George Șișcu, deputat de Tulcea al Partidului Național Liberal consideră că Guvernul condamnă la distrugere companiile feroviare din România, din cauza unui management defectuaos și a intereselor economice ale unor clienți politici ai alianței PSD-ALDE:
“CFR SA este în acest moment în derivă. Singurul lucru pe care îl recomandă pe actualul director al companiei este originea teleormăneană și faptul că a fost recomandat de domnul Zgonea. În rest, nu s-a evidențiat prin absolut nimic. Deși statul a subvenționat această companie cu sume generoase, nu se vede nicio strategie de modernizare. Din cauza gestionării proaste a investițiilor de către minister și companie, subcontractanții au părăsit șantierele în lucru ori au redus la minimum mobilizarea. Și la capitolul transport feroviar se pare că Guvernul se îndreaptă spre un record negativ, căci la cum se desfășoară lucrurile, probabil că 2017 va fi primul an din istoria postdecembristă în care CFR va rămâne cu zero lei pentru întreținerea căii ferate. Viteza de circulație va scădea și mai mult, restricțiile se vor înmulți, iar românii vor continua să plătească pentru servicii foarte proaste, circulând cu aceleași garnituri ponosite, în care te coci vara și tremuri de frig iarna.
- Când privim la situația de la CFR Călători, analizând condițiile de secol XIX în care circulă românii, ne întrebăm cum de reușesc companiile private de transport călători să câștige din ce în ce mai multe rute și să înregistrerze și profituri. Cred că răspunsul stă în calitatea managementului: spre deosebire de managerii incompetenți girați în continuare de guvernanți la CFR Călători, cei de la companiile private se luptă să ofere condiții mai bune de călătorie la prețuri mai mici.
- Tronsonul Brașov-Sighișoara, finanțat prin programul Connecting Europe Facility (CEF) a generat mai multe semnale de alarmă. Conducerea companiei a reușit să compromită un proiect pentru care CFR fusese dată ca exemplu pozitiv în 2015-2016. Compania reușise atunci în premieră pentru o firmă românească să-și securizeze în totalitate suma de 1,2 mld euro, încă de la primele două apeluri. Acum, în lipsa unui control managerial, combinat cu delăsarea companiei, aceasta înregistrează întârzieri îngrijorătoare, fiind din nou la coada clasamentului și pentru acest program de finanțare CEF (Connecting Europe Facility).
- Termenul de 2021 la care ar fi urmat să parcurgem pe calea ferată distanța dintre Constanța și Curtici cu o viteză de 160 km/oră devine o altă promisiune fără acoperire, ca multe altele de acest fel,“vândute” de PSD-ALDE românilor.
- În ceea ce privește operatorul de stat CFR Marfă al cărui acționar este Ministerul Transporturilor, aici pare să se fi pierdut total controlul. Procesul de restructurare demarat la începutul lui 2016 și agreat cu DG Move a fost stopat, situația financiară se deteriorează galopant, iar datoriile cresc.
- Ministerul nu a demarat procesul de selecție conform OUG 109, la conducerea companiei se perindă doar oameni de partid, trei directori generali doar în ultima vreme, dintre care unul, care este și consilier local PSD, a fost ridicat din minister de către DIICOT. Toate acestea se întâmplă în timp ce Comisia Europeană ne avertizează că mecanismele declanșării infringment-ului s-au pus deja în mișcare, după ce în 2017 a fost abandonat definitiv orice proiect de însănătoșire a companiei.
- Modernizarea căii ferate române a fost lăsată pe mâna unei instituții fantomă, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Obiectivele acestei instituții sunt cruciale pentru modernizarea transportului pe calea ferată, ARF fiind obligată prin lege să achiziționeze material rulant nou pentru societățile feroviare. Fonduri ar fi pentru că sunt bani europeni, 400 de mil euro, care trebuie atrași. Deși termenul final pentru operaționalizarea acestei instituții a fost 30 iunie a.c., autoritatea nu este încă complet funcțională, iar procedurile pentru achiziția acestui material rulant, probabil că vor începe abia în al doilea trimestru al anului 2018 (deși erau anunțate pentru luna octombrie 2017). Cu toate acestea, în prezent există 38 de funcționari plătiți din fonduri publice, care lucrează de zor la ceea ce chiar președintele ARF a numit vag <documentații>”.