Litoralul românesc

Dosarul “Flota” face victime după zece ani

Verdictul Tribunalului Galaţi în cazul Self Invest Maritime va fi dat în câteva zile

Nume ca Sever Mureşan, Mihai Mihail, Self Invest, UzinExportImport, Navrom, nu se pot uita aşa de repede pe cum cred sau ar dori unii! În aceste zile, Tribunalul Galaţi trebuie să se pronunţe după un proces declanşat de mai bine de zece ani, proces în care nu mai puţin de 211 marinari români, în calitate de părţi civile, ar fi trebuit să recupereze o sumă importantă (cca 1,5 milioane de dolari). Aceşti bani reprezintă datoriile băneşti pe care o încrengătură de societăţi comerciale de shipping, controlate de genii ale ingineriilor financiare ale anilor ’90, le au către cei 211 navigatori români. Aceştia au zăcut la bordul a şapte nave comerciale administrate de inculpaţii din acest caz. Coincidenţă sau nu, de ani de zile, nimeni nu a mai pomenit de povestea flotei române, iar ca o ciudăţenie, aproape toate arhivele de pe Internet ale marilor publicaţii din media românească care au dezbătut acest subiect, au şters materialele referitoare la acest subiect. De ce oare?

Ştefan Doru COPOŢ

 

 

Şapte nave, şapte enigme

Istoria celor 211 marinari înşelaţi şi a celor şapte vapoare comerciale, care în final au dispărut, este extrem de alambicată. Probabil ăsta a şi fost scopul iniţialelor asocieri de tip comercial al celor implicaţi în această poveste. În luna septembrie 1995, cargourile de mărfuri generale Tarcău, Giurgiu, Feldioara, Sulina, Săbăreni, Hârşova şi Gorgova au fost închiriate în regim de bare boat societăţilor Navrom, Navlomar şi Self Invest Maritime de către proprietarul navelor de atunci, SC UzineExportImport SA. Când a început să înregistreze pierderi importante, firma  SC.UzinExportImport SA a reziliat contractele de administrare încheiate cu SC Alba SRL, închiriind navele la CNM Navrom Constanţa. Navele, însă, erau exploatate, de facto, de catre SC Self Invest Maritime SRL Constanţa, una din societăţile grupului lui Sever Mureşan. Garanţia la convenţia de credit semnată de Self Invest cu Bancorex nu era dată, aşa cum ar fi fost firesc, de Self Invest, ci de către Navrom. Asta pentru că Self Invest avea un capital de numai 100.000 lei. Navrom şi-a vândut cele şapte cargouri la data de 12.01.1997 societăţii Self Invest, prin contractarea unui nou credit de la Bancorex, garantat cu ipotecile navelor. De vreme ce Self Invest era doar o umbrelă cu capital exclusiv privat, chiar dacă de numai 100.000 lei, navele au fost vândute mai departe reţelelor mafiote externe, constituite din firmele-căpuşă, care au parazitat firma-mamă Navlomar.După numai câteva luni de voiaje, cei 211 marinari care navigau la bordul acestor nave s-au trezit în condiţii de arest la bordul acestor nave, deoarece toate aceste cargouri au fost arestate în porturile în care au ancorat sub pretextul că armatorii nu plătiseră o serie de taxe. Ulterior, declarării stării de arest a navelor, ca un făcut, toate firmele care achiziţionaseră marfa aflată la bordul acestor nave au refuzat recepţia mărfurilor deoarece s-a presupus că încărcăturile se contaminaseră sau se depreciaseră din cauza depozitării îndelungate în calele navelor. De aici s-au atras şi alt gen de penalităţi asupra acestor nave. Surse din zona acestui gen de trafic de marfuri susţin că de fapt acest lucru a reprezentat de fapt tactica prin care România a rămas fără nici o navă. Formula arestului aplicată prin agenţiile de navlosire, navlositori şi autorităţi portuare, a fost cea care a „rezolvat” toate vânzările navelor româneşti către diferite agenţii sau firme obscure. Acest lucru a fost plănuit încă din anii 1990-1995, de către „genii” ale shippingului de atunci, care lucraseră în comerţul exterior şi aveau relaţii puternice cu agenţiile de shipping şi comerţ maritim din străinătate încă dinainte de 1989. Uitaţi-vă de exemplu la armatorii români de azi! Toţi au lucrat înainte 1989 prin birourile defunctului Navrom.

