Fără categorie

„Cu 22 unităţi de cazare în funcţiune şi 43.000 de clienţi în 2010, suntem cea mai mare societate de turism, de pe litoral!”

Ec. Linica Stan, director general al SC „Turism, Hoteluri şi Restaurante – Marea Neagră” SA

În cadrul demersului nostru jurnalistic, de reabilitare a imaginii generale a sudului litoralului românesc, prin prezentarea exemplelor de management performant, modern şi creativ, din staţiunile turistice ale zonei, ne-am adresat directorului celui mai important deţinător de active. Doamna Linica Stan a răspuns cu amabilitate unui set de întrebări, legate nu numai de situaţia actuală şi perspectivele unităţilor turistice ale THR-Marea Neagră SA, dar şi referitoare la întreg litoralul sudic românesc. Este doar începutul unei serii de astfel de interviuri, cu oameni implicaţi în turismul românesc, cu accent pe cel de la ţărmul Mării Negre.

A consemnat Paul PÂRVU

Dezvăluiri: Ce este, ca entitate economică, SC THR Marea Neagră SA, când şi cum s-a înfiinţat, care a fost natura capitalului social şi cuantumul său, care au fost acţionarii iniţiali şi care a fost ponderea lor, care au fost activele la înfiinţare, în ce stadiu economic şi tehnic se aflau şi cui aparţinuseră?
Linica Stan: T.H.R. Marea Neagră este o societate pe acţiuni rezultată din fuziunea, prin absorbţie de către SC Eforie SA, a patru mari societăţi de turism de pe litoralul românesc: SC Carmen Silva SA, SC Mioriţa Estival SA, SC Venus SA, SC Saturn SA. Amplul proces de fuziune s-a încheiat la data de 03.06.2004, iar în luna ianuarie a anului 2005 compania nou creată şi-a schimbat denumirea în “Turism, Hoteluri, Restaurante Marea Neagră”. Principalul obiect de activitate al societăţii îl reprezintă prestările de servicii turistice, unităţile administrate fiind clasificate la 4 stele, 3 stele, 2 stele. Societatea dispune de spaţii de cazare şi alimentaţie publică în cele mai importante staţiuni aflate în Sudul litoralului românesc al Mării Negre, respectiv Eforie Nord, Eforie Sud, Venus, Saturn şi Neptun, însumând peste 12.000 de locuri de cazare. Sfera serviciilor oferite de societate se completează prin oferta de tratament a modernelor baze de tratament situate în staţiunea Saturn, în cadrul complexelor hoteliere de 3 stele “Balada (foto)”, “Hora” şi “Sirena”.

La fel de importantă este şi oferta de agrement, locaţiile “Aqua Park Balada” şi “Aqua Park Cleopatra”, situate tot în staţiunea Saturn, oferind servicii de înaltă calitate, într-un peisaj pitoresc, unic prin învecinarea acestor parcuri de agrement cu plaja şi marea. Oaze de relaxare şi linişte sunt şi piscinele amenajate în cadrul complexelor hoteliere “Mioriţa”, din Neptun (foto) , “Raluca”, din Venus şi “Bran”, din Eforie Nord. Categoriile de turişti cărora se adresează oferta societăţii sunt variate şi în continuă diversificare. Caracterul balnear şi de cură al staţiunilor răspunde cerinţelor persoanelor de vârstele a doua şi a treia, dar sunt numeroşi şi turiştii care sosesc pe litoral pentru petrecerea vacanţei cu familia. De asemenea, prin produse turistice specifice, segmentul turiştilor tineri sporeşte tot mai mult. Sub sugestiva titulatură “Turism, Hoteluri şi Restaurante – Marea Neagră” îşi desfăşoară activitatea o performantă echipă, investită de acţionariat cu scopul de a administra cele 22 unităţi de cazare şi 29 de alimentaţie publică aflate în circuitul turistic. Capacităţile de cazare şi alimentaţie publică fac ca SC THR.- MAREA NEAGRĂ SA să fie clasificată drept cea mai mare societate comercială de turism din SE-ul Europei! Strategia precisă, competitivă, bazată pe calitatea serviciilor, prin orientarea întregii organizaţii către client, face ca activitatea desfăşurată să recomande T.H.R. Marea Neagră S.A. drept un partener de încredere pentru marii operatori de pe piaţa turistică internaţională şi pentru cele mai mari agenţii româneşti de „incoming”.

