Afaceri Europene

Migratia pilotajului- manevra a cartelului mafiei din Galati si Constanta

De câtiva ani, în porturile maritime Constanta, Midia, Mangalia etc, au aparut într-o liniste desavârsita, o multime de utilaje de genul pilotinelor si remorcherelor fluviale. Toate acestea provin din zona porturilor Dunarii de Jos, în special Galati sau Braila. Cum au venit si ce anume cauta aceste utilaje împreuna cu membrii lor de echipaj în zona maritima? Este o întrebare la care multa lume încearca sa-i gaseasca raspunsul. Si asta în contextul în care, în porturile maritime chiar nu mai era loc de alti operatori ai serviciului de remorcaj sau pilotaj, aceste servicii fiind deja concesionate la un moment dat. Iar de utilaje de genul remorcherelor sau pilotinelor nici nu s-a pus vreodata problema ca ar exista vreun deficit în porturile maritime, ba chiar din contra. Daca pâna acum aceasta migratie, de la Dunare la Marea Neagra, atât a utilajelor cât si a echipajelor acestora sub umbrela unor firme private, nu a avut vreo explicatie mai clara, iata ca abia de acum înainte problema în sine se pare ca va fi elucidata. Pâna la acest moment nimeni nu credea ca toata aceasta manevra ar fi avut legatura cu mafia traficantilor de tabla si minereu pe filiera Galati-Constanta.

Un articol de Stefan KOSTOFF

Reglementarea activitatilor de pilotaj si remorcaj a demarat în anul 1999, când Ministerul Transporturilor a emis Ordinul 508/16 septembrie 1999, prin care a limitat durata de functionare a societatilor de pilotaj prin concesionarea activitatii în porturile maritime. Societatile erau conditionate de încheierea acestor contracte pe o durata limitata. Seria actelor normative cu privire la activitatea de pilotaj, menite sa modifice legea, a continuat pâna mai anul trecut, totul facându-se în mod ambiguu si fara o finalitate anume.  În urma Hotarârii de Guvern nr. 167/2000, prin care s-a decis organizarea unei licitatii pentru concesionarea pilotajului portuar, portul Constanta a fost împartit în doua zone. Prin aceasta manevra, Ministerul Transporturilor a reinstituit monopolul desfiintat la începutul anilor `90. Surse neoficiale sustin faptul ca la baza licitatiei din 23 mai 2000 a stat o importanta suma de bani. Cei care s-au zgârcit au pierdut, cum este de altfel cazul celor de la Atlas Pilot, firma care de altfel la aceasta ora nici nu mai exista.

Pilotajul-calauza pentru traficanti

Dupa cum se cunoaste, pâna la darea în exploatare a canalului Dunare-Marea Neagra tot traficul de marfuri specific functionarii Combinatului Siderurgic Galati (minereu, carbune, cocs) precum si produsul finit realizat de acesta (tabla, tagle de otel etc) se derula tot prin porturile din Constanta, Galati si Braila. Ce-i drept pe ruta ocolitoare via Sulina- Marea Neagra.
Cantitatea marfurilor care se tranzitau prin porturile de la Dunare si Marea Neagra în aceste conditii depasea  2 milioane tone si la import-export peste 16 milioane tone pe an.
Odata cu intrarea în exploatare a canalului Dunare-Marea Neagra, acest trafic a scazut în mod ciudat,  explicatia fiind la acea vreme: evitarea supraaglomerarii portul Constanta.  Prin specificul lor, porturile fluvio-maritime trebuiau sa foloseasca pentru intrarea în Dunare Canalul Sulina si serviciile Administratiei Fluviale a Dunarii de Jos, iar taxele de tranzitare Canal Sulina, taxele de cheiaj (A.P.D.M. Galati) si tarifele de pilotaj se aflau la un nivel destul de ridicat. La darea în folosinta a Canalului Dunare Marea Neagra atât AFDJ-ul cat si Constanta au început sa caute solutia monopolizarii serviciilor pe ruta canalului si continuarea traseului pe Dunare catre Galati, Braila si invers. În tot acest timp, mafia hotilor de tabla care opera în Galati în zona Docurilor, platea taxa de discretie în mai multe parti pâna ce marfa ajungea în Zona Libera Constanta. Convoaie întregi cu tabla furata de Galati, sute de mii de tone de otel au fost tranzitate pe filiera Galati-Dunare-Canal Dunare Marea Neagra- Constanta Port de unde ori erau exportate direct, ori erau întoarse la Galati si declarate ca marfa de import. Manevrele acestea sunt deja clasice si cunoscute ca fiind cele mai profitabile tertipuri de produs bani negri. În aceste conditii capii afacerii au decis sa-si protejeze sursa de venit controlând si întreaga ruta a marfii, atât pe Dunare cât si pe Canal, pâna în Portul Constanta.

