Litoralul românesc

Cauciucurile de iarnă – necesitate reală, sau escrocherie?

De la 1 noiembrie întră în vigoare noile prevederi incluse în Codul Rutier, privind cauciucurile de iarnă. Concomitent, buletinele de știri și minutele de publicitate de la radio și TV se umplu de reportaje și de reclame, toate menite să ne convingă că viața noastră ar fi imposibilă fără anvelopele de iarnă. Cu toate acestea, multe lucruri rămân nespuse despre aceste accesorii auto. Pe lista lucrurilor omise se regăsesc: motivația reală a introducerii acestei măsuri, eficiența cauciucurilor M+S în anumite condiii de vreme, sau faptul că o anvelopă de agest gen, dar de proastă calitate, are o eficiență mai mică pe zăpadă, decât un cauciuc all seasons de calitate bună.

Un articol de Răzvan PETRE

Update 28.10.2011: Actualizată lista lucrurilor care nu vi se spun despre cauciucurile de iarnă

 

Obligativitatea utilizării cauciucurilor de iarnă în România va avea un singur efect clar: Statul va încasa sute de milioane de euro, numai din plata TVA-ului. La un preț minim de 200 RON per anvelopă și la o cotă de TVA de 24%, calculul este simpu: Practic, de fiecare mașină complet echipată, Statul încasează valoarea unei anvelope. La 1 milion de autoturisme, suma totală este de circa 200 de milioane de euro. Bineînțeles, firmele care achită TVA mai au și cheltuieli cu taxa, deci valoarea plătită nu este de strict 24% din suma încasată, dar la fel de adevărat este că există și anvelope de iarnă cu prețuri de 5-10 milioane, sau mai mult (pentru autoturisme de teren, de transport marfă etc.). O estimare făcută de economiști în primăvară ducea suma ce va fi încasată de Stat de pe urma cauciucurilor de iarnă la cel puțin 350 de milioane de euro.

Istoria unei afaceri bănoase

Cauciucurile de iarnă au apărut în urmă cu mai bine de 30 de ani. Marile companii producătoare au sesizat oportunitatea de a-și mări considerabil profiturile și au demarat producția de masă în urmă cu 10-15 ani, dar noile anvelope au avut parte de o primire… rece. Principala vănă pentru acest fapt a fost aceea că ele au fost puse pe piață sub denumirea de “cauciucuri de zăpadă”. Cum nu se găseau mulți cumpărători dispuși să-și schimbe roțile de fiecare dată când ningea, vânzările au fost mult sub așteptări. Anvelopele de iarnă au fost aproape în pericol de dispariție, odată cu introducerea celor „all seasons”, care promiteau să ofere condiții de rulare excelente, indiferent de vremea de afară.
În timp, competiția dintre marii producători și perfecționarea tehnicilor de marketing au dus la reapariția cauciucurilor de iarnă. Primul pas a fost schimbarea numelui – din anvelope de zăpadă, în „anvelope de iarnă” (denumire falsă, pentru că ele nu au eficienţă maximă, la modul general, iarna, ci doar în condiţii de vreme foarte rece şi pe asfalt acoperit cu mâzgă sau zăpadă). Au urmat campanii de lobby şi de sensibilizare a posesorilor de automobile.
Lobby-ul nu a fost fără efect. În momentul de faţă, ţările scandinave, Finlanda, Austria şi unele landuri din Germania. Acestora li s-au alăturat, în pripă, Estonia şi România. Ceva mai aproape de normalitate, ţări ca Italia, Franţa, Andorra şi Elveţia, care au extinse zone muntoase şi ninsori abundente iarna, nu au impus folosirea cauciucurilor buclucaşe.

Teste care ar trebui să vă convingă să cumpăraţi

Odată cu campania de popularizare a cauciucurilor de iarnă, piaţa media a fost invadată de o serie de teste şi demonstraţii menite a demonstra eficacitatea acestora. Acestea se prezintă sub forma unor filmuleţe cu maşini ce rulează cu cauciucuri de iarnă pe pista unui patinuar şi reuşesc să nu derapeze la uluitoarea viteză de 20 km/h, sau ca demonstraţii grafice a distanţelor de frânare la maşinile echipate cu diferite variante de anvelope. Invariabil, testele sunt efectuate în condiţii arbitrare, care să avantajeze cauciucurile de iarnă – la temperaturi foarte scăzute, pe gheaţă artificială, pe strat de zăpadă afânată, nu bătătorită – iar unele lucruri nu se menţionează – tipul şi marca cauciucului, gradul de uzură, viteza la care se desfăşoară testul ş.a.m.d. Despre reclamele în care sunt prezentate maşini ce frânează instantaneu pe zăpadă sau polei nu credem că mai este cazul să comentăm.

Iarna nu-i ca vara. Sau este?

