Exclusiv

A demarat campania -Jos taxa de prima înmatriculare!-

ORGANIZATIA DE INVESTIGATII JURNALISTICE (editor al saptamânalului DEZVÃLUIRI) si SOLIDARITATEA CIVICÃ, în calitate de organizatii nonguvernamentale, au demarat campania “Jos taxa de prima înmatriculare!”, în cadrul unei conferinte de presa organizate la sfârsitul saptamânii trecute, la Constanta. Reprezeantantii celor doua ONG-uri au denuntat încapatânarea cu care autoritatile mentin o taxa fara viitor (se cunoaste prea bine pozitia Comisiei Europene cu privire la acest subiect), pentru beneficiile unor grupuri de interese si în defavoarea cetatenilor. ORGANIZATIA DE INVESTIGATII JURNALISTICE si SOLIDARITATEA CIVICÃ asteapta ca si alte ONG-uri sa li se alature în acest demers. Campania va cuprinde strângeri de semnaturi, interpelari parlamentare si o plângere la Comisia Europeana pentru anularea taxei de prima înmatriculare.

Taxa este suportata de saraci

Noua formula de taxare avantajeaza, paradoxal, masinile mai scumpe. Taxa de prima înmatriculare se calculeaza în functie de cilindree si de gradul de poluare. Aceasta formula avantajeaza masinile care polueaza foarte putin si pe cele cu optiuni fata de cele cu dotari standard. Practic, se ajunge în situatia in care taxa speciala aplicata pentru achizitionarea unei masini germane de lux, al carei pret minim este de 26.000 euro, dar care îndeplineste standardele Euro 4, sa fie de doar 280 euro. Prin comparatie, taxa aplicata la cumpararea unei masini obisnuite, cu aceeasi cilindree, dar fara catalizator si mai veche de 6 ani, sa treaca de 2750 euro.

Masinile second-hand sunt taxate ca tutunul

În aplicarea taxei de prima înmatriculare, Guvernul procedeaza ca în cazul produselor considerate „de lux”. Facând abstractie de faptul ca detinerea unui autovehicul personal a devenit, în societatea moderna, mai mult o necesitate decât un lux, Guvernul a promovat aceasta taxa pe aceleasi principii ca taxa pe viciu. Daca este sa tinem seama de sumele exagerate încasate de stat în urma acestei taxe, putem spune ca autovehiculul a devenit cel mai taxat „viciu“ din România. În spatele unor principii nobile enuntate de fatada, Guvernul sustine o taxa contestata de Uniunea Europeana, dar mai ales de transportatori si de publicul larg.

Taxa este anti euro peana

Comisarul european pentru taxe si uniune vamala, Laszlo Kovacs a declarat: „Actuala taxa are trei probleme majore: este discriminatorie, nu face bine corelarea între vechimea masinii si gradul de poluare si nu acopera decât o perioada limitata din durata de viata a unui automobil”. UE ar putea adopta, înca din acest an, o taxa unica pentru autoturisme, care sa înlocuiasca actualele taxe de înmatriculare si taxe de drum. Proiectul, care a fost discutat deja, la nivel de experti, ar putea fi adoptat în acest an, în urma discutiilor la nivelul ECOFIN (Consiliul ministrilor de finante din statele membre UE). Se va crea, astfel, o baza unica de impozitare, valabila la nivelul întregii Uniuni Europene, careia România va trebui sa se alinieze. În urma negocierilor purtate de Guvernul României cu oficialii UE, s-a stabilit o perioada de maxim 6 luni în care România trebuie sa renunte la taxa.

Protejarea mediului, doar un pretext

Spre deosebire de normele europene, care apreciaza gradul de poluare al unui autoturism dupa criteriul obiectiv al emisiilor de poluanti, taxa de prima înmatriculare introduce în calcul, în mod arbitrar, doar capacitatea cilindrica, vechimea unui autovehicul si dotarile euro. Guvernul României vrea sa ne convinga ca o masina mica, dar veche, produce mai mult dioxid de carbon decât o masina de teren de ultima generatie, dar care consuma de 4 ori mai mult carburant. Este cât se poate de clar ca taxa de prima înmatriculare nu a avut în vedere nicidecum criteriul ecologic, de protectie a calitatii aerului.

Protectionism pe banii cetateanului

Taxa de prima înmatriculare este o masura politica si economica în folosul dealerilor si producatorilor de autovehicule autohtoni. Unul din promotorii si sustinatorii cei mai aprigi este APIA – Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile. APIA a cerut un cuantum al taxei mai mare chiar decât cel propus initial de autorii masurii legislative. Ceea ce pare paradoxal, taxa aplicându-se si masinilor noi pe care membrii APIA le produc sau le importa. Paradoxul se lamureste, însa, daca luam în considerare faptul ca, la modul actual de calcul a taxei, aceasta afecteaza prea putin dealerii si producatorii autohtoni, în schimb desfiinteaza competitia din partea dealerilor second-hand. În plus, producatorii autohtoni de autovehicule au avut grija, dinaintea intrarii în vigoare a taxei, sa îsi armonizeze productia, astfel încât sa profite la maxim de pe urma noii masuri legislative.

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

To Top