DZV.: Descrieţi evoluţia în timp a societăţii, din punctele de vedere enumerate, situaţia actuală, cu accent pe activele în proprietate pe litoralul românesc.
L.S.: În prezent, SC THR Marea Neagră SA deţine o bază materială formată din  35 unităţi de cazare şi 32 unităţi de alimentaţie publică, din care pentru sezonul estival 2011 avem incluse în circuitul turistic un număr de 22 unităţi de cazare, deservite de 29 de unităţi de alimentaţie publică! Amintesc câteva unităţi reprezentative pentru societatea noastră: Complex Bran-Brad-Bega (foto), de 4 stele, din Eforie Nord, Complex Cleopatra (foto), clasificat la tot la 4 stele, din Saturn, unităţi de 3 stele ca, de exemplu, Complexele Balada, Hora, Cerna, Raluca , dar şi unităţi de 2 stele ca, spre exemplu, Hotel Siret (foto) sau Hotel Mureş, amplasate tot în staţiunea Saturn.

DZV.: Care a fost strategia de dezvoltare şi management, de la înfiinţare şi până în prezent?
L.S.: Strategia de management a fost orientată spre menţinerea bazei materiale şi dezvoltarea acesteia, în sensul reclasificării unor unităţi la o categorie superioară şi înfiinţarea unor baze de tratament, în Saturn, care să ne dea posibilitatea dezvoltării segmentului de turism de tratament, segment ce permite prelungirea activităţii şi în extrasezon.

Astfel, complexele hoteliere “Balada”, “Hora” şi “Sirena”, situate la aproximativ 20 de metri de plajă, oferă o panoramă superbă asupra mării şi îmbină confortul dotărilor moderne cu posibilitatea efectuării diferitelor tratamente balneare, în cadrul bazelor de tratament amenajate în incinta lor. Aceste baze de tratament au în componenţa lor secţii de electroterapie, hidroterapie, masaj şi cultură fizică medicală. Dispun de aparatură performantă şi de personal calificat, alcătuit din cadre medicale cu o bogată experienţă în domeniu. Se pot efectua tratamente pentru: boli degenerative ale coloanei vertebrale sau ale articulaţiilor; reumatisme inflamatorii; boli ale aparatului respirator, digestiv, renal sau circulator; afecţiuni post-traumatice ale coloanei vertebrale sau ale membrelor; boli ale sistemului nervos central şi periferic; boli dermatologice; boli de nutriţie; afecţiuni ginecologice; suferinţe musculare etc.

Se asigură tratamente cu renumitele produse româneşti Boicil, Pell-Amar sau Gerovital, precum şi tratamente de scurtă durată, prin cunoscutele cure antistres. Tipuri de proceduri: hidroterapie, kinetoterapie, termoterapie, electroterapie, băi sulfuroase, băi cu nămol, băi de plante, băi galvanice, gimnastică medicală, duş ”subacval”, împachetări cu nămol sau cu parafină, masaje uscate sau cu nămol, cură geriatrică.

DZV.: În acest moment, ce reprezintă societatea condusă de dumneavoastră în peisajul economic al judeţului şi în special în sectorul turistic? Ce active aveţi, ce număr de turişti, structura acestora (pe ţări), nivelul serviciilor turistice oferite, care unităţi sunt cele mai reprezentative din punct de vedere al rezultatelor, cu accent pe situaţia sezonului estival 2010 şi, eventual, în perioada de extrasezon care i-a urmat?
L.S.: În prezent, suntem cea mai mare societate cu profil turistic din zona litoralului. La nivelul anului 2010 am raportat un număr total de turişti de aproape 43.000, din care majoritatea sunt români. Piaţa internă este cea care ne interesează în mod deosebit, cunoaştem preferinţele turiştilor români care, an de an, preferă hotelurile noastre şi, astfel, suntem în măsură să oferim servicii la calitatea solicitată. Acest fapt însă nu exclude interesul nostru şi pentru piaţa externă. Avem în vedere ţări precum Rusia, Germania, Norvegia, Suedia, ca ţări emiţătoare de turişti. Concurenţa pe piaţa turistică internaţională este însă acerbă, astfel încât rezultatele noastre pe „incoming” sunt modeste, în acest moment cel puţin. Dar nu renunţăm nici la acest obiectiv, pe termen scurt, mediu şi lung.

