Afaceri Europene

Cazul navei Flaminia poate induce oricând starea de alertă biologică la Constanța

Mii de tone de deșeuri organice vor otrăvi orașul și marea, autoritățile nu găsesc un cod CAEN pentru a le distruge!

În urmă cu aproximativ 3 săptămâni, ziarul Dezvăluiri a scris despre modul iresponsabil în care autoritățile operează în cazul navei Flaminia, trimițând muncitori la bord, fără a le asigura echipamente necesare împotriva deșeurilor periculoase. În acel moment, cu toții am crezut că mai rău de atât nu se poate! Ne-am înșelat, pentru că șarada în acest caz a căpătat noi dimensiuni. De două săptămâni, la bordul navei au fost descoperite și mii de tone de carne alterată, aflate în containere frigorifice scoase din uz de aproape un an de zile. Mirosul pestilențial pune în pericol nu doar sănătatea muncitorilor care urcă la bord, ci sănătatea unui întreg oraș. La jumătatea lunii iunie s-a luat decizia de a nu se mai opera deloc pe MSC Flaminia, așteptându-se („într-o zi -două ne apucăm de treabă” s-a zis în acel moment) avizele necesare pentru scoaterea deșeurilor alimentare și distrugerea lor. Iată însă că a venit luna iulie și „mortăciunile” de la bordul navei germane nu au fost mișcate nici măcar un centimetru. Motivul este unul șocant: în Portul Constanța nu există nicio societate care să poată opera astfel de deșeuri, iar autoritățile de profil nu se grăbesc să elibereze astfel de avize.

Un articol de Mihai CORNEA

 

O bombă biologică

La bordul Flaminiei există și alte zeci de containere care conțin deșeuri alimentare. O parte dintre ele sunt de mult deschise și umplu aerul din cale cu miasme pestilențiale. Mai sunt însă alte câteva care nu au fost încă desfăcute, dar în care se află de asemenea mii de tone de produse în stare de putrefacție. Să nu uităm faptul că toate aceste containere frigorifice nu au mai fost conectate la sursa de curent de mai bine de 11 luni, astfel că ne putem imagina foarte ușor starea de putrefacție în care se găsesc toate aceste alimente. Ele trebuie procesate cât mai repede (nu afară, ci la bord) și apoi duse rapid pentru a fi arse. Aici începe însă comedia: de două săptămâni nimeni nu mai face nimic pentru a scăpa de putreziciuni, pentru că autoritățile de profil se ceartă între ele și nu reușesc să ajungă la o concluzie comună. Au apărut numeroase opreliști birocratice incredibile care pun practic bețe în roate unei operațiuni care ar trebui să fie una foarte simplă. Motivele pentru care nu se lucrează pentru remedierea acestei situații te fac să crezi că parcă nimeni nu vrea să facă nimic.

Deșeuri extrem de periculoase

Există trei feluri de deșeuri: metalice, chimice, șlam și alimentare. În mod cu totul ridicol, în Portul Constanța nu există nicio societate care să aibă ca obiect de activitate procesarea deșeurilor din a treia categorie. CNAPMC este autoritatea care controlează codurile CAEN pentru toate aceste feluri de deșeuri. Pentru că nu există coduri decât pentru primele două categorii, acum Administrația Portuară trebuie să repartizeze un al treilea cod pentru „mortăciunile” de pe Flaminia. Problema este că Mediul nu și-a dat avizul pentru acest lucru și astfel se menține o stare incredibilă.  Asta în situația în care aceiași indivizi de la Mediu și-au dat acordul de permite navei să andocheze la Constanța. Nimeni nu știe când se va încheia toată această comedie, pentru că un aviz de la Mediu poate veni și peste câteva luni (poate în funcție de cât de rapid se va plasa altă șpagă!!!). Până atunci, lucrările de pe Flaminia sunt sistate total iar marinarii germani de la bordul port-containerului se țin cât mai departe de zonele de depozitare. Între timp, carnea din containerele desfăcute se descompune în cale. Nu mai vorbim despre substanțele toxice periculoase care continuă să aștepte momentul operării. Curios este faptul că privind graba cu care s-au dat aprobările ce au vizat andocarea navei în porturile românești comparativ cu letargia totală din acest moment, am identificat un numitor comun în toată această tărășenie: momentul șpăgii.   Adică, situația fiind așa de „împuțită”, doar cu o șpagă consistentă cineva își va asuma răspunderea și va debloca problema.
Acum însă, în timp ce autoritățile răspunzătoare se joacă de-a aprobările și de-a comunicarea, bomba biologică pe care nicio țară europeană nu a vrut-o, stă „cuminte” în Dana Umex. Din păcate, se știe că orice „bombă”, la un moment dat, explodează!

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top