Fără categorie

Nu vom mai avea bani de haine, pentru că nu vom avea cu ce să le producem

Criză majoră în industria confecţiilor

În Uniunea Europeană, ultima perioadă a crizei a lovit şi industria textilă şi a confecţiilor de îmbrăcăminte şi încălţăminte. Fiind zaţul numitei perioade de recesiune a vânzărilor, consecutivă scăderii finanţării şi cauzatoare a declinului producţiei, şi impactul este mai mare decât cel resimţit de alte sectoare economice, în perioada 2008-2010.
Pentru a nu mai lungi descrierea unei situaţii care oricum va fi dureroasă pentru consumatorul român, dar şi pentru producătorul-angajator autohton, ne vom rezuma la a puncta concluziile specialiştilor şi întreprinzătorilor grupaţi în Federaţia Patronală a Textilelor, Confecţiilor şi Pielăriei-FEPAIUS. Ocazia a fost oferită de cea de-a 93-a ediţie a Târgului de specialitate CONFINTEX, care se desfăşoară în perioada 1-5 decembrie, la Constanţa (Mamaia), în organizarea sus-numitei structuri, cu sprijinul Camerei de Comerţ, Industriei, Navigaţiei şi Agriculturii (CCINA), în locaţiile tradiţionale: Pavilionul Expoziţional (îmbrăcăminte) şi Hotel Restaurant „Perla” (încălţăminte). Aurelienţiu Popescu, preşedintele FEPAIUS, ne-a prezentat, în cadrul unei conferinţe de presă, o viziune sumbră asupra… trecutului, una catastrofică în legătură cu prezentul şi apocaliptică pentru viitor.

Un articol de Paul PÂRVU 

„Lohn”-ul nu mai este soluţia supravieţuitoare

Supravieţuirea „îmbrăcălţămintei” româneşti a constat în celebrul „lohn”, mai pe înţelesul consumatorului român: producţia indigenă a brandurilor consacrate în Vest. Acum a căzut şi acesta, în condiţiile în care mâna de lucru românească, deşi ieftină, nu face faţă concurenţei neloiale dinspre Est, în perioada unei crize economice care scade vânzările la cei cu bani, în Vest, şi în condiţiile în care „crivăţul” creşterii preţurilor materiilor prime vine din toate punctele cardinale ale economiei globale. Cifrele ne arată că în anul 2009, industria de textile-confecţii din România a constituit 1,5% din PIB, 2,72% din producţia industrială a ţării ca volum, 10,2% din exporturi, 6,83% din importuri (materii prime) şi 14,54% din totalul forţei de muncă angajate. În sector existau 8878 de companii, care foloseau 199.000 de muncitori. Estimările pentru anul curent indică, în procente, scăderi pe toată linia: -4% le textile, -0,5% la confecţii, -1% la import de materii prime şi -2% la angajaţi. Asta înseamnă că se vor închide cam jumătate din firmele de profil, numărul de angajaţi va scădea, de fapt, pe industriile orizontale, mult mai mult decât procentul menţionat, dar şi că, aparent paradoxal, preţurile cu amănuntul vor creşte substanţial.

Lovitura vine dinspre Est, Vest şi… interior, în acelaşi timp

Paradoxul este aparent, dacă nu ţii cont de principala problemă a economiei mondiale (globale): criza a fost doar la Vest de… Asia de Est. „Hoardele” de containere din China, India, „dragonii cei mici” din Asia de Sud-Est şi „dragonii cei mari” din Coreea de Sud, Japonia, au sufocat pieţele europene şi americane cu produse care, la început doar ieftine, au astăzi şi o calitate de multe ori superioară. În aceste condiţii, ale cvasimonopolului producţiei asiatice de „middle” şi „high quality”, producătorii europeni, deţinătorii de branduri şi prestatorii lor din ţările mai sărace din Europa de Est nu mai dispun de soluţia dumping.
Atunci, n-a mai rămas decât soluţia clasică: a vinde puţin şi scump. Asta veţi cumpăra, dacă veţi avea cu ce. Dar şi mai grav este că forţa de muncă profesionistă din sector migrează spre Vest şi iată cum suntem, iarăşi, la mijloc.
Despre „lean retailing” (comerţul cu amănuntul în cantităţi mici, pe stocuri şi mai mici, şi aprovizionare minusculă)  „just in time” şi „fast fashion” (promovarea confecţiilor ieftine, copiate după cele mai recente colecţii de modă, ale căror stocuri se lichidează înainte de închiderea sezonului), despre noua percepţie a consumatorilor şi despre vechea deviză a acestora: „modei îi eşti credincios… schimbând-o”, vom detalia într-o ediţie viitoare.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana MIHĂLȚEANU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top