiunea toaletelor pentru clienţi

Pe data de 27 Octombrie, atunci când a avut loc deschiderea pentru VIP-uri, în tot centrul comercial exista un singur grup de toalete funcţional, undeva în zona de mese (food-court), acolo unde a fost amenajată şi scena pe care s-au urcat personalităţile Constanţei. După 24 de ore, mai exact pe 28 Octombrie, atunci când Maritimo a fost deschis oficial, situaţia era neschimbată, vizitatorii reuşind să găsească o singură toaletă funcţională. Din explicaţiile primite de la una dintre echipele de constructori, ar mai fi existat un grup de toalete undeva, pe coridorul dintre magazinele Zara şi Bershka, însă în lipsa indicatoarelor obligatorii, clienţii n-au reuşit să identifice traseul.  
Mai mult, la 48 de ore de la „Gala VIP” instalaţia de ventilare se afla încă în lucru, majoritatea trapelor de vizitare din tavan fiind deschise.

Curăţenie de tip PROFI !?

Lipsa unei societăţi specializate în servicii de curăţenie a pus chiar în pericol deschiderea Maritimo. Astfel, pe 26 Octombrie, cu numai 24 de ore înaintea deschiderii pentru VIP-uri, în faţa intrărilor se aflau mormane de moloz şi alte reziduuri rezultate în urma lucrărilor de construcţii. Mai mult, spaţiile comune ale galeriei comerciale erau pline de praf, scările rulante rămase ca după constructor, geamurile nespălate. Sub presiunea timpului, această situaţie inedită a pus la grea încercare nervii conducerii Maritimo, care nu ştia ce măsuri să adopte.
Pentru ca banii să circule “în familie”, austriecii de la Immofinanz oferă toate contractele privind curăţenia după constructor şi de întreţinere unei alte societăţi austriece. Este vorba de compania de servicii Simacek, cu sediul central la Viena, ce operează în România prin intermediul socetăţii Simacek Cleaning SRL din Cluj-Napoca, administrată de Emmerling Thomas şi deţinută de cetăţenii austrieci Ursula Simacek Pirich şi Gerald Maier Sauerzapf. Simacek a subcontractat curăţenia de la Maritimo unei firme locale, numită Complet Profi Clean SRL., se pare la sugestia conducerii locale a mall-ului.

O firmă care în 2010 avea doi angajaţi trebuia să facă curăţenie în mall

Pentru a păstra o bună relaţie cu “administrativul”, austriecii de la Simacek s-au complăcut în această situaţie şi, fără să analizeze prea mult, au semnat contractul de curăţenie cu firma Complet Profi Clean. Fără ca cineva să se întrebe cum poate o firmă ce avea în 2010 numai doi angajaţi declaraţi (dintre care unul era chiar administratorul Daniel Deaconu), cu o cifră de afaceri de doar aproximativ 14.000 de Euro, să facă curăţenie pe o suprafaţă de câteva zeci de mii de metri pătraţi, într-un timp relativ scurt.
În aceste condiţii, cu două zile înaintea deschiderii Maritimo, austriecii de la Simacek au intrat în fibrilaţii, observând că mall-ul nu poate fi inaugurat din cauza gradului mare de mizerie din interiorul galeriei. Speriaţi de eventualele consecinţe financiare şi de imagine, cei de la Simacek au apelat în ultima clipă la alte două societăţi specializate în curăţenie, Americlean din Bucureşti şi Master Clean din Constanţa. Şi mai şocaţi de gradul de dificultate al lucrărilor, cei de la Master Clean s-au retras în primele 12 ore, părăsind definitiv contractul. Salvarea situaţiei a venit în ultimul moment de la Americlean – Bucureşti, care a reuşit să detaşeze în noaptea de 26 spre 27 Octombrie peste 60 de agenţi de curăţenie la Maritimo, făcând astfel posibilă igienizarea parţială a spaţiilor comune şi, evident, inaugurarea cu succes a noului mall.
În final, cu obrazul spălat, administrativul Maritimo a mai lăudat încă o dată firma “de apartament” care era să le pună lacătul pe uşă, chiar înaintea deschiderii. Incredibil dar adevărat în contextul descris, Ioana Luca, coordonatorul administrativ al Maritimo a afirmat următoarele: “Aspectele care îmi plac la firma Curăţenie Profi sunt deschiderea, flexibilitatea şi punctualitatea, care pentru secolul vitezei în care trăim reprezintă elemente cheie în orice relaţie contractuală”. Plini de merite, cei de la Profi Clean au postat această declaraţie chiar pe site-ul societăţii.
Iată ce a răspuns întrebărilor noastre despre această situaţie administratorul Complet Profi Clean, Daniel Deaconu: „Eu nu pot comenta nimic despre acest subiect. Cu subcontractori sau nu, important este că cei din conducerea mallului au fost mulţumiţi. Dar de unde aveţi aceste informaţii?”.

