Actualitate

Lovitură grea pentru cenzura YouTube împotriva jurnalismului

Pe 5 ianuarie, platforma YouTube deținută de grupul Google a eliminat canalul postului de radio britanic TalkRadio. Cenzorii gigantului web au sancționat astfel politica postului de radio, care are adesea ca invitați personalități ale vieții publice, științifice și medicale, care contestă măsurile de lockdown și cifrele oficiale privind Covid-19. După 12 ore, YouTube a revenit asupra deciziei, atât canalul TalkRadio, cât și arhiva de clipuri ale postului figurând acum din nou pe site.
Mișcarea YouTube, prin care gigantul web a decis să sugrume libertatea de expresie și libertatea presei, pentru că jurnaliștii au îndrăznit să comenteze cifrele oficiale și eficiența măsurilor restrictive, a fost semnalată și pusă la îndoială de majoritatea ziarelor și posturilor tv și radio britanice. Invitat în direct la TalkRadio, ministrul Michael Gove a declarat că este important ca și vocile celor care se opun politicii oficiale să fie auzite. În fața acestui val al opiniei publice, YouTube a revenit asupra deciziei, prezentând niște explicații abstracte, atît pentru ștergere, cât și pentru repunerea pe platformă a canalului TalkRadio.

Talk Radio – postul care jenează

Talk Radio, al cărui motto este „Home of Free Speech” – locul în care libertatea de exprimare este acasă – a găzduit în emisiunile sale o serie de personalități al căror punct de vedere este opus politicilor oficiale. Peter Hitchens (jurnalist), Neil Oliver (arheolog și prezentator tv), Ian Cummins (inginer biofizician, blogger), Michael Yeadon (imunolog, fost șef al departamentului alergie/pulmonare al companiei Pfizer), Sunetra Gupta (profesor universitar la Oxford, epidemiolog) precum și mulți alți profesioniști din domenii variate au comentat negativ cifrele oficiale exagerate (și) în Marea Britanie și măsurile ineficiente luate pentru stăvilirea pandemiei. Departe de a fi conspiraționiști înrăiți, acești invitați au prezentat date, cifre și studii care au arătat că autoritățile au exagerat constant în privința pandemiei și că măsurile luate pentru stăvilirea pandemiei provoacă mai multe daune decât pandemia însăși.
De asemenea, au fost invitați în emisiuni oameni simpli și patroni ai afacerilor distruse practic de restricțiile guvernamentale. Realizatorii postului au discutat în direct și cu membri ai guvernului, parlamentari, medici și cercetători ce susțin politicile guvernamentale. De altfel, echivalentul britanic al CNA-ului nu a sancționat niciodată în ultimul an postul, considerând că dezbaterile găzduite de TalkRadio respectă regulile privind informarea corectă și echilibrul dezbaterii.

Regulile YouTube – cenzură în numele „binelui comun”

Inițial, a părut că YouTube a dat o lovitură împotriva conspiraționiștilor. Talk Radio – postul radio cu cea mai mare creștere în Anglia în ultimii trei ani și membru al grupului News Corp deținut de miliardarul Rupert Murdoch – a devenit cea mai importantă victimă a campaniei YouTube de a elimina clipurile în care diverși cetățeni sau canale mass media critică „știrile oficiale”. Grupul Google a transmis astfel un mesaj de intimidare a conspiraționiștilor, dar și de conformare la politicile oficiale de suprimare a punctelor de vedere care contrazic politicile guvernamentale.
Cu ocazia acestui scandal, multe publicații și posturi radio/tv din Marea Britanie au descoperit ceea ce noi relatam într-un articol precedent: Că, întrucât OMS și alte organizații și-au schimbat – uneori radical – punctul de vedere și recomandările publice, practic chiar și cei care sunt 100% alături de OMS și politicile guvernamentale pot fi „scoși de pe post” de YouTube, pe baza schimbării politicii OMS. Jurnaliștii ziarului The Guardian au descoperit, cu stupoare, că în martie 2020, YouTube și alții clasau ca dezinformare afirmația „măștile protejează împotriva răspândirii sau contractării Covid-19”. Acum, evident, poziția oficială a majorității guvernelor și organizațiilor medicale (și a YouTube) este aceea că „măștile protejează”. Deci clipurile YouTube care susțin utilizarea măștilor pot fi suspendate la fel de bine cum sunt cele care contrazic utilizarea lor. Iar cei care au postat aceste clipuri au – indiferent de ce parte a baricadei se situează – dreptate, putând susține afirmațiile lor cu punctele de vedere ale OMS, CDC etc. – cu cele valabile azi, sau mâine, sau acum un an…

Talk Radio, suspendat pentru că au citat cifrele oficiale

Într-un act de sfidare a YouTube, TalkRadio a postat din nou clipul care a atras închiderea canalului oficial al postului radio, pe un nou canal special creat cu această ocazie. Spre surprinderea celor care îl pot vedea sau revedea cu această ocazie, nu este vorba de un clip provocator, prin care sunt contestate existența virusului și cifrele oficiale, sau sunt făcute afirmații false, sau măcar ceva marginal interpretabil ca fals, sau de natură a pune în pericol sănătatea sau corecta informare.
Clipul incriminat prezintă interviul luat unei profesoare și membră de sindicat al profesorilor, care cerea închiderea școlilor (decisă ulterior de guvernul britanic), pe motiv că copiii sunt vectori de transmitere a bolilor. Cu un tupeu și cu o atitudine șocantă, profesoara cerea ca profesorii să fie vaccinați înainte bătrânilor, pentru că „lucrează în linia întâi”.