Monopol prin invazie

Prima miscare în acest sens au facut-o cei de la AFDJ Galati. Acestia au concesionat serviciile de pilotaj si remorcaj pe Dunare firmei World Pilot Services. În cadrul acestei firme se aflau singurii piloti profesionisti si cu experienta în domeniul Dunarii maritime. Dupa o perioada de timp, AFDJ a suspendat concesiunea, lasând firma de mai sus fara activitate, iar pilotii au fost trecuti în somaj. Totul dupa ce SC.World Pilot Services a încercat o „combinatie” cu o firma din Constanta care-si desfasura activitatea pe Canalul Dunare-Marea Neagra. Firma se numeste Canal Sevices si a aparut în mod ciudat în perioada anilor 2000-2003, când apele erau înca tulburi în pilotajul maritim. Asocierea firmei de pilotaj galatene cu Canal Services nu a fost posibila deoarece se pare ca altcineva avea interesul sa profite de o astfel de relatie. Prin aceasta firma din Constanta, Canal Services, au sosit la porturile maritime aproximativ toate utilajele (remorchere de mica si mare putere, pilotine, salupe etc) din porturile fluviale Galati sau Braila. În prezent, activitatea de pilotaj pe Canal si Dunare o sustine exclusiv firma Canal Services. Surse neoficiale sustin faptul ca exista o strânsa legatura între Canal Services, si cei mai importanti „manipulatori” de produse siderurgice finite de la Galati. Traseele convoaielor de barje pline cu tabla de la Combinatul Siderurgic Galati sunt asistate exclusiv de oamenii din cadrul Canal Services. Legaturile dintre Constanta si Galati, nume, fapte, implicatii politice mai vechi si mai noi, dar mai ales „mangle” de milioane de dolari cu tabla furata, veti citi în numarul urmator al publicatiei noastre.

Statul Român – învins în instanta, dar învingator pe teren

Odata cu anularea Ordinului 508/2000 Ministerul Transporturilor nu a reusit totusi sa controleze deplin activitatea de pilotaj în portul Constanta. Seria actelor cu privire la activitatea de pilotaj, menite sa modifice legea, a continuat. Printr-un nou ordin cu acelasi obiect, nr. 595 emis în urma cu sase ani Ministerul a ignorat un drept câstigat în instanta de o societate de pilotaj maritim, Pilot Service. Ulterior a fost emisa o  alta Hotarâre de Guvern cu numarul 167/2000, prin care s-a decis organizarea unei licitatii pentru concesionarea pilotajului portuar. Portul a fost împartit în doua zone.  Si de aceasta data licitatia a fost câstigata de apropiati ai reprezentantilor ministerului, oameni în strânse legaturi cu Mitrea, Miky Spaga, Fanel Pavalache etc. SC Pilot Service a actionat în justitie Ministerul Transporturilor. Printr-o sentinta civila Tribunalul Bucuresti a anulat licitatia. În urma acestei sentinte, au primit dreptul de a-si desfasura activitatea în port  un numar de cinci societati de pilotaj. Cu toate acestea, activitatea propriuzisa în zona a desfasurat-o doar societatea  Agigea Pilot, agreata de puterea de la Bucuresti de la acea vreme. Aceasta a ramas fara concurenta pe zona si  a cautat sa intervina în dosarele initiate de Pilot Service împotriva Ministerului, cu scopul de a tergiversa judecata.
Pilot Service a câstigat pâna la urma procesul, dar nu a putut schimba situatia. Instanta a stabilit ca Pilot Service are dreptul de a exercita activitea de pilotaj potrivit autorizatiei.  În dosarul judecat la Curtea de Apel Constanta, s-a dispus ca Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei sa despagubeasca Pilot Service, cu suma de 942.254 dolari. Cu toate ca societatea a obtinut aceasta hotarâre, nu a putut executa Ministerul. De altfel, la aceasta ora, din cauza blocajelor în justitie si mai ales a activitatii, SC. Pilot Service nici nu mai exista, ca de altfel si multe alte societati de pilotaj aflate în situatie identica.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top