Cei care îşi vor rupe câteva minute din timpul propriu pentru a studiate diferitele teste vor descoperi câteva lucruri interesante. De exemplu, faptul că unele cauciucuri „all seasons” au un coeficient de aderenţă pe zăpadă sensibil mai mare decât al altor cauciucuri desemnate „de iarnă”, de aceleaşi dimensiuni. La fel de interesante sunt diferitele rezultate ale testelor de frânare. Pe un site american dedicat popularizării şi comercializării cauciucurilor de iarnă se face o comparaţie între acestea şi anvelopele de vară, în condiţii de drum uscat/umed. Astfel, la temperaturi ridicate, cauciucurile de iarnă au o distanţă de frânare cu 4-5 metri mai scurtă decât cele de iarnă, iar la temperatura de 5 grade, anvelopele de iarnă depăşesc rezultatele celor de vară cu 1-2 metri.
Şi mai interesante sunt testele făcute de o revistă auto americană, care au ca reper aceeaşi maşină, echipată cu cauciucuri de vară, de iarnă (M+S) şi all seasons, toate furnizate standard de producător. Astfel, cauciucurile de iarnă au un avantaj net la pornirea de pe loc, distanţa de accelerare de la 0 la 70 km/h fiind cu 237% mai mare la roţile de vară. Şi la frânare, anvelopele M+S sunt pe primul loc, cele de vară necesitând aproape de două ori mai mult spaţiu de oprire. Acestea sunt rezultatele testelor pe zăpadă. Pe carosabil umed, la 10-15 grade Celsius, încep surprizele. Anvelopele de vară revin în frunte, asigurând un demaraj cu 20% mai rapid şi o oprire de la 100 km/h cu 10 metri mai scurtă. Pe uscat şi la temperaturi de peste 15 grade, rezultatele sunt previzibile – cauciucurile de vară îşi asigură locul 1, cele de iarnă păstrându-se la o distanţă considerabilă în urmă. Realizatorii testului mai notează şi faptul că forţarea cauciucurilor M+S pentru obţenerea celor mai bune rezultate a dus la deteriorări vizibile. Concluziile testului făcut de americani sunt clare: Distanţele de frânare pe zăpadă cresc considerabil şi niciun fel de anvelopă nu poate compensa un stil de condus preventiv; fiecare tip de cauciuc este adecvat unor anumite condiţii; la temperaturi peste 10 grade, cauciucurile de iarnă mai mult încurcă decât ajută şi sunt foarte expuse deteriorării; un cauciuc de vară de calitate este mult mai eficient pe carosabil umed, decât unul „all seasons” nereuşit. La final, specialiştii americani au emis două recomandări: Cei care nu conduc în zăpadă să îşi ia cauciucuri de vară de calitate, iar cei ce şofează în zone cu zăpadă ar face bine să îşi ia două seturi de cauciucuri – unul de iarnă şi unul de vară.

Cele mai scumpe 10 zile

După cum sigur ştiţi pentru că vi s-a împuiat capul zilele acestea la televizor, cauciucurile de vară se întăresc şi nu mai sunt eficiente la temperaturi sub 7 grade Celsius. În încercarea de a afla cât de obişnuie sunt aceste temperaturi în Dobrogea, l-am contactat pe Directorul Centrului Meteorologic Regional Constanţa, Vasile Torică. De la acesta am aflat că temperaturile medii, pe perioada iernii, se înscriu între 7,6 şi 0,8 grade. Cu plus. Dacă luăm în considerare că aceste temperaturi se obţin făcând media temperaturilor orelor de zi, repsectiv de noapte (care sunt iarna de două ori mai multe), ajungem la concluzia că, la orele la care circulă cele mai multe maşini, temperatura medie este de multe ori peste fatidicul 7 grade, temperatura fiind şi mai ridicată în interiorul Dobrogei, unde briza rece nu se face simţită.
Tot în legătură cu anvelopele de iarnă, ne-am interesat de numărul de zile cu îngheţ la sol. Media pentru Constanţa este de 22 de zile pe an. Dacă luăm în calcul doar zilele cu ninsoare, media scade undeva la 10 zile pe an – perioada în care suntem obligaţi, prin lege, să avem cauciucuri de iarnă. Anul trecut, spre exemplu, la Constanţa au fost 2 sau 3 zile în care carosabilul a fost acoperit de zăpadă sau gheaţă. Iar anul acesta se prevăd condiţii apropiate de medie. Asta ar înseamna că un constănţean sau un tulcean dotat cu maşină şi cauciucuri de iarnă va trebui să plătească undeva la 100 RON pentru fiecare zi în care circulă în aceste condiţii de trafic. Înafara acestor zile, cauciucurile M+S îi vor fi inutile, ba, mai mult, în condiţii de vreme frumoasă, vor determina distanţe de frânare mai mari decât cele cu care era obişnuit. Astea, bineînţeles, până în momentul în care aleşii şi Guvernul vor decide obligativitatea folosirii anvelopelor de vară, pe timp frumos şi şosea uscată…

