Fără categorie

Romania se îndreapta “Spre o noua cultura a mobilitatii urbane”

Romania se îndreapta “Spre o noua cultura a mobilitatii urbane”
Romania se îndreapta “Spre o noua cultura a mobilitatii urbane”

Aceasta este una dintre concluziile reuniunii saptamanale a afacerilor europene desfasurata la sediul Ministerului Afacerilor Externe, în cadrul careia s-a hotarat instituirea unui grup de lucru inter-institutional format din Ministerul Transporturilor, Ministerul Dezvoltarii Lucrarilor Publice si Locuintelor, Ministerul Internelor si Reformei Administrative, Departamentul pentru Afaceri Europene, Ministerul Afacerilor Externe în vederea lansarii dezbaterii Cartii Verzi “Spre o noua cultura a mobilitatii urbane”.

 

 Traficul urban a devenit cu adevarat o problema serioasa în multe orase europene. Conform statisticilor Comisiei, 14000 persoane îsi pierd viata anual în accidente rutiere produse în zonele urbane. Mai mult, transportul urban este responsabil pentru producerea a peste 40% din totalul emisiilor cu dioxid de carbon în Uniunea Europeana si a 70% din celelalte substante toxice prezente în atmosfera.

De aceea, o strategie europeana care sa se concentreze pe…

Romania se îndreapta “Spre o noua cultura a mobilitatii urbane”

Aceasta este una dintre concluziile reuniunii saptamanale a afacerilor europene desfasurata la sediul Ministerului Afacerilor Externe, în cadrul careia s-a hotarat instituirea unui grup de lucru inter-institutional format din Ministerul Transporturilor, Ministerul Dezvoltarii Lucrarilor Publice si Locuintelor, Ministerul Internelor si Reformei Administrative, Departamentul pentru Afaceri Europene, Ministerul Afacerilor Externe în vederea lansarii dezbaterii Cartii Verzi “Spre o noua cultura a mobilitatii urbane”.

 

 Traficul urban a devenit cu adevarat o problema serioasa în multe orase europene. Conform statisticilor Comisiei, 14000 persoane îsi pierd viata anual în accidente rutiere produse în zonele urbane. Mai mult, transportul urban este responsabil pentru producerea a peste 40% din totalul emisiilor cu dioxid de carbon în Uniunea Europeana si a 70% din celelalte substante toxice prezente în atmosfera.

De aceea, o strategie europeana care sa se concentreze pe transportul urban este raspunsul pe care orasele europene îl asteptau avand în vedere poluarea crescuta, zgomotul, accidentele si traficul aglomerat, iar Cartea verde se va concentra pe dimensiunea urbana a politicii de transport. Totodata, ea prezinta o serie de aspecte pentru mobilitatea urbana si include 25 de întrebari deschise care abordeaza modalitatea de îmbunatatire a calitatii transportului colectiv, modul de folosire a tehnologiilor curate si eficiente din punct de vedere energetic, modul în care mersul pe jos si cu bicicleta poate fi promovat si modul în care drepturile pasagerilor de transport colectiv pot fi protejate.

În viziunea Comisiei, cea mai mare parte a problemelor de trafic cu care se confrunta orasele europene (poluare, blocaje rutiere, zgomot si accidente) o reprezinta folosirea excesiva a autoturismelor personale. În mod obisnuit, chestiunile legate de managementul urban sunt supuse principiului subsidiaritatii în Uniunea Europeana, ceea ce presupune gasirea de solutii la nivel local. Cu toate acestea, avand în vedere amploarea problemelor din zonele urbane la nivel european, Comisia va propune luarea de masuri la acest nivel, deoarece este de parere ca autoritatile locale nu pot administra singure aceste probleme.
Totusi, Cartea verde stabileste agenda europeana pentru mobilitatea urbana respectand responsabilitatile autoritatilor locale, regionale si nationale în acest domeniu. Comisia doreste sa lanseze o discutie cu privire la modul în care poate sa permita dezvoltarea unei noi culturi pentru mobilitatea urbana în Europa.

 Cartea verde identifica 5 obiective fundamentale:

1. Orase mai putin aglomerate – în prezent marile orase sunt congestionate de traficul rutier. Pierderile economice care au drept cauza ambuteiajele în trafic au fost evaluate la 1% din PIB-ul Uniunii Europene. Comisia propune ca solutii alternative la transportul rutier: transportul cu bicicleta, transport public cu vehicule ecologice, reglementarea modalitatilor de livrare a marfurilor în orase.

 2. Orase mai putin poluate – solutii propuse: restrictionarea circulatiei auto în unele zone ale oraselor, crearea de spatii verzi, achizitii de vehicule nepoluante, îmbunatatirea infrastructurii de transport public urban.

3. Transportul urban inteligent – cu ajutorul sistemelor de control al circulatiei prin satelit (actualul GPS va fi înlocuit în viitor de GALILEO).

4. Orase accesibile – persoanelor cu handicap, familiilor cu copii mici, facilitarea accesului în centrul oraselor a cetatenilor de la periferie. Acest lucru presupune adaptarea mijloacelor de transport public rutier si o noua viziune privind amenajarea teritoriului. Comisia are în vedere si elaborarea unei Charte a drepturilor calatorilor cu mijloacele de transport public urban.

5. Transport urban mai sigur – statisticile demonstreaza ca majoritatea accidentelor de circulatie se produc în orase. În acest context, Comisia considera necesara adoptarea unor masuri pentru un comportament mai sigur, îmbunatatirea infrastructurii rutiere, mijloace de transport public de calatori nepoluante, pregatirea soferilor pentru un stil de condus ecologic.
Cartea verde marcheaza începutul unei noi faze de consultari în cadrul careia cetatenii si toti actorii implicati sunt invitati sa îsi împartaseasca viziunea asupra acesteia pana în luna martie 2008. In urma raspunsurilor primite la aceste consultari, va fi elaborat un nou Plan de Actiune care va indica un calendar de implementare si identificarea responsabilitatilor diferitilor actori , cu respectarea principiului subsidiaritatii.

Mai multe informatii cu privire la Cartea Verde, gasiti aici

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top