Marinari condamnaţi la foamete

Cât timp navele erau în stare de arest şi, pe blat, armatorii jucau la zaruri soarta vaselor, marinarii mureau de foame sau cerşeau mâncare de la alte vapoare. Între timp, intră în jocul combinaţiilor şi cea de-a patra societate, SC Self Invest Maritime SRL, care preia navele în urma unei manevre birocratice destul de controversate. Astfel se face că SC Self Invest Maritime SRL contractează un credit de la Bancorex în valoare de 4,9 milioane de dolari pe care îl foloseşte pentru a achita datoriile proprietarului iniţial. În mod ciudat, armatorul SC UzineExportImport SA a ales rapid să renunţe să-şi mai asume răspunderea pentru situaţia navelor şi a personalului navigant, navele fiind preluate fizic de SC Selfinvest Maritime SRL. În schimb, personalul ambarcat la bordul lor a rămas abandonat şi în stare de arest.

Constantinescu dispune cercetarea, Ciorbea scoate în afara legii meseria de marinar

Cum la acel moment, Sindicatul Liber al Navigatorilor nu se sinchisea de nici un marinar român, fiind deja cunoscut ca „Sidicat Galben”-  supus conducerilor companiilor de navigaţie Navrom, Romline sau Petromin, marinarii de la bordul celor şapte nave ale SC UzineExportImport SA, şi-au creat singuri un sindicat. Noul sindicat, Sindmarina, din păcate fără influenţă, a încercat să lupte cu puteri foarte limitate pentru marinarii aflaţi în arest şi pentru familiile lor. În urma presiunilor exercitate de Sindmarina şi familiile marinarilor, şeful Statului de la acea vreme, Emil Constantinescu, solicită declanşarea de cercetări pentru lămurirea situaţiei. Aşa „ia naştere” primul dosar penal din cazul flotei maritime româneşti. Dosarul penal nr.450/1998 întocmit pe numele directorului general de la Self Invest Maritime- Mircea Ion Mihail, a scos temporar la iveală nume grele din politica şi lumea de afaceri românească de la acea vreme. Ca o lovitură de teatru, în momentele în care marinarii români trăiau o tragedie la bordul navelor româneşti, Victor Ciorbea – fost prim-ministru al Guvernului, înaintea lui Radu Vasile (cel care a primit petiţiile marinarilor), a ales să fie de acord cu scoaterea în afara legii a meseriei de navigator, excluzând din categoria grupelor de muncă cu grad înalt de periculozitate a meseriei amintite.

Muşamalizare prin imixtiune politică

Seria de procese în urma cărora ar fi trebuit să li se facă dreptate marinarilor a avut o soartă incredibilă: inculpaţii din dosare au fost puşi în libertate şi ar putea fi achitaţi chiar la cererea Parchetului pe motiv că faptele s-au prescris. Aşa cum au relatat recent şi jurnaliştii de la publicaţia Monitorul de Galaţi, instanţa supremă a şters cu buretele toate procesele din ultimii 10 ani, trimitind dosarul SC UzineExportImport SA- Selfinvest la secţia maritimă şi fluvială a Tribunalului Galaţi pentru o altă judecată. În acelaşi timp, justiţiabilii sugerează păgubiţilor să deschidă un alt proces pentru recuperarea celor 1,5 milioane de dolari care reprezintă salariile şi diurnele restante.Procesul acestor 10 ani se apropie de final, în următoarele zile, secţia penală a Tribunalului Galaţi urmând să se pronunţe asupra vinovăţiei lui Mircea Ion Mihail şi a restului de inculpaţi din dosarul Flota acuzaţi de înşelăciune şi delapidare. Cea mai importantă parte a hotărârii vizează însă daunele civile cerute de cei 211. Suma totală solicitată este de 1,5 milioane de dolari. În schimb, surse din sfera politicului susţin că dosarul nu prea are şanse să fie soluţionat în favoarea marinarilor, implicaţiile unor nume apropiate celor cercetaţi în dosar, precum şi presiunile din umbră asupra instanţelor de judecată fiind prea mari.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana MIHĂLȚEANU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top