Fără categorie

Agenda digitală: tabela de marcaj arată că s-au realizat progrese

Bruxelles, 31 mai 2011 – Comisia Europeană a publicat de curând o tabelă de marcaj care indică nivelul performanţei UE şi a statelor membre în ceea ce priveşte realizarea obiectivelor convenite ale Agendei digitale pentru Europa, după primul an de la lansarea acesteia (a se vedea IP/10/581, MEMO/10/199 și MEMO/10/200). Fidelă angajamentului asumat de a promova o strategie de date deschise, Comisia Europeană și-a făcut publice online, prin intermediul tabelei de marcaj, seturile de date și statisticile, dând astfel oricui posibilitatea de a le analiza și de a trage propriile concluzii.

În general, progresele înregistrate în cursul primului an al Agendei digitale au fost satisfăcătoare, în special în ceea ce privește utilizarea internetului (65% din populația UE). Însă evoluția este decepționantă în unele sectoare, în special în ceea ce privește extinderea noilor rețele ultrarapide de bandă largă – unul dintre principalele obiective ale Agendei digitale – deși s-au înregistrat anumi…

Bruxelles, 31 mai 2011 – Comisia Europeană a publicat de curând o tabelă de marcaj care indică nivelul performanţei UE şi a statelor membre în ceea ce priveşte realizarea obiectivelor convenite ale Agendei digitale pentru Europa, după primul an de la lansarea acesteia (a se vedea IP/10/581, MEMO/10/199 și MEMO/10/200). Fidelă angajamentului asumat de a promova o strategie de date deschise, Comisia Europeană și-a făcut publice online, prin intermediul tabelei de marcaj, seturile de date și statisticile, dând astfel oricui posibilitatea de a le analiza și de a trage propriile concluzii.

În general, progresele înregistrate în cursul primului an al Agendei digitale au fost satisfăcătoare, în special în ceea ce privește utilizarea internetului (65% din populația UE). Însă evoluția este decepționantă în unele sectoare, în special în ceea ce privește extinderea noilor rețele ultrarapide de bandă largă – unul dintre principalele obiective ale Agendei digitale – deși s-au înregistrat anumite progrese în ceea ce privește actualizarea rețelelor de cablu și de cupru existente.

Neelie Kroes, vicepreședinta Comisiei Europene responsabilă cu Agenda digitală, a declarat: „La un an de la lansarea Agendei digitale observ că s-au făcut progrese. Cu toate acestea, este necesar ca statele membre, industria, societatea civilă și Comisia să-și sporească eforturile în vederea maximizării potențialului Agendei de a menține nivelul competitivității europene, de a stimula inovarea și de a crea locuri de muncă și prosperitate. Având în vedere beneficiul enorm care se poate obține pe termen lung, doresc să lansez un apel general pentru realizarea de acțiuni decisive în prezent, în special în domeniul benzii largi de mare viteză.”

Prin Agenda digitală, UE s-a angajat să realizeze 101 de acțiuni specifice (78 dintre acestea, dintre care 31 sunt propuneri legislative, urmând să fie realizate de Comisie, iar 23 de statele membre) care, împreună, vor impulsiona investițiile în tehnologiile digitale și utilizarea acestora. În total, au fost deja finalizate 11 astfel de acțiuni, 6 acțiuni care trebuiau finalizate în 2010 au fost amânate, iar restul acțiunilor se află, în mare parte, în derulare.

Referitor la cele 13 obiective cheie (a se vedea MEMO/10/200), s-au înregistrat:

progrese satisfăcătoare în ceea ce privește utilizarea periodică a internetului, cumpărăturile online, e-guvernarea și iluminarea cu consum redus de energie;

o evoluție eterogenă în materie de disponibilitate și de utilizare a serviciilor de bandă largă;

progrese insuficiente în ceea ce privește comerțul electronic transfrontalier, prezența online a întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri), tarifele de roaming și cercetarea publică.

Implicațiile tabelei de marcaj vor fi discutate în cadrul Adunări privind Agenda digitală, care se va desfășura la Bruxelles în zilele de 16 și 17 iunie.

Tabela de marcaj indică progrese satisfăcătoare în ceea ce privește:

Utilizarea periodică a internetului. care a crescut rapid, atingând un procent de 65% din populația UE (obiectivul fiind de 75% până în 2015). De asemenea, grupurile dezavantajate, cum ar fi persoanele cu mai puține studii și vârstnicii, utilizează internetul într-o mai mare măsură, ponderea acestora crescând de la 42% la 48%, ceea ce face posibilă atingerea obiectivului de 60% stabilit pentru 2015. Ponderea persoanelor care nu utilizează internetul a scăzut de la 30% la 26% din populație.

