Comisia Europeana (CE) a adoptat, la data de 2 februarie a.c., doua proiecte de directiva in contextul strategiei sale de combatere a evaziunii si fraudei fiscale. Noile propuneri legislative sunt orientate catre imbunatatirea asistentei reciproce dintre autoritatile fiscale ale statelor membre (SM) si au in vedere evaluarea si recuperarea impozitelor.
Unul dintre elementele cheie ale propunerilor este faptul ca SM nu vor mai putea invoca secretul bancar pentru a refuza cooperarea trans-frontaliera.
In opinia CE este inacceptabil ca, la ora actuala, este permis ca secretul bancar intr-un SM sa constituie un obstacol in evaluarea corecta de catre administratia fiscala a altui SM a sumei impozitelor datorate de catre unul din contribuabilii sai rezidenti. Intr-o lume globalizata, unde evazionistii si cei care fraudeaza profita de diferitele limite ale administratiilor fiscale, cooperarea eficienta si asistenta reciproca dintre autoritatile fiscale este esentiala pentru…
Comisia Europeana (CE) a adoptat, la data de 2 februarie a.c., doua proiecte de directiva in contextul strategiei sale de combatere a evaziunii si fraudei fiscale. Noile propuneri legislative sunt orientate catre imbunatatirea asistentei reciproce dintre autoritatile fiscale ale statelor membre (SM) si au in vedere evaluarea si recuperarea impozitelor.
Unul dintre elementele cheie ale propunerilor este faptul ca SM nu vor mai putea invoca secretul bancar pentru a refuza cooperarea trans-frontaliera.
In opinia CE este inacceptabil ca, la ora actuala, este permis ca secretul bancar intr-un SM sa constituie un obstacol in evaluarea corecta de catre administratia fiscala a altui SM a sumei impozitelor datorate de catre unul din contribuabilii sai rezidenti. Intr-o lume globalizata, unde evazionistii si cei care fraudeaza profita de diferitele limite ale administratiilor fiscale, cooperarea eficienta si asistenta reciproca dintre autoritatile fiscale este esentiala pentru combaterea fraudei fiscale.
Imbunatatirea transparentei, pe baza unor mecanisme rapide si simple de schimb al informatiilor este considerata cruciala.
CE propune, in principal:
-Largirea ariei de cooperare administrativa, prin includerea tuturor impozitelor si taxelor percepute de catre SM, precum si a contributiilor obligatorii la asigurarile de sanatate;
-Introducerea schimbului instantaneu obligatoriu de informatii privind rambursarea impozitelor de catre autoritatile fiscale catre non-rezidenti;
-Inlesnirea participarii active a functionarilor dintr-un SM la chestionare administrative pe teritoriul altui SM;
-Permisiunea ca asistenta pentru recuperare sa fie solicitata intr-un stadiu timpuriu al procesului de recuperare, daca aceasta conduce la o crestere a sanselor de recuperare;
-Simplificarea si rationalizarea procedurilor utilizate in solicitarea sau furnizarea sprijinului reciproc.
In general, in literatura economica, frauda fiscala este estimata la 2-2,5% din PIB, adica intre 200 si 250 miliarde de euro. Frauda carusel este considerata ca una dintre cele mai importante probleme insa contrabanda si contrafacerea alcoolului si tutunului (frauda accizelor) si frauda in domeniul impozitelor directe provoaca, de asemenea, ingrijorari.
