COMUNICATE

Iţele STS-ului şi linia dublă continuă a Poliţiei Rutiere încurcă lucrurile în sudul litoralului

Marcajul rutier de pe ruta 23 August – staţiunile din zona Mangaliai, motiv de dispută între agenţii economici şi autorităţi.

În zona de la nord de staţiunea Olimp, aflată în cea mai mare parte pe teritoriul administrativ al comunei 23 August, cuprinsă între mare, Pădurea Comorova şi Lacul Tatlageac au apărut, în ultimii ani, mai multe locaţii turistice cu specific diferit. Locaţii ca Popasul Pescarilor, Cherhana 23, Împăratul Romanilor, Lacul Racilor, Les Clos du Colombes etc, sunt numai câteva din unităţile din zona de acces în staţiunea Olimp care beneficiază de o poziţionare foarte bună din punct de vedere al aşezării şi punerii în valoare a peisajului turistic cu totul special din sudul litoralului.

Un articol de Răzvan PETRE

Accesul rapid al turiştilor, şi nu numai, către aceste locaţii este,  din păcate, extrem de îngreunat din cauza unei absurde măsuri luate, paradoxal, pentru fluidizarea traficului înspre şi dinspre sudul litoralului, pe drumul european E87, care leagă oraşul Constanţa de oraşul Mangalia. Este vorba de banda continuă ce separă cele două sensuri de mers!

„Buna” tradiţie românească: ne scumpim la tărâţe

Situaţia de care vorbim este de o simplitate extremă. La fel ar fi şi rezolvarea ei! Intrarea dinspre Constanţa, pe drumul care duce spre locaţiile turistice enumerate, nu este permisă de regulamentul de circulaţie, pentru că şoseaua E87 are pe axul principal… o bandă continuă! Din acest motiv, situaţia creată a devenit scandaloasă şi insuportabilă atât pentru turişti, cât şi pentru agenţii comerciali, care sunt obligaţi să lungească drumul către locaţiile amintite cu mulţi kilometri în plus. Nu mai vorbim aici şi de dificultăţile create constructorilor care se află implicaţi în faza de dezvoltare şi amenajare a zonei, transportul de materiale de construcţie şi personal fiind la fel de îngreunat, sau mai ales în ceea ce priveşte aprovizionarea şi întreţinerea unităţilor turistice din zonă. Unde mai pui că poliţiştii zeloşi de la Rutieră, ştiind de această anomalie, organizează „vânători” consistente de permise şi amenzi, pândind după colţul staţiei de pompare din zonă. Căutând o rezolvare a acestei probleme, deocamdată în acest articol ne rezumăm la a puncta doar aspectele problemei (cu accent, bineînţeles, pe găsirea celei mai bune soluţii), aşa cum reies din discuţiile preliminare purtate cu principalii factori de care depinde rezolvarea situaţiei.

Ce spun autorităţile?

Primarul comunei 23 August, în extravilanul căreia se află locaţiile turistice (porţiunea de şosea/„drum european” în discuţie fiind în exteriorul comunei, după indicatorul care anunţă ieşirea sudică din localitate), Mugur Mitrana, ne-a declarat că sprijină, desigur, orice demers care ar duce la deblocarea accesului direct spre investiţiile din zonă. Aceasta cu atât mai mult cu cât întregul areal se află cuprins în proiecte de dezvoltare a infrastructurilor turistice. Se demarează chiar acum o amplă lucrare de acest nivel, pentru servicii de aducţiune apă, canalizare etc, urmând şi cele de conectare la reţeaua de gaze naturale, ceea ce va avea ca rezultat crearea condiţiilor de dezvoltare turistică a zonei, inclusiv prin prelungirea sezonului „de vârf” şi asigurarea ocupării unităţilor de cazare în extrasezonul estival. Primarul Mitrana ne-a mai spus că a întreprins deja propriile demersuri la ministerele de resort.
Direcţia Regională de Drumuri Naţionale – Constanţa, prin directorul Ibraim Aidîn, ne-a furnizat câteva principii preliminare de abordare a problemei. Din scurta discuţie avută cu Ibraim Aidîn a reieşit că DRDN-Constanţa a primit solicitări de la cei implicaţi, dar esenţială în rezolvarea lor, este poziţia Serviciului Poliţiei Rutiere, care ar trebui să transmită un punct de vedere, acest organ având, conform legii, dreptul (şi responsabilitatea) iniţiativei, cel puţin în acest gen de raporturi cu Drumurile Naţionale. Tot ca idee generală, Ibraim Aidîn ne-a declarat că, din punct de vedere tehnic, după lege, ar exista trei soluţii. Cea mai ieftină ar fi cea a creării unui „spaţiu de frânare”, dinspre nord, de minimum 250 de metri. Aceasta presupune fie lărgirea primei benzi dreapta, fie construirea uneia suplimentare, pentru a permite retragerea pe aceasta a autovehiculelor din spatele celui care semnalizează şi încetineşte în vederea efectuării manevrei spre stânga. Aceasta ar fi soluţia cea mai ieftină, deci. Urmează, din acest punct de vedere (al costurilor), un sens giratoriu. Cea mai scumpă, dar şi cea mai bună variantă, din punct de vedere rutier, ar fi construirea unui pasaj subteran sau suspendat.

Cablurile STS trec pe lângă şosea

Principala problemă, comună tuturor acestor rezolvări, este cea a lucrărilor în exteriorul actualei şosele. Este vorba de exproprieri şi, poate şi mai complicat, este vorba şi de mutarea conductelor şi cablurilor care împânzesc marginile subterane ale şoselei. Iar ca specific al zonei, în Mangalia şi staţiunile din jurul oraşului, în special Neptunul, cu zonele sale speciale, „O” şi „1”, plus acareturile fostei Gospodării de Partid, plus că este şi zonă de frontieră (deci conectare la reţelele transeuropene) există şi acum o încrengătură inimaginabilă de cabluri subterane de comunicaţie, ale căror planuri or mai fi la STS (Serviciul de Telecomunicaţii Speciale), care STS, din experienţa de până acum, foarte greu îşi dă acordul pentru astfel de lucrări. Nu ne-a spus-o directorul Ibraim, dar ne gândim şi noi: oare câte din acele reţele „speciale” de telecomunicaţii or mai fi… active, prin hotelurile şi vilele din Neptun?!
Mai sunt şi cablurile foştilor grăniceri (actualmente Poliţia de Frontieră). Ca şi cele ale Marinei Militare (să nu uităm portul şi şantierul militar de la Mangalia), de fostul Comandament al Marinei Militare, mutat la începutul anilor ’80 de la Mangalia la Constanţa.

Rutiera… nu a fost informată!

În sfârşit, ultima instituţie contactată în această problemă, a fost Serviciul Poliţiei Rutiere, din cadrul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Constanţa. Purtătorul de cuvânt ne-a declarat următoarele: „Nu s-a primit nici o solicitare în acest sens, de niciunde. Iar parcursul „hârtiilor” este… exact invers celui descris de direcţiunea Drumurilor Naţionale! Solicitanţii trebuie să se adreseze mai întâi administratorului drumului, adică DRDN, cu o documentaţie tip. De aici, documentele se transmit mai departe, către Poliţia Rutieră, însoţite de o suplimentare de documentaţie, tot pe baza prevederilor legale. Poliţia dă avizul necesar, precizând exact condiţiile de executare a modificărilor”. După care se trece efectiv la modificarea în teren a marcajelor rutiere!

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top