Cumpărăturile online. Dintre cetățenii UE, 40% fac cumpărături online, procent care include 57% dintre internauți. În 8 țări din UE, mai mult de jumătate din populație face cumpărături online.

E-guvernarea: 41% dintre cetățeni utilizează serviciile de e-guvernare, iar jumătate dintre aceștia au trimis formulare completate online. Planul de acțiune privind guvernarea electronică (IP/10/1718) ar trebui să contribuie la realizarea obiectivului stabilit pentru 2015, și anume utilizarea serviciilor de e-guvernare de 50% dintre cetățeni și de 80% dintre întreprinderi.

Promovarea iluminării cu consum redus de energie: Cota de piață a iluminării cu leduri a crescut la 6,2% în 2010 (de la 1,7% în 2009), acest sector înregistrând progrese semnificative în sensul reducerii consumului de energie pentru iluminat cu 20% până în 2020.

S-a constatat o evoluție eterogenă în ceea ce privește:

Disponibilitatea și utilizarea serviciilor de bandă largă: Serviciile de bază de bandă largă devin tot mai accesibile, chiar și în zonele limitrofe. Cu toate acestea, instalarea și utilizarea serviciilor în bandă largă ultrarapide este concentrată actualmente în doar câteva zone (în principal urbane). Comisia colaborează în prezent cu statele membre pentru implementarea strategiei destinate să asigure accesul tuturor europenilor la banda largă de bază până în 2013 și la banda largă rapidă și ultrarapidă până în 2020. (IP/10/1142).

În următoarele sectoare s-au înregistrat progrese insuficiente:

Comerțul electronic transfrontalier a crescut foarte puțin, de la 8,1% la 8,8% în 2010. Agenda digitală și-a propus ca, până în 2015, 20% dintre cetățeni să facă cumpărături transfrontaliere online. Comisia intenționează să abordeze acest aspect, precum și alte bariere în calea dezvoltării pieței digitale unice, într-o viitoare comunicare referitoare la Directiva privind comerțul electronic.

Prezența online a întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri): 26% dintre IMM-uri fac achiziții online, ceea ce reprezintă un procent în creștere, însă numai 13% dintre IMM-uri vând online (cu 2 puncte mai mult decât anul trecut).

Tarifele de roaming: au scăzut cu 1,5 eurocenți în 2010, dar au rămas de trei ori mai ridicate decât tarifele convorbirilor naționale. Obiectivul Agendei digitale este ca, în UE, diferența dintre tarifele convorbirilor naționale și cele de roaming să ajungă aproape de zero până în 2015.

Investiții publice în cercetare și dezvoltare în domeniul TIC: cheltuielile efectuate de autoritățile publice nu au depășit plafonul de bază de 5,7 miliarde EUR stabilit pentru anul trecut. Pentru realizarea obiectivului de dublare a plafonului (11 miliarde EUR până în 2020), va fi necesară o creștere anuală de 6%.

În ce stadiu de îndeplinire a obiectivelor se află Comisia?

În general, s-au realizat progrese destul de importante în ceea ce privește implementarea celor 101 de acțiuni prevăzute de Agenda digitală. Aproximativ 10% dintre acestea au fost finalizate, 80% se află în derulare, iar restul de 10% au fost amânate.

Context

Tabela de marcaj se referă la perioada mai 2010 – mai 2011. și este însoțită de o serie de rapoarte online referitoare la aspecte specifice ale Agendei digitale, cum ar fi e-guvernarea sau încrederea în internet și securitatea rețelelor. Tabela de marcaj cuprinde date și analize incluse inițial în Raportul anual de activitate al Comisiei privind piața unică europeană a comunicațiilor electronice (IP/10/602).

Pentru informații suplimentare

MEMO/11/361

Site-ul web dedicat tabelei de marcaj – click aici

Un profil al fiecărui stat membru, cu detalii privind banda largă, utilizarea internetului, e-guvernarea și tendințele de reglementare în materie de telecomunicații, este disponibil pe site-ul web dedicat Agendei digitale-  click aici

Site-ul web dedicat Agendei digitale – click aici 

Site-ul web al comisarului Neelie Kroes:

http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/kroes/

Urmăriți activitatea comisarului Neelie Kroes pe Twitter:

http://twitter.com/neeliekroeseu

 

Sursa:CE

 

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top