Interviu cu Cecilia Tiz, fost instructor de yoga în Germania (partea I)
DEZVĂLUIRI vă prezintă adevărata faţă a Mişcării de Integrare Spirituală în Absolut. O veritabilă sectă cu dogme în centrul cărora se află supunerea oarbă faţă de Gregorian Bivolaru, pornografia, prostituţia şi sexul cu minori. O sectă în care adepţii sunt supuşi la umilinţe şi puşi să musuncească în folosul liderilor.
Fosta instructoare de yoga în Germania Cecilia Tiz a oferit in exclusivitate ziarului DEZVĂLUIRI, un interviu incendiar despre MISA. Cecilia Tiz a reuşit să devină inamicul public al organizaţiei “patronate” de fugarul Gregorian Bivolaru, după ce a arătat adevărata faţă a MISA.
Interviul realizat de Mihai Răzvan ROTARU
Dezvăluiri: Cum aţi devenit yoghină?
Cecilia Tiz: Am auzit de MISA de la un fost coleg de facultate al fostului meu soţ, care aderase la mişcare, prin anii 90. La început ne povestea în scrisori despre yoga, despre asane despre diverse tehnici aşa cum erau predate la MISA şii după aceea am ajuns în România, într-o vacanţă, şi ne-a făcut cunoştinţă cu Grig. Prima mea impresie, atât despre “mişcare” în general, cât şi despre guru a fost una negativă. Când l-am văzut prima oară pe Bivolaru am avut senzaţia că am un om handicapat în faţa mea şi nu înţelegeam de ce se uită toată lumea la el ca la un Dumnezeu. Am urmat cursul prin corespondenţă, gratis. Grig ne-a rugat să îi facem rost de cărţi pe tema yoga, spiritualitate în general, şi filme erotice, cum le numea el.
Dezvăluiri: Pe vremea aceea era mult mai uşor să te vezi cu Bivolaru faţă în faţă? Adică oricine putea să discute cu el?
Cecilia Tiz: Nu ştiu cum era pentru alţii, dar noi aveam “pile”, ca să zic aşa, pe prietenul care ne-a introdus in MISA.
Ziceam că mişcarea în general mi-a lăsat o impresie proastă, printre altele, pentru că tipele vorbeau ciudat, se piţigăiau şi se prosteau, foloseau tot felul de diminutive, vorbeau despre colegi de-ai lor folosind cuvântul copilaşi, chiar dacă respectivii aveau 30 de ani sau mai mult. “Bănuţi”, „căsuţă” chestii din astea.
Bivolaru avea un aspect neîngrijit, părul murdar, unghiile lungi… şi te privea din spatele unor “funduri de sifoane” – reclama ideală pentru “Yoga vederii” predată la cursurile MISA (sic!).
Bivolaru ne rugase să îi facem rost de diverse materiale. Chiar a vrut să ne dea bani, dar am refuzat. Ne-a dat însă un braţ de casete video ca să avem pe ce să îi înregistrăm filmele şi ne-a dat şi un aparat făcut de un cursant, ca să poţi copia şi casete codate. Încă de la început mi-a zis că trebuie să mă deschid din punct de vedere erotic, mi-a recomandat să mă uit la filme erotice, ca de exemplu, “Nouă săptămâni jumătate”. După filmul acela, numai de făcut amor nu-mi ardea.
Tot la acea primă întâlnire, Grig mi-a propus să facă o identificare cu mine, dar pentru asta ar trebui să mă vitalizez. Eu nu m-am prins atunci ce vroia sa spuna. Am crezut că era vorba de o meditaţie împreună. Abia mai târziu m-am dat seama că era o invitaţie voalata la o iniţiere tantrică. Chestiile astea se făceau mai pe ocolite pe vremea aceea.
La vreo doi ani după ce ne-am apucat noi de studiat şi practicat după cursurile MISA, când am fost în România, ne-a propus Grig să deschidem curs în Germania. Noi i-am spus că nu ne simţim pregătiţi aşa că nu a mai insistat. Prin 1999 am cunoscut nişte cursanţi MISA din Germania, în tabăra de la Costineşti. Ei aveau deja curs de yoga în Germania şi voiau să pună bazele unei asociaţii nonprofit care să predea după materialele de la MISA. Fostul meu soţ a simţit atunci că e momentul să predea yoga, dar pe mine nu mă prea atrăgea ideea, pentru că de câţiva ani auzeam tot felul de zvonuri ciudate legate de activităţi colaterale de la MISA şi, în plus, sincer, nu mă simţeam pregătită pentru a învăţa pe alţii. Cum fostul meu soţ lucra până pe la 16:30 şi pe urmă voia să ţină curs, nu prea l-aş mai fi văzut la faţă, aşa că am zis că ţin şi eu curs cu el, ca să fim împreună şi oricum eram de părere că yoga e o chestie ok. Vorbisem cu el despre zvonuri şi, ca şi mine, zicea că nu e în regulă, dar că noi n-o să facem ce fac ei în România, noi facem doar Yoga.
