Exclusiv

Expoziţia -Sacrul în artă- la Pavilionul expoziţional

Expoziţie de grup a Filialei UAP Constanţa I

După revolta socială din 1989-1990, arta românească a traversat o perioadă de debusolare, caracteristică momentului. Apelul la inventarul şi tiparul iconografic ortodox a fost abundent, vizibil în expoziţiile temporare ale vremii, uneori până la saturaţie. Formalismul de tip religios, cu pretenţii de adâncă meditaţie, şi-a făcut, de altfel, serial apariţia în discursul plastic actual. Motivaţiile, atunci când sunt solid analizate, graţie transparenţei, stânjenitoare chiar, a formei fără fond, nu salvează autorii. Dimpotrivă. Şi, deoarece sunt „mulţi chemaţi, puţini aleşi”, Adevărul, cu A mare, în privinţa subiectului, rămâne valabil pentru extrem de puţini reprezentanţi ai artei naţionale contemporane.

Un articol de Paul PÂRVU

Doar graţie lor putem vorbi despre această foarte specială componentă.La Constanţa notăm apariţii  sporadice, anemice şi neconvingătoare, în expoziţiile locale curente. Notă aparte face pictura cu caracter vădit decorativ, de buna factură, prezentă la Galeriile de Artă ale Fondului Plastic, ce dezvoltă subiecte iconografice pe lemn sau sticlă. Deosebit de interesant este, ca materializare şi efect, organizarea, în premieră absolută la Constanţa, a Salonului intitulat „Sacrul în artă”, deschis, pe 6 aprilie, la sala „Ion Nicodim”, de la Pavilionul Expoziţional Mamaia. Aşa cum declara curatorul evenimentului, artistul plastic Marin Deaconu (autor al mozaicului Sf. Gheorghe – foto sus), odată anunţată această expoziţie, participarea autorilor a fost liberă, fără impuneri, iar surpriza, de proporţii. 17 plasticieni constănţeni definesc, prin intermediul a 40 de lucrări, o atmosferă specială, determinată de calitatea actului artistic. Propunerea temei a născut preocupări inedite, oferind publicului, prin acest eveniment expoziţional, o altă perspectivă  asupra artiştilor oraşului, cunoscuţi sau în plină perioadă de afirmare. Meditaţia este reală, iar sublimarea se concretizează în pictură, obiect, mozaic, sculptură în piatră, lemn, ceramică, metal. Manifestarea a debutat printr-o intervenţie semnată de Constantin Papadopol – artistul semnatar al obiectului „Toaca” (foto jos) şi Corneliu Stroe, artistul sunetului, ce a ştiut a invita publicul la deschidere prin utilizarea obiectului propus de plastician! Prima ediţie a acestui special Salon îşi adaugă, de altfel, şi o altă calitate: aceea de a lansa un tânăr artist deja format ca expresie. Elena Dinu surprinde prin maturitatea abordării plastice a unui subiect ce ţine de intimitatea opţiunii: „Calea călugărului”, devenit temă personală . Elena Dinu este absolventă a Facultăţii de arte a Univ.”Ovidius”, promoţia 2006, şi a unui masterat în pictură,  la UNARTE Bucureşti. A prezentat criticul de artă Alice Dinculescu. Expozanţii sunt: Elena Dinu, Constantin Papadopol, Anamaria Avram, Eusbio Spînu, Iuliana Radu, Marin Deaconu, Mihai Rotaru, Gelu Costea, Gheorghe Firică, Sânziana Romanescu, Angela Bocu, Mariana Constantinescu, Petre Lavrente, Gheorghe Constantin, Mircea Enache, Alexandru Isopescu, Petre Grăjdeanu.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana MIHĂLȚEANU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top