Teroarea – cea mai eficientă tehnică de marketing

Apropierea sezonului cauciucurilor de iarnă a scos tot este mai rău în comercianţii de anvelope, dar şi în slugile lor din mass-media. După ce au încercat „zăhărelul” (făcând publicitate non-stop anvelopelor de iarnă, inclusiv în buletinele de ştiri), specialiştii în marketing au scos artileria grea – au început să aplice „metoda biciului”. Zi de zi suntem bombardaţi cu ştiri panicarde, despre amenzile imense care ne pasc, dacă nu ne echipăm maşina cu anvelope de iarnă. Ca să ne convingă că cei 800-1000 de lei pe care îi vom da pe cauciucuri sunt o bagatelă prin comparaţie cu ce ne paşte dacă nu ne ducem la cumpărături, marile lanţuri de hypermarketuri, dar şi mass-media centrală au umflat binişor amenda. Astfel, în unele din cele mai mari hypermarketuri, la intrarea clienţilor este postat un anunţ pe care scrie cu litere de-o şchioapă că riscăm sancţiuni de „până la 4.000 RON”. Asta în condiţiile în care, prin comparaţie, pentru condusul sub influenţa alcoolului, amenda maximă este de 1.340 RON.

În ultimele două luni, principalele canale media au intrat şi ele în hora terorii, avansând cifre similare. Cu excepţia postului public şi a câtorva posturi cu ratinguri mici, televiziunile au alimentat din plin „teroarea amenzii”. Astfel, PrimaTV merge pe varianta cu 4.000 de lei, cifră frumoasă şi rotundă, dar care, având în vedere valoarea punctului-amendă, e imposibil de întâlnit într-un proces-verbal de contravenţie pe Codul Rutier. ProTV ne sperie de luni bune cu o presupusă amendă „între 2.500-4.000 RON”. Topul aberaţiei este încheiat de Antena1, care, pe 28 octombrie, publică o ştire în care se spune că amenda poate merge până la… 8.000 RON şi că poliţiştii „pregătesc filtrele”.

Televiziune. Emisiune. Omisiune.

Ce nu se spune în aceste ştiri este că amenzile monstruoase nu îi vizează pe cetăţeni. Deşi au o bază reală – Legea transportului de persoane şi mărfuri – ele pot fi aplicate firmelor de transport, în condiţii care au, sau nu au legătură cu cauciucurile de iarnă. Astfel, amenda de 2.500-4.000 de lei se aplică doar firmelor ale căror autovehicule de transport circulă pe zăpadă sau polei, fără a avea lanţuri şi/sau cauciucuri de iarnă, sau invers – pe drum uscat, dar cu lanţurile montate. Cât despre presupusa amendă de 8.000 de lei, aceasta este pur şi simplu o invenţie. Cea mai probabilă sursă a acestei „emanaţii” este cuantumul maxim în limita căruia se pot acorda despăgubiri de către firmele de transporturi, dacă autovehiculele lor, neechipate cu lanţuri (sau cu anvelope de iarnă), blochează traficul, antrenând cheltuieli din partea administratorilor de drumuri.

Cât despre amenda pe care o riscaţi dacă circulaţi pe drumuri acoperite de zăpadă ori polei, fără a avea cauciucuri de iarnă, aceasta este în aceeaşi clasă cu depăşirea vitezei cu peste 40km/h, sau conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice – respectiv 9-20 puncte-amendă, adică 603 – 1.304 RON. Concret, un cetăţean care este sancţionat de Poliţia Rutieră pentru lipsa cauciucurilor de iarnă poate scăpa cu o amendă de doar 300 RON, dacă o achită în termen de 48 de ore. De asemenea, nu trebuie să vă temeţi nici de eventuale filtre ale Poliţiei, pentru depistarea maşinilor fără cauciucuri de iarnă. Asta pentru că Poliţia nu are voie să facă filtre decât în situaţii în care este ameninţă siguranţa publică. În plus, folosirea cauciucurilor de iarnă nu este obligatorie, decât dacă rulaţi pe zăpadă sau gheaţă, deci depistarea unei maşini neechipate cu asemenea anvelope, pe timp bun, nu atrage sancţionarea.

Lucruri care nu vi se spun despre cauciucurile de iarnă

# Cauciucurile de iarnă nu sunt obligatorii, decât dacă circulaţi pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
# Poliţia nu vă poate opri să vă verifice dacă aveţi cauciucuri de iarnă, pentru că „verificările de rutină” sunt ilegale
# Un cauciuc „all seasons” de marcă, de bună calitate, asigură o frânare mai bună pe zăpadă decât unul de iarnă de proastă calitate
# În condiţii de carosabil uscat sau umed, la temperaturi de peste 10 grade, un cauciuc de vară, de bună calitate, asigură de cele mai multe ori o frânare mai eficientă decât o anvelopă de iarnă
# Distanţa de frânare la un autovehicul normal, în condiţii de iarnă, este cu 40-100% mai mare decât în condiţii de carosabil uscat, indiferent de tipul de cauciuc folosit
# Amenda pentru circulaţia pe drumuri acoperite de polei sau zăpadă este de 603-1.304 RON

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top