DZV.: Care este situaţia pregătirii şi debutului sezonului estival 2011?
L.S.: Pentru sezonul estival 2011, avem pregătite un număr de 22 de unităţi de cazare în Saturn, Venus, Neptun, Eforie Sud şi Eforie Nord. Unităţile acoperă preferinţele unor segmente mari de  clienţi potenţiali, având în vedere atât amplasarea unităţilor în cinci staţiuni, cât şi categoriile hotelurilor de la 2 stele la 4 stele. În vederea atingerii obiectivelor pentru anul 2011 am stabilit următoarele direcţii de acţiune:
– Practicarea unei politici tarifare competitive, menite să impulsioneze vânzarea produsului turistic;
– Înscrierea în programul naţional “Turist în România”, inclusiv la ofertele speciale  “înscrieri timpurii”;
– Participarea la programele lansate de asociaţiile patronale, în colaborare cu Ministerul Turismului: “O săptămână de refacere în staţiunile balneare”, “Decada balneară”, “Litoralul pentru toţi”;
– Menţinerea baremurilor de masă la nivelul anului 2010;
– Acordarea de facilităţi pentru copii;
– Acordarea de facilităţi grupurilor organizate, în funcţie de numărul de persoane;
– Lansarea de  oferte speciale pentru piaţa externă;
– Lansarea de oferte speciale pe capetele de sezon, constând în acordarea unor nopţi de cazare gratuite;
– Accesarea segmentului de business în unităţile modernizate de 4 stele, Complex Bran-Brad-Bega, din Eforie Nord şi Complex Cleopatra, din Saturn;
– Dezvoltarea activităţilor de divertisment în unităţile noastre: Aqua Park Cleopatra, Aqua Park Balada, Piscina Bran, organizarea de seri cu specific românesc etc;
– Implementarea sistemului informatizat de gestiune în toate  hotelurile şi restaurantele noastre;
– Preocuparea permanentă pentru stabilirea şi respectarea unor standarde de calitate, atât în hotelurile, cât şi în restaurantele noastre.

DZV.:
Care este strategia de dezvoltare pentru sezonul următor, 2012? În continuare, pe termen mediu şi chiar lung, care va fi această strategie de dezvoltare şi cum se va încadra ea în masterplanurile Ministerului Turismului şi în alte planuri de dezvoltare, sectoriale sau generale, pentru zonele litoralului românesc unde deţineţi active turistice?
L.S.: Strategia de dezvoltare a societăţii noastre pentru sezonul anului 2012 este în spiritul Programului de dezvoltare a destinaţiilor şi produselor turistice, elaborat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului. Astfel, avem în vedere ca strategie de scurtă sau medie durată, următoarele:
– Dezvoltarea segmentului „wellness”, în cadrul celor două „SPA”-uri moderne, din cadrul complexelor Bran-Brad-Bega (foto), de 4 stele şi Cleopatra, tot de 4 stele.
– Participarea la târgurile şi bursele de turism, în vederea promovării produselor şi serviciilor tuturor unităţilor noastre;
– Promovarea brandului turistic THR – Marea Neagră, în presa locală şi naţională, TV, radio, contracte tip barter, internet;
– Diversificarea sistemelor de servire practicate în restaurantele şi barurile aparţinând societăţii noastre, continuându-se practicarea sistemelor “bufet suedez”, “a la carte”, “meniu fix”, “self service”;
– Diversificarea producţiei culinare, prin introducerea de reţete care să satisfacă cerinţele turiştilor, corelat cu principiile unei alimentaţii sănătoase;
– Diversificarea modalităţilor de plată, prin practicarea următoarelor opţiuni: plata din cont client, plata cu bonuri valorice, plata cu card, plata cu numerar, tichete de masă, tichete de vacanţă, tichete cadou;
– Efectuarea de investiţii, pentru menţinerea dotărilor la nivelul cerut de categoria de încadrare a unităţilor, precum şi de modernizare a  unui număr de  două  unităţi;- Instruirea personalului operativ, prin cursuri interne, conform unui plan anual de instruire.