Prezentatoarea emisiunii – Julia Hartley-Brewer – a contrazis-o, prezentând un raport oficial al ministerului sănătății britanic, care declara că: 1. Copii au șanse minime să se îmbolnăvească în școală, și că 2. Rata redusă a infectărilor în rândul profesorilor demonstrează că copiii, în special cei din ciclul primar, nu transmit boala, cel puțin nu la fel de eficient ca adulții, deci ideea „copii = vectori de transmitere a bolii” este falsă.
YouTube a prezentat niște explicații abstracte și pe alocuri ridicole, atât privind eliminarea, cât și pentru repunerea în drepturi a canalului video al Talk Radio. Referitor la suspendarea inițială, un purtător de cuvânt al companiei a indicat că au fost eliminate clipurile care includeau afirmații contrare „consensului autorităților”. În contextul filmului cu profesoarea, aceasta a făcut niște afirmații contrazise de retorica oficială (la momentul filmării), dar confirmate de măsura de închidere a școlilor (o săptămână mai târziu). Iar canalul YouTube al postului radio a fost găsit vinovat și închis pentru că a susținut politica guvernului din 3 ianuarie decembrie, care s-a schimbat la 180 de grade, în 4 ianuarie. Deci practic ce era corect acum ieri, astăzi este „dezinformare”.

De ce România este mii de ani în urma Marii Britanii

În decembrie, canalul de YouTube al jurnalistului Ion Cristoiu a fost suspendat timp de o săptămână. Cenzorii YouTube au targetat clipurile realizate de colaboratoarea Adriana Vitan Balint. Într-unul dintre acestea erau demascați câțiva dintre medicii mari susținători ai campaniei de măsuri anti-covid – ca fiind persoane șantajabile, condamnate sau urmărite penal pentru acte de corupție, și care aveau tot interesul să laude Statul, în speranță că acest fapt le-ar aduce o condamnare mai mică sau chiar o achitare. Iar clipul care a fost invocat de YouTube pentru suspendarea contului era unul realizat în urmă cu mai multe luni, ce includea imagini filmate de diverși cetățeni în spitale goale – în timp ce medicii de care vorbeam mai sus ieșeau zilnic pe tv să ne spună că spitalele sunt pline-ochi. Practic, YouTube a sancționat CristoiuBlog pentru că a prezentat informații reale și verificabile din surse publice, dar care contraziceau cu probe retorica oficială.
Asemănările dintre acest caz și cel din Marea Britanie se opresc aici. În Marea Britanie, subiectul închiderii canalului de YouTube al Talk Radio a fost relatat pe larg de mass media. De la blogeri, la BBC, toată lumea a anunțat și a comentat această știre, chiar și cei care consideră că Talk Radio e un post care subminează eficiența măsurilor anti-covid (BBC, de exemplu). Oameni politici și personalități media – unii dintre ei aflați de altă parte a baricadei decât Talk Radio – au luat atitudine și au declarat că vocile celor care contestă măsurile anti-covid trebuie auzite, chiar dacă contrazic punctul de vedere oficial.
În schimb, în România, știrea suspendării canalului YouTube al lui Ion Cristoiu a fost ignorată de majoritatea presei și de toți politicienii. Majoritatea celor care acum cinci ani postau JeSuisCharlie și se dădeau mari susținători ai libertății de expresie și ai libertății presei s-au făcut că plouă, atunci când libertatea presei și a expresiei au fost călcate în picioare de YouTube – care nu s-a deranjat măcar să dea o explicație credibilă pentru actul de cenzură din România. Regretabil, canalul de YouTube al lui Ion Cristoiu a șters sau i-au fost șterse toate clipurile realizate de Adriana Vitan Balint – inclusiv acelea în care aceasta demonstra, cu date și cifre oficiale, că lucrurile nu stau așa cum suntem zilnic „informați” de știrile oficiale.
Ieri, la Talk Radio, în direct pe YouTube, doi realizatori de emisiune care își predau ștafeta discutau între ei: „Am învins. Suntem încă aici, în ciuda celor care nu tolerează un discurs diferit de cel al BBC. Am fost convins de la început că vom învinge!” În aceeași zi, citeam pe mail un răspuns venit de la Ministerul Afacerilor Externe al României, referitor la scandalul „Colțescu-rasist”. MAE-ului român îi este frică de UEFA și așteaptă ca UEFA să decidă dacă limba română e bună sau e rea. Diplomaților români cu mâneci albe și trabucuri bio le este frică de un ONG al fotbaliștilor ratați, mulți dintre ei corupți până în măduva oaselor. În condițiile acestea, ce pretenții să avem de la ei să apere libertatea de expresie a românilor în fața ditamai YouTube-ului?

Un articol de Răzvan PETRE

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana MIHĂLȚEANU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Sigma Media- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top