Maritimo a gafat în relaţia cu grupul Inditex

Din totalul de 5000 de metri pătraţi rezervaţi magazinelor de haine, la Maritimo, aproape jumătate au fost închiriaţi de lanţul spaniol de fashion-retail Inditex. Pentru cei mai puţin cunoscători, grupul Inditex este în acest moment cel mai important lanţ de magazine de haine din lume, fiind prezent în România cu brand-urile ZARA, Bershka, Pull and Bear, Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti şi Zara Home. Cu alte cuvinte, de prezenţa acestui grup de magazine depinde în mare parte succesul oricărui mall din România sau din străinătate, datorită numărului mare de clienţi pe care-l generează.
Cu toate acestea, administrativul mall-ului Maritimo din Constanţa s-a gândit că este oportun pentru afaceri să planteze între magazinele grupului Inditex alte spaţii comerciale, improvizate pe moment.
Surse din interiorul mall-ului afirmă că înaintea deschiderii cu o săptămână, între magazinele Massimo Dutti şi Pull and Bear şi-a făcut apariţia un nou spaţiu comercial, realizat din sticlă şi rigips. În mod evident, cei de la Maritimo şi-au dorit să profite de prezenţa grupului Inditex în galerie. Conform aceloraşi surse, aceste spaţii apărute peste noapte nu erau prevăzute în planurile iniţiale, drept pentru care conducerea grupului Inditex a solicitat celor de la Maritimo demolarea lor în regim de urgenţă. După câteva zile de tergiversări, cei de la Maritimo n-au avut loc de-ntors, şi în noaptea de 25 spre 26 octombrie au demarat operaţiunea de demolare. Astfel, cu numai două zile înaintea deschiderii, echipele de constructori au pus flexul în fucţiune şi-n numai câteva ore au dezansamblat improvizaţia de sticlă, plantată numai întâmplător între cele mai puternice branduri de haine din lume. În locul ei au fost plasate mai multe panouri la scară mare cu fotografii neinspirate din perioada lucrărilor de construcţie.
Deşi am adresat pe cale oficială o listă de întrebări punctuale legate de fiecare dintre subiectele prezentate mai sus, departamentul de marketing al mall-ului ne-a răspuns sec: “Maritimo Shopping Center s-a dovedit un succes pentru clienţi începând din weekendul deschiderii când mii de oameni s-au bucurat de o experienţă unică la cumpărături în centrul nostru. Suntem mulţumiţi că putem să susţinem piaţa locală prin contracte cu furnizori din regiunea Constanţa.”

Suedezii de la H & M s-au lăsat aşteptaţi

Un alt eşec de imagine al Maritimo a fost lipsa de la inaugurare a magazinului H&M, care se află încă la stadiul de şantier. După ce timp de un an de zile cei de la Maritimo s-au tot lăudat că vor aduce magazine noi la Constanţa, unul dintre cele mai aşteptate brand-uri n-a fost deschis în ziua inaugurării.
Ca să nu se supere nimeni, cei de la H&M au anunţat că vor deschide magazinul din Maritimo în ziua de 25 Noiembrie, însă nici această dată nu era sigură. O situaţie similară se petrece şi la Oradea, acolo unde cei de la H&M ar fi trebuit să deschidă în Lotus Center, însă deşi mall-ul a fost deja inaugurat,  H&M încă construieşte.
În România, grupul suedez H & M este prezent prin societatea comercială H & M Hennes & Mauritz SRL din Bucureşti, conducerea fiind asigurată de o echipă de management românească, în frunte cu un director general străin, Carlos Duarte. Se pare că atât de străin de România este managementul de la H&M încât, până acum, nici măcar o deschidere n-a fost posibilă fără amânări succesive.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top