DZV.: Care a fost, în timp, şi care este în acest moment interacţiunea dumneavoastră cu administraţia publică locală, din zonele unde vă desfăşuraţi activitatea: cum se realizează această colaborare, sunteţi mulţumită de ea, vă ajută administraţia locală, prin gospodărirea staţiunilor sau prin hotărâri ale Consiliului Local, pe teme care afectează activitatea dumneavoastră, să vă realizaţi obiectivele de performanţă în turism?


L.S.: A existat şi există colaborare între societatea noastră şi administraţia publică locală. Uneori însă, deciziile Consiliului Local nu favorizează activitatea turistică. Mai precis, aprobarea taxei de paragină,  în decembrie anul trecut, cu aplicare începând cu luna mai a acestui an nu este de natură să ajute agentul economic care se străduieşte să dezvolte activitatea în sectorul turistic. Această taxă are scopul de a schimba faţa staţiunilor din sudul litoralului, dar era imperativ necesar să se acorde un termen de un an pentru aplicarea măsurilor ce decurg din Hotărârea Consiliului Local referitor la faţadele clădirilor. De asemenea, în Mangalia, taxa pentru avizarea funcţionării unităţilor a crescut brusc anul acesta, de şase ori, ceea ce împovărează bugetul unei unităţi cu profil turistic. Taxa verde, percepută anul acesta de Primăria Mangalia, ar trebui să se traducă în spaţii verzi, bine amenajate şi întreţinute în staţiunile care aparţin administrativ de Primăria Mangalia.

DZV.:
Cum colaboraţi cu autorităţile administraţiei locale judeţene (Consiliul Judeţean), cu reprezentanţii Guvernului în teritoriu (Prefectura) şi cu reprezentanţii Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului?
L.S.: V-am răspuns, deja, privitor la colaborarea cu administraţia locală. În ceea ce priveşte relaţia cu Ministerul Turismului, există o colaborare bună şi constructivă, existând dorinţa de a ne sprijini şi  îndruma, concomitent cu activitatea de control desfăşurată de reprezentanţi ai Direcţiei de Autorizare şi Control din cadrul MDRT.  

DZV.: Cum apreciaţi demersul ziarului Dezvăluiri de a promova aspectele pozitive ale turismului realizat în sudul litoralului  românesc? În acest sens consideraţi că toată campania mediatică negativă din ultimii ani, referitoare la această zonă turistică, a fost justificată de realitate? Ce se poate face pentru schimbarea percepţiei  publicului, a potenţialilor  turişti români şi străini, a agenţiilor din România sau străinătate, în legătură cu situaţia sudului litoralului românesc? Care va fi rolul societăţii dumneavoastră în acest demers/proiect/strategie?
L.S.: Demersul publicaţiei “Dezvăluiri”, de a promova aspectele pozitive din turismul românesc, este binevenit, mai ales în contextul unei atitudini prea ostile manifestată în media românească. Este cert că media are rolul “asanării” oricărui sector economic, dar purtarea cu ostentaţie a unor adevărate campanii împotriva turismului românesc nu sprijină real acest sector. Cauzele unor deficienţe în acest sector de activitate sunt multiple, complexe şi ar trebui ca, atât ziarele, cât şi televiziunea să publice articole, respectiv să facă reportaje bine documentate, care să nu denote superficialitate sau aservire politică. Turismul este o activitate complexă, sensibilă la conjuncturi economice şi politice, reuşita în turism nu depinde numai de agentul economic direct implicat în prestarea serviciilor turistice. Prin urmare, eforturile noastre din fiecare an pentru menţinerea şi dezvoltarea bazei materiale nu sunt suficiente pentru creşterea numărului de turişti care optează pentru sudul litoralului. Este nevoie de un consens şi efort comun, atât la nivel guvernamental, cât şi la nivel local.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top