Fără categorie

Conferinta „Reducerea sarcinilor administrative pentru mediul de afaceri”

Conferinta „Reducerea sarcinilor administrative pentru mediul de afaceri”
Conferinta „Reducerea sarcinilor administrative pentru mediul de afaceri”

Cadrul de reglementare in care opereaza societatile comerciale influenteaza activitatea, competivitatea si capacitatea lor de crestere economica si de a crea noi locuri de munca.

Prin reducerea birocratiei excesive, competitivitatea companiilor poate fi sporita, iar pentru aceasta este absolut necesara existenta unui cadru mai bun de reglementare pentru mediul de afaceri, caracterizat prin simplitate, inteligibilitate, eficienta si aplicabilitate practica.

Intrucat mediul de afaceri este direct afectat de legislatie, acesta este si cel mai in masura a formula propuneri asupra procedurilor care ar trebui simplificate sau reproiectate.
In vederea promovarii initiativelor desfasurate atat la nivel comunitar cat si la nivelul fiecarui stat membru UE privind perfectionarea cadrului de reglementare, Departamentul pentru Afaceri Europene – Guvernul Romaniei – in colaborare cu Comisia Europeana a organizat luni, 14 aprilie 2008, un prim eveniment, accentul fiind pus pe exercitiul care…

Conferinta „Reducerea sarcinilor administrative pentru mediul de afaceri”

Cadrul de reglementare in care opereaza societatile comerciale influenteaza activitatea, competivitatea si capacitatea lor de crestere economica si de a crea noi locuri de munca.

Prin reducerea birocratiei excesive, competitivitatea companiilor poate fi sporita, iar pentru aceasta este absolut necesara existenta unui cadru mai bun de reglementare pentru mediul de afaceri, caracterizat prin simplitate, inteligibilitate, eficienta si aplicabilitate practica.

Intrucat mediul de afaceri este direct afectat de legislatie, acesta este si cel mai in masura a formula propuneri asupra procedurilor care ar trebui simplificate sau reproiectate.
In vederea promovarii initiativelor desfasurate atat la nivel comunitar cat si la nivelul fiecarui stat membru UE privind perfectionarea cadrului de reglementare, Departamentul pentru Afaceri Europene – Guvernul Romaniei – in colaborare cu Comisia Europeana a organizat luni, 14 aprilie 2008, un prim eveniment, accentul fiind pus pe exercitiul care vizeaza masurarea costurilor administrative si reducerea sarcinilor administrative pentru mediul de afaceri in vederea sustinerii cresterii competitivitatii economice.

Conferinta de la Palatul Parlamentului a adus in jurul unei mese rotunde reprezentanti ai Comisiei Europene, ai administratiei publice centrale, ai Parlamentului si ai mediului de afaceri din Romania – organizatii si asociatii patronale.

Evenimentul a fost deschis si prezidat de catre secretarul de stat care coordoneaza DAE, domnul Adrian Ciocanea, care a subliniat importanta unei mai bune reglementari ca element esential al noii Strategii Lisabona privind cresterea economica si crearea de locuri de munca.
Prima prezentare din cadrul conferintei a fost sustinuta de catre domnul Charles-Henry Montin, reprezentant al Comisiei Europene (DG Enterprise and Industry), care a dorit sa explice tuturor celor prezenti de ce este nevoie de o mai buna legiferare la nivelul UE, aratand totodata faptul ca aceasta este o prioritate pentru Comisia Europeana intrucat beneficiile vizeaza reducerea costurilor pentru mediul de afaceri astfel incat companiilor europene sa le fie oferita o sansa in plus de a investi, inova si prospera, dar si cresterea increderii intre decidenti si oameni de afaceri/cetateni. In sustinerea sa au fost evidentiate principalele componente ale acestui demers (studierea impactului economic, de mediu si social al tuturor propunerilor legislative si de politici, monitorizarea, simplificarea si codificarea legislatiei existentea, consultarea partilor interesate si reducerea sarcinilor administrative).

Au fost, de asemenea, subliniate progresele considerabile inregistrate pana in prezent la nivelul UE. Astfel, un numar de 78 de propuneri in asteptare, care erau incompatibile cu obiectivele Lisabona, neconforme cu standardele privind o mai buna reglementare, care nu prezentau un progres legislativ sau erau desuete au fost deja retrase incepand cu anul 2003, alte 30 fiind pe agenda lui 2008. Mai mult de 260 de analize de impact au fost realizate incepand cu 2003 si 180 fiind planificate pentru anul 2008. Peste 150 de masuri au fost luate in cadrul proiectului de simplificare 2005-2009 aflat in derulare (pachete legislative simplificate, taxe reduse pentru companiile farmaceutice inregistrate ca IMM-uri).

Totodata, s-a facut referire la Programul de Actiune al Comisiei Europene care are in vederea reducerea cu 25% a sarcinilor administrative pentru mediul de afaceri in UE, pana in anul 2012 si invitatia adresata tuturor statelor membre UE de a stabili propriile procente nationale pana la sfarsitul anului 2008.

