Energie si dolari

Cutia Pandorei noului Cod Fiscal

Lansat cu mult tam-tam politicianist, noul cod fiscal este o adevărată cutie a Pandorei, (Pandora înseamnă în greaca veche cu toate darurile) care are puţine daruri benefice contribuabililor şi conţine mai ales „daruri” malefice, căci are unele prevederi care demonstrează că economia României „duduie” şi acum, ca şi pe vremea lui Tăriceanu.

Un articol de Ilie MIHĂLȚEANU

 

Evident, politicienii se laudă cu propunerile de majorări salariale ale bugetarilor, care ar fi posibile, susţin ei, deoarece economia României a realizat performanţe economice deosebite, care au generat o majorare substanţială a PIB-ului, ceea ce va permite creşterile salariale exact în anul electoral… La o lectură mai atentă a noului-vechi cod fiscal, cosmetizat în grabă de Parlament, se constată că şi acest cod are prevederi care au menirea de a suplini golul bugetar, generat de majorările salariale ale bugetarilor: unele absolut necesare, precum majorările salariilor din sănătate şi din învăţământ, dar altele, precum majorările salariilor demnitarilor, nu erau necesare, la fel cum nici dublarea unor pensii speciale nu era necesară.

Controversatul Articol 486

Nu putem analiza integral acest cod fiscal, aşa că vom analiza numai un articol: „ Art. 486 – (1) Autoritatea deliberativă a administraţiei publice locale, la propunerea autorităţii executive, poate stabili cote adiţionale la impozitele şi taxele locale prevăzute în prezentul titlu […]. (2) Cotele adiţionale stabilite conform alin. (1) nu pot fi mai mari de 50% faţă de nivelurile maxime stabilite în prezentul titlu. (3) Criteriile prevăzute la alin. (1) se hotărăsc de către autoritatea deliberativă a administraţiei publice locale. (4) Începând cu 1 ianuarie 2017, consiliul local poate majora impozitul pe clădiri și impozitul pe teren cu până la 500% pentru clădirile și terenurile situate în intravilan neîngrijite, în condiţiile stabilite prin hotărâre a consiliului local. (5) Începând cu 1 ianuarie 2018, impozitul pe teren poate fi majorat cu până la 500% pentru terenul situat în intravilan pentru care suprafața ocupată de clădiri este mai mică de 20% din suprafața totală a terenului şi nu depăşeşte 40 de metri pătraţi, în condițiile stabilite prin hotărâre a consiliului local. (6) Pentru terenul agricol nelucrat timp de doi ani consecutiv, consiliul local poate majora impozitul pe teren cu până la 500% începând cu al treilea an, în condițiile stabilite prin hotărâre a consiliului local.

Impozite sau amenzi?

În marile oraşe există numeroase proprietăţi private cu destinaţie de locuinţe, care sunt adevărate ruine, dar sunt declarate monumente arhitectonice şi, din cauză că proprietarii nu dispun de fondurile necesare renovării acelor locuinţe, iar autorităţile interzic demolarea acestor construcţii, este clar că ele vor rămâne la fel de neîngrijite iar proprietarii vor plăti impozite cu 500 % mai mari pentru nişte ruine… Dacă avem în vedere că majoritatea locuinţelor din România sunt neîngrijite, rezultă că autorităţile locale vor avea dreptul să majoreze impozitele majorităţii contribuabililor, însă este greu de crezut că aleşii locali îi vor penaliza pe alegători în anii electorali, riscând să piardă voturi.
Este evident că acest articol produce discriminare, deoarece va transforma contribuabilii în contribuabili privilegiaţi (cei care nu vor plăti impozite majorate) şi contribuabili persecutaţi, care vor plăti impozite majorate. Daca avem în vedere că aceste penalităţi vor fi stabilite de consiliile locale, care vor decide cine va da impozite cu 500 % mai mari, este clar ca va fi o lege abuzivă, discriminatorie, deci neconstituţională, căci impozitele nu pot avea caracterul punitiv al amenzilor, aşa cum prevede această lege!
Evident, pentru neopolitrucii care fac legile în România nu are importanţă că acele case şi terenuri neîngrijite, pot aparţine unor bătrâni şi unor salariaţi săraci, cu venituri modeste, care abia îşi achită impozitele actuale… Cum să-i sancţionezi pe oameni pentru că sunt săraci? Această supraimpozitare este un impozit pe săracie.

Cetățenii, la mâna edililor

Şi care sunt criteriile după care se va stabili care case si terenuri sunt neîngrijite? Vor fi criterii care ţin de estetica urbană, de poluarea mediului etc? Sau în realitate vor fi criterii politice ? Adică cei care votează împotriva primarului şi a consilierilor locali vor plăti impozite majorate? Dar dacă peste 80% dintre blocurile de locuinţe şi casele persoanelor fizice au faţade neîngrijite, se va proceda discriminatoriu şi cei care locuiesc în astfel de blocuri şi case vor plăti impozite majorate cu 500 %, în timp ce cei care locuiesc în blocuri reabilitate termic pe banii comunităţii, vor plăti impozit normal? Dar dacă ghenele de gunoi sunt amplasate lângă un bloc, dar acolo depozitează gunoiul locatarii din 3-4 blocuri, vor fi sancţionaţi numai cei care locuiesc în blocul lânga care se află ghena care poluează mediul ?
Se ştie că taxele şi impozitele locale se stabilesc în şedințele consiliilor locale la începutul fiecărui an fiscal, când plantele nu vegetează, iar locuinţele pot fi afectate de condiţiile vitrege din timpul iernii, deci cum vor anticipa consilierii care terenuri vor fi neîngrijite şi vor stabili că nici casele nu vor fi îngrijite primăvara? În realitate, acest articol al noului cod fiscal are menirea de a majora „duduiala” economiei naţionale, prin majorarea nejustificată şi neconstituţională a taxelor şi impozitelor locale, pentru ca guvernanţii coprupți să poată face regulat pomeni electorale şi investiţii cu costuri majorate de câteva ori, din banii sustraşi astfel chiar din bugetele sărăcăcioase ale celor mai săraci contribuabili…
Iată un calcul simplu: un contribuabil care achită în prezent 100 lei anual, va putea plăti anul viitor 150 lei (majorare cu 50 % ) iar din anul 2017 va plăti 750 lei, dacă va fi penalizat cu majorarea de 500 % !… Este evident că articolul 486 face parte dintre „darurile” malefice ale „cutiei Pandorei” politicianiste ale actualilor guvernanţi (care menţin aberanta taxă pe stâlp şi supraaccizarea carburanţilor ), însă guvernanţii actuali au omis că aceste prevederi neconstituţionale pot deveni un imens bumerang, care va afecta profund nu numai contribuabilii săraci, ci şi polticienii locali care vor aplica acest articol aberant şi care vor fi sancţionaţi de alegători la următoarele alegeri sau, poate, chiar înainte de termen…

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top