Am uitat să spun că la acea primă întâlnire cu Grig, surorile gemene Ambărus începuseră să discute cu noi: “Ah, voi sunteţi copilaşii din Germania”. Şi ne-au explicat ele, şi alţii de pe lângă ele, că în Vest yoga nu e înţeleasă, că nu există maeştri şi şcoli de yoga autentice. ”Noroc că am dat de Grig” (sic!).
De la MISA mi-am luat adio la începutul anului 2005, când am avut prima dovadă palpabilă în legătură cu unul din zvonurile pe care le tot auzeam la MISA: o cursantă de-a mea de la Essen a fost invitată pentru a fi „iniţiată” de către Gregorian Bivolaru după ce i-a fost prezentată de fostul meu soţ. Am aflat de chestia asta abia la un an după eveniment, când pe adresa de mail a fostului meu soţ a sosit o a doua invitaţie “cifrată” pentru aceeaşi cursantă. Cum nu îmi place minciuna şi nu sunt de acord să susţin astfel de practici, oricât de spirituale ar putea să fie ele, am părăsit organizaţia.
Am sunat-o pe Lili Dumitru, care era şi este şi acum responsabilă cu instructorii din străinătate, şi i-am spus că nu mai vreau să predau şi că mă distanţez de MISA.
În 2007, dând de foşti cursanţi şi instructori, m-am apucat să adun materiale, mărturii, să investighez pe tema MISA. În acel an murise de cancer o instructoare MISA din Australia, Monica Cesa, şi Bivolaru s-a comportat sub orice critică: a bălăcărit-o, ea fiind pe patul de moarte şi printre altele a zis că i se trage boala de la faptul că l-a bârfit pe el. Ei, asta m-a supărat foarte tare. Asta nu e atitudine de maestru eliberat! Asta nu are nimic de-a face cu spiritualitatea. De atunci am contactat ziarişti, personalităţi şi organizaţii din străinătate care susţineau MISA ca să le atrag atenţia asupra chestiilor care se întâmplă la MISA în culise. Drept urmare au fost daţi afară din Federaţia Internaţională de Yoga şi din Alianţa Europeană de Yoga în 2008 şi au pierdut susţinerea apărătorului lor de la OSCE, Seppo Isotalo.
Dezvăluiri.: Care este secretul forţei de atracţie a lui Gregorian Bivolaru?
C.T.: Greu de zis. Eu n-am fost atrasă de el de nici o culoare. N-am putut avea niciodată o relaţie normală cu el, să pot să stau de vorbă cu el aşa cum o fac cu alţi oameni. Primii lui discipoli îl considerau un fel de tată al lor. Erau nişte puştani care prin el au aflat despre spiritualitate, despre yoga. Pe vremea aceea se dădea greu de astfel de informaţii, ştim cu toţii cum era cu cărţile normale, că se cumpărau pe pile. Darămite cele ezoterice. Aşa că erau fascinaţi. Pe urmă am înţeles că Bivolaru a învăţat ceva hipnoză. În folclorul misan se povesteşte că hipnotiza găini pe la bunica lui prin curte. Circulă tot felul de legende.
Unii chiar cred că pe vremea aia Bivolaru practica cu asiduitate yoga şi că preda cum trebuie. Eu nu împărtăşesc această părere, eu sunt convinsă că erau ei naivi şi plini de aspiraţie şi nu s-au prins de problemele lui legate de sexualitate, de faptul că era complexat până la Dumnezeu şi în mijlocul lor avea ocazia să se „afirme”. Totuşi, cred că se avea sub control pe vremea aceea. După ce a ieşit de la Poiana Mare a început să fie vizibilă o transformare în rău, din ce povestesc cei ce i-au fost apropiaţi. Pe urmă discipolii de bază de dinainte de revoluţie i-au ridicat un fel de statuie în faţa cursanţilor proaspăt veniţi. Aceştia îi creşteau pe următorii, le povesteau tot felul de legende, că i-a scăpat Bivolaru de la înec, că i-a vindecat de nu ştiu ce boală doar uitându-se la ei, chestii din astea. Şi astea s-au dat mai departe, s-au făcut filme omagiale, cum le zicem noi, în care i se prezenta astrograma. Numai partea bună din ea, normal. Vechea gardă povestea despre ce au trăit alături de maestru şi tot aşa s-a ajuns la cultul personalităţii, la spectacolele cu striptease, la racolat femei care să ajungă în pat la Grig. Gurile rele spun că el singur n-ar fi capabil să agaţe o femeie, de fapt ajunge să te uiţi la figura lui…
Va urma!