TMC CFR Ferryboat executat silit de Fisc pentru datorii de 1,9 milioane de RON
Direcţia Generală a Finanţelor Publice Constanţa (DGFP) a instituit sechestru asiguratoriu pe bunurile mobile şi imobile ale SC TMC CFR Ferryboat SA pentru o datorie către bugetul de stat consolidat în valoare de 1,9 milioane de RON. Din averea societăţii puse sub sechestru fac parte cele două nave de tip Ro/Ro, “Mangalia” şi “Eforie”, precum şi dana specializată în ambarcarea-debarcarea vehicolelor aflată în Portul Constanţa-Sud Agigea-Zona Liberă.
Navele “Mangalia” şi “Eforie” au fost în proprietatea statului român până în anul 2008, societatea cu capital de stat CFR Marfă fiind armatorul acestora. Din anul 2008 CFR Marfă a cedat cele două nave unei societăţi comerciale pe acţiuni denumite SC TMC CFR Ferryboat SA. La această societate, 100% din acţiuni sunt deţinute tot de CFR Marfă.
Un articol de Ştefan Doru COPOŢ
Nava “Eforie” a fost construită în anul 1991, deţine numărul IMO 8707549 şi se află încă sub pavilion românesc. Nava “Mangalia” a fost construită în anul 1988, deţine numărul IMO 8513663 şi este tot sub pavilion românesc. Ambele navele sunt în prezent în stare de conservare şi nu mai navigă de câţiva ani.
Marinari în şomaj tehnic
Transferarea celor două nave de la CFR Marfă către SC TMC Ferryboat SA care s-a facut în anul 2008, a însemnat începutul problemelor pentru toţi marinarii de la bordul acestora. Noul proprietar al navelor a început să întârzie plata salariilor şi drepturilor marinarilor. De la câteva zile de întârziere, s-a ajuns la luni de zile de amânare a plăţilor salariilor echipajelor. Din anul 2009 începuseră să apară zvonuri că soarta acestor vapoare o sa fie identică cu cea a sutelor de nave din fosta flotă maritimă. Oameni cu influenţă la nivel înalt au pus ochii pe nave, dar mai ales pe terenul ocupat de platforma portuară unde sunt acostate. Acum, se pare că oportunitatea de a pune mâna pe aceste bunuri este cât se poate de evidentă. După o evaluare rudimentară, navele şi terenul vor fi scoase în curând la vânzare. Echipajele de la bordul lor au fost deja trimise în şomaj tehnic şi în concedii fără plată. La bordul vaselor au rămas asigurate doar serviciile de vardie (pază). Plata restanţelor salariale este amânată la nesfârşit, iar pentru evitarea vreunei revolte liderii sindicali ai marinarilor au fost constrânşi de patronat să tacă. Din surse de la bord, jurnaliştii DEZVĂLUIRI au aflat că pentru calmarea spiritelor s-a lansat zvonul că CFR Marfă, acţionarul majoritar al SC TMC CFR Ferryboat SA, ar intenţiona să efectueze o mărire de capital în vederea achitării restanţelor salariale ale marinarilor de la bordul celor două nave. Din păcate decizia aceasta poate fi luată doar în urma întrunirii Consiliului de Administraţie al societăţii SC TMC CFR Ferryboat SA, fapt puţin probabil. O eventuală soluţie vizavi de situaţia critică a marinarilor de pe cele două nave, ar fi înscrierea la masa credală, pentru ca în urma vânzării vapoarelor şi a terenurilor firmei proprietare să-şi poată obţine drepturile restante. Dar asta va dura chiar şi ani de zile… Cert este că vin sărbătorile de iarnă, iar familiile marinarilor de la bordul acestor nave riscă să rămână fără bani şi cu masa de Crăciun goală.