Sursa : © Parlamentul European
…
40% dintre consumatorii europeni au achiziţionat bunuri sau servicii online în 2010, de două ori mai mult decât în 2005. Conform unui studiu privind „comportamentul consumatorului într-un mediu digital” prezentat marţi în Comisia pentru Piaţa internă, creşterea cea mai mare a fost observată în ţările în care comerţul online era deja răspândit în 2005, în timp ce consumatorii din Europa de Sud şi de Est rămân în continuare în urmă la achiziţionarea produselor sau serviciilor online.
Accesul la internet joacă un rol esenţial în comerţul online. Potrivit Eurostat, 70% din gospodăriile din UE au avut acces la internet în 2010 .Cea mai mare rată a fost identificată în Ţările de Jos – 91%, în timp ce în România doar 33% din gospodării aveau acces la internet.
Achiziţionarea online: da, însă pe piaţa internă
În ciuda creşterii cumpărăturilor online, majoritatea consumatorilor se concentrează în continuare pe piaţa internă. Aproximativ 23% au făcut achiziţii de la un vânzător cu sediul în altă ţară a UE în 2010. Cu toate acestea, cifrele ascund diferențe mari; peste 90% din consumatorii maltezi au cumpărat produse sau servicii dintr-un alt stat membru, în comparaţie cu doar 10% din consumatorii polonezi.
Ce cumpărăm online?
În general, consumatorii achiziţionează online haine şi bunuri sau servicii legate de călătorii. Paradoxal, calculatoarele şi produsele electronice sunt cel mai puţin probabil să fie cumpărate online.
Vânzătorii online
Creşterea numărului de persoane care achiziţionează online nu a coincis cu creşterea numărului de vânzători. Aproximativ 14% din societăţile din UE vând produse sau servicii pe internet, cifra variind considerabil de la o ţară la alta. Peste 20% din întreprinderile din ţări precum Belgia, Republica Cehă sau Danemarca vând produse sau servicii online, în timp ce în 11 ţări, inclusiv Bulgaria, România, Grecia şi Slovacia, numărul acestor întreprinderi este mai mic de 10%.
Argumente pro şi contra
În prezent UE dispune de un cadru juridic în vigoare, însă legislaţia nu se poate aplica sau poate fi mai greu de aplicat atunci când consumatorii interacţionează cu vânzători din afara UE.
Studiul subliniază unele avantaje ale comerţului online, precum costurile reduse de distribuţie şi mediu, însă subliniază faptul că internetul a deschis totodată consumatorilor accesul la conţinutul ilegal. Soluţia propusă în studiu este de a îmbunătăţi cadrul juridic şi de a oferi consumatorilor un acces mai bun la conţinut, la un preţ rezonabil, pentru a descuraja utilizarea şi furnizarea conţinutului ilegal.