Cea de-a doua prezentare a fost sustinuta de catre domnul Tim de Meyer, reprezentant al Consortiului alcatuit din Capgemini, Deloitte si Ramboll, care se ocupa de exercitiul de masurare a costurilor administrative, exercitiu care se desfasoara la nivel comunitar precum si in toate cele 27 de state membre. Acesta vizeaza masurarea sarcinilor administrative generate pentru mediul de afaceri de catre un anumit segment de legislatie si identificarea oportunitatilor de reducere a acestora. Modelul Costului Standard reprezinta metodologia pe baza careia sunt identificate si cuantificate costurile administrative nete suportate in principal de sectorul economic, dar si un instrument de directionare si monitorizare eficienta a masurilor de reducere a sarcinilor administrative. Masurarea costurilor administrative, respectiv acelea generate de indeplinirea obligatiilor legale referitoare la furnizarea informatiilor privind activitatile sau productia lor catre autoritati publice si entitati private (care sunt doar o parte a costurilor de reglementare pentru mediul de afaceri) se realizeaza pentru 41 de acte legislative ale UE din 13 domenii de politici selectate (agricultura si subventii agricole, societati comerciale, politica de coeziune, mediu, servicii financiare, legislatie fiscala/TVA, pescuit, siguranta alimentara, protectie sanitara, achizitii publice, statistica, transport, securitate la locul de munca). Informatia este definita in acest caz in sens larg, in sensul ca include proceduri birocratice, descrieri etc.

Tipurile de obligatii de informare avute in vedere sunt: notificarea activitatilor sau evenimentelor, prezenatarea unor rapoarte, obligatii de etichetare a informatiilor catre terte parti si alte obligatii de informare a tertelor parti, altele decat etichetarea, cererea de autorizare sau scutire individuala, inregistrarea, certificarea produselor sau proceselor, inspectia din partea autoritatilor publice, cooperarea cu auditorii si inspectorii autoritatilor publice, incluzand mentinerea la zi a registrelor, cererile de subventii si granturi s.a.
La nivel comunitar au fost identificate ca provenind din legislatia UE 340 de obligatii de informare, 50% dintre acestea provenind din 3 dintre domeniile prioritare, respectiv societati comerciale, servicii financiare si mediu, si 80% din 6 domenii prioritare, celor mentionate adauganduli-se siguranta alimentara, farmaceuticele, legislatia fiscala/TVA. Din numarul total de obligatii de informare identificate 20% au fost considerate ca fiind cele mai impovaratoare, acestea generand 80% din sarcinile administrative. Pentru Romania au fost identificate 260 de obligatii de informare.

Cea de-a treia prezentare din cadrul conferintei a fost sustinuta de catre domnul Radu Iacob, reprezentantul Secretariatului General al Guvernului si s-a axat pe initiativele intreprinse de Romania in domeniul reducerii sarcinilor administrative. Totodata a fost anuntat proiectul de Strategie pentru o reglementare mai buna la nivelul administratiei publice centrale 2008-2013, reducerea sarcinilor administrative fiind unul dintre cei cinci piloni ai aceteia (gestionat de catre SGG impreuna cu Comisia Nationala de Prognoza).

Ultima prezentare a primei sesiuni a evenimentului a fost sustinuta de catre doamna Ana Bontea, reprezentant al Consiliului National pentru IMM-uri si a vizat problemele cu care se confrunta IMM-urile in privinta sarcinilor administrative.

In cea de-a doua parte a conferintei au sustinut prezentari reprezentantul Agentiei de Plati si Interventie in Agricultura, doamna Gabriela Marchis, cel al Clubului de Resurse Umane, domnul Eugen GANE, precum si reprezentantii Consortiului in Romania. Aceasta sesiune finala s-a concentrat asupra obtinerii punctului de vedere al reprezentantilor mediului de afaceri din Romania referitor la sarcinile administrative rezultate din legislatia in domeniul agriculturii si al securitatii la locul de munca.

Totodata, reprezentantii mediului de afaceri, alaturi de cei ai Comisiei Europene si ai echipei responsabile pentru exercitiul de masurare a atat la nivel national cat si la nivel comunitar, a analizat o serie de solutii identificate atat de catre sectorul privat, cat si de organismele guvernamentale in acest sens. Acest exercitiu a fost realizat in cadrul unor workshop-uri interactive, desfasurate simultan pe cele doua teme mentionate mai sus.

Concluziile discutiilor din cadrul conferintei au relevat importanta si necesitatea continuarii eforturilor de sustinere a initiativei privind buna reglementare la nivel national, precum si a colaborarii factorilor participanti la acest proces, atat din mediul administrativ cat si din cel antreprenorial in vederea indeplinirii cu succes a obiectivului propus de reducere a sarcinilor administrative pentru mediul de afaceri.
 

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top