Ancheta

Sub oblăduirea fostului director Dan Tivilichi, Administrația Porturilor a făcut achiziții cu dedicație la prețuri nesimțite

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CN APMC), aparţine direct de Ministerul Transporturilor. Aici se învârt sume colosale de bani şi, exact ca în povestea cu butoiul de miere, sunt câte unii care nu se satură să guste cu un deget, ci intră cu totul în butoi. Lăcomia şi faptul că salariile babane nu le mai sunt de ajuns i-au determinat pe unii din cadrul conducerii acestei companii să recurgă la scheme grobiene pentru a-şi mări averile. În cele ce urmează vom ataca un subiect în care CN APMC Constanţa a reuşit să achiziţioneze la un preţ nesimţit, o autoutilitară pentru măsurarea şi identificarea avariilor şi întreruperilor cablurilor electrice de înaltă tensiune care străbat subsolul Portului Constanţa. Şi asta în condiţiile în care un sistem identic putea fi achiziţionat la un preţ mult mai mic.

Ca istoric,

putem spune că rețelele electrice din Portul Constanța au fost construite în perioada de dezvoltare din anii 1950-1960.

În acea perioadă cablurile au fost trase prin pământ. Ulterior, rețeaua a fost extinsă, dar în același mod. Specific geologiei solului Portului Constaţa, pânza de apă freatică se află la adâncime foarte mica în unele zone.

Exploatarea și întreținerea instalațiilor electrice se fac încă de la darea lor în folosinţă de către specialiștii din cadrul Sucursalei Energetice Port (SEP), secție din cadrul CN APMC SA.

Pentru stabilirea defecțiunilor apărute în rețea, tehnologia nouă se bazează pe laboratoare PRAM, iar CN APMC s-a folosit până nu demult de o autospecială care avea în componență aparatura necesară cu ajutorul căreia sunt descoperite defecțiunile la instalațiile subterane.

O simplă defecţiune, aduce profit în… buzunare!

Primul autolaborator de defectoscopie și măsurători cabluri electrice a fost achiziționat în 1998. Acesta a fost folosit de specialiștii SEP până în în data de 02.07.2015, când două echipamente, unul fix și unul mobil, s-au defectat.

După aceste defecțiuni, fostul șef al SEP, Viorel Parpală, a efectuat o serie de demersuri însoțite de documente, din care reieșea că autolaboratorul PRAM nu mai poate fi reparat și că este nevoie de un alt autolaborator. Din punct de vedere tehnic, vechiul autolaborator ar fi putut fi reparat cu aproximativ 20 000 de euro, dar nu s-a vrut acest lucru.

Conform Notei de informare cu nr. 6261/12.02.2016, Parpală a sugerat conducerii CN APMC Constanţa (probabil nu de capul lui…!) că în urma înlocuirii unui modul de comandă al autospecialei, defectele nu au fost remediate şi că ar fi necesară achiziţia unei alte autoutilitare PRAM, care valora, atenție, 350.000 de euro!!!

Situația de fapt:

Vechiul laborator PRAM a fost până la urmă dezafectat, fără însă a avea o decizie de casare aprobată.

Generatorul audio de semnal demontat de pe autolaborator a fost înlocuit cu unul defect, la dispozițiile șefului SEP, Viorel Parpală.

Scopul ar fi fost casarea celui defect și sustragerea celui funcţional.

Achiziţia noului laborator PRAM a fost supraevaluată cu 100.000 de euro

PRAM-ul putea fi reparat cu aproximativ 20.000 EUR, dar cu toate acestea s-au întocmit documente care nu reflectau realitatea. S-a creat impresia că nu se mai poate repara autolaboratorul în România, deşi echipamentul portabil defect putea fi înlocuit cu un alt echipament portabil cu aceleaşi caracteristici tehnice, care se găsește pe piață la un preț de numai 5.000 de euro.

Cu toate că pe piață erau oferte mai ieftine cu 100 000 de euro și puteau fi găsite pe SEAP, conducerea CN APMC SA a arătat că singura ofertă existentă este cea a SC Byro Service SRL. Spre exemplu, la o simplă căutare pe portalul de achiziții publice, am găsit două oferte de echipamente cu aceleaşi caracteristici tehnice, una în valoare de 283.666 de euro şi alta de 244.459 de euro. Cu toate astea, boşii din CN APMC au decis să achiziţioneze o autoutilitară la preţul de 350.000 de euro! Şi care, culmea, ca fiabilitate este mult mai slabă decât modelul oferit la preţurile mult mai mici.

Prin combinaţii tipice, Caietul de sarcini al acestei licitaţii a fost făcut după chipul şi asemănarea celor de la SC. BAYRO SRL, care de altfel au şi obţinut contractual în pofida preţului uriaş de achiziţie.

Dacă se evalua situaţia pe bune, alta era cheltuiala!

Pe de altă parte, pentru stabilirea situației tehnice reale era necesară o altă expertiză de la o terță societate, întrucât chiar dacă CN APMC SA avea contract de service cu firma SC BAYRO SRL, aceasta nu era singura firmă din Romania furnizoare de servicii de acest tip.

Şi aşa, CN APMC Constanţa s-a căpătuit cu un laborator PRAM, chipurile de ultimă generaţie, dar care a fost proiectat doar pentru depistarea defectelor pentru reţele electrice actuale şi care nu poate fi utilizat eficient pentru reţelele electrice subterane amplasate în pământ, apă etc., cu vechime mai mare de 50-60 ani.

Noul laborator este destinat doar instalațiilor moderne care sunt trase prin tubulaturi impermeabile şi care crează alte condiții de depistarea defecțiunilor.

CN APMC SA a cumpărat însă acest autolaborator de la SC Byro Service SRL, care deținea de ceva timp pe stoc acest echipament, prin achiziție directă.

Vechiul laborator PRAM dezafectat trebuia să fie achiziționat de către SC Electrux SRL de la CN APMC la o valoare de fier vechi, dar achiziția nu s-a mai realizat după ce a fost declanșată o anchetă internă în urma căreia Parpală Viorel a fost luat în vizor. În urma acestei tranzacţii profitabile pentru unii, fostul director al SEP, Menan Izet, a fost angajat director la această societate – Electrolux, iar specialistul PRAM Adrian Simu, cel care a substituit generatorul audio al vechii utilitare, era programat să treacă tot la Electrolux SRL.

Din pacate atât Menan Izet cât și Adrian Simu au trecut la cele veșnice. Într-un final achiziția utilitarei de 350.000 de euro a fost supervizată de actualul director al CN APMC Constanţa, Dan Tivilichi.

 

Ultima oră: Tivilichi NU mai e directorul Portului!

Conform deciziei din 28 ianuarie a Curții de Apel Constanța, Tivilichi Nicolae Dan a pierdut un proces cu o persoană care contestase procedura de numire a sa în funcția de Director General al CN APMC Constanţa. Decizia este definitivă.

Ștefan Doru COPOȚ

Mihai Răzvan ROTARU

1 Comment

1 Comment

  1. Pingback: Achiziții cu dedicație la Administrația Porturilor Constanța. Beneficiarul, un fost director - PSnews

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

To Top