I. Comisia Europeană a lansat, marţi, 14 decembrie, la Strasbourg, o propunere de reformare a Regulamentului Bruxelles I, noul regulament având scopul de a elimina obstacolele birocratice care impun întreprinderilor costuri suplimentare în litigiile transfrontaliere.
Comisia (COM) menţionează că regulamentul revizuit are un rol fundamental pentru acţiunile în instanţă transfrontaliere, deoarece stabileşte instanţa care are competenţă în cazurile transfrontaliere şi permite ca hotărârile judecătoreşti pronunţate într-un stat membru să fie recunoscute automat într-un alt stat membru.
COM propune patru modificări-cheie: 1. eliminarea procedurii complicate şi costisitoare privind recunoaşterea şi executarea hotărârilor judecătoreşti în materie civilă şi comercială între statele membre, cunoscută sub numele de „exequatur” şi introducerea unei prevederi potrivit căreia hotărârile în materie civilă şi comercială pronunţate de către o instanţă într-un stat membru vor deveni executor…
I. Comisia Europeană a lansat, marţi, 14 decembrie, la Strasbourg, o propunere de reformare a Regulamentului Bruxelles I, noul regulament având scopul de a elimina obstacolele birocratice care impun întreprinderilor costuri suplimentare în litigiile transfrontaliere.
Comisia (COM) menţionează că regulamentul revizuit are un rol fundamental pentru acţiunile în instanţă transfrontaliere, deoarece stabileşte instanţa care are competenţă în cazurile transfrontaliere şi permite ca hotărârile judecătoreşti pronunţate într-un stat membru să fie recunoscute automat într-un alt stat membru.
COM propune patru modificări-cheie: 1. eliminarea procedurii complicate şi costisitoare privind recunoaşterea şi executarea hotărârilor judecătoreşti în materie civilă şi comercială între statele membre, cunoscută sub numele de „exequatur” şi introducerea unei prevederi potrivit căreia hotărârile în materie civilă şi comercială pronunţate de către o instanţă într-un stat membru vor deveni executorii în mod automat pe întreg teritoriul UE, 2. consolidarea protecţiei consumatorilor în ceea ce priveşte litigiile care implică întreprinderi din ţări din afara UE, 3. asigurarea securităţii juridice în cazul alegerii de către întreprinderi a instanţei competente să judece eventualele litigii şi 4. consolidarea securităţii juridice a acordurilor de arbitraj privind utilizarea organismelor europene de arbitraj.
Conform Comisiei, eliminarea procedurii de „exequatur” ar putea contribui la economisirea a până la 48 de milioane EUR pe an, dar şi la facilitarea activităţilor economice transfrontaliere, în special pentru întreprinderile mici şi mijlocii.
Propunerea Comisiei a fost transmisă Parlamentului European şi Consiliului de Miniştri, care urmează să o dezbată şi să ajungă la un acord asupra reformei Regulamentului Bruxelles I.
II. Totodată, Comisia Europeană a lansat, marţi, 14 decembrie, şi Cartea verde privind libera circulaţie a documentelor, prin care se propune reducerea birocraţiei pentru cetăţeni şi recunoaşterea mai uşoară a documentelor oficiale, precum certificatele de naştere sau titlurile de proprietate, pe teritoriul UE.
Pornind de la obstacolele birocratice cu care se confruntă cei aproximativ 12 milioane de cetăţeni ai UE care locuiesc în prezent în alt stat membru decât cel de origine, documentul strategic publicat de Comisie cuprinde mai multe opţiuni privind facilitarea liberei circulaţii a documentelor de stare civilă, printre care adoptarea unor formulare pentru actele cele mai comune sau recunoaşterea automată acestor documente.
Comisia Europeană invită publicul larg să prezinte, până la data de 30 aprilie 2011, observaţii privind modul în care situaţia ar putea fi îmbunătăţită pentru a se asigura că aceste documente sunt recunoscute indiferent de locul în care cetăţenii se află sau se deplasează în interiorul UE.
Comisia va lua în considerare aceste răspunsuri atunci când va prezenta două propuneri legislative, în 2013, privind libera circulaţie a documentelor oficiale şi recunoaşterea în materie de stare civilă.
