Fără categorie

Cum a reușit o firmă fără angajați, dintr-un sat argeșean, să câștige peste 2 milioane de lei de la primăria Constanța

În luna iunie 2019, Primăria Municipiului Constanța organiza licitația publică privind servicii pentru organizare evenimente „Spectacole estivale Piața Ovidiu, Constanța-2019”, eveniment cunoscut ca Festivalul ONE, ce s-a desfășurat pe durata a 4 weekend-uri: 26-28 iulie, 2-4 august, 9-11 august și 16-18 august.
Licitația ridică mai multe semne de întrebare, dacă ținem cont de modul în care s-a stabilit câștigătorul și de faptul că cei din comisia de atribuire a licitației au dat dovadă de dublu standard. Așa s-a ajuns ca o firmă dintr-un sat din județul Argeș, fără angajați (conform bilanțului pe anul 2018), și cu cifre de afaceri minuscule, să câștige peste 2 milioane de lei din banii constănțenilor.
Primăria Constanța aloca pentru acest festival nu mai puțin de 2,4 milioane de lei fără TVA (valoare estimată), în schimb firma câștigătoare se obliga să îndeplinească o serie de cerințe „minime și obligatorii”, așa cum se arată în Caietul de sarcini al licitației. Astfel, ofertanții trebuiau să asigure în perioada celor 4 week-end-uri prezența unor artiști, să asigure scena, echipament scenotehnică, sonorizare, video și lumini.
Pentru a fi siguri de succesul evenimentului, primăria a trecut în caietul de sarcini chiar și lista nominală a 34 de nume de artiști și trupe obligatoriu de adus în perioada respectivă pentru a cânta în cadrul festivalului. „Ofertantul va depune acorduri de colaborare în vederea asigurării disponibilității artiștilor menționați”, se arată în caietul de sarcini.
În rest, deși suma alocată era destul de mare, primăria Constanța nu a considerat necesar să solicite celor care intenționează să se înscrie la licitație un minimum de experiență în realizarea de evenimente artistice. De aceea, în caietul de sarcini nu se face nicio referire la așa ceva. Singurul lucru cerut ofertanților era să prezinte „un portofoliu de fotografii, care să ilustreze cât mai relevant scena, din mai multe unghiuri, precum și momente relevante de la evenimente similare”, fără a se preciza ca evenimentele similare să fi fost organizate chiar de respectivul ofertant.

Licitație cu și despre cântec

În cadrul licitației au depus oferte, până la data limită, 18.06.2019, ora 11.00, patru firme: SC Forward Music Agency SRL, SC Best Sing Events SRL, SC Alpha Sound Production SRL și SC Making Music and Management SRL.
Ofertele celor patru firme înscrise în licitație au fost analizate de o comisie a Primăriei din care au făcut parte: Mihai Figan-inspector, Serviciul achiziții publice, președinte fără drept de vot; Mihaela Popescu-director executiv, Direcția organizare evenimente culturale, sportive și sociale; Simona Marinela Radu-inspector, Biroul management proiecte culturale, sportive și sociale; Alina Ganuci-consilier juridic.
În perioada depunerii ofertelor, reprezentanții primăriei Constanța au primit din partea diverselor persoane juridice interesate, mai multe solicitări de clarificare a unor aspecte cuprinse în caietul de sarcini. De exemplu, în data de 13 iunie, Primăria primea de la o persoană interesată de licitație mesajul: „În perioadele pe care dumneavoastră le solicitați ANDRA nu este disponibilă deoarece are alte evenimente deja contractate. Din acest motiv vă rugăm: 1. Să înlocuiți din lista de artiști propusă în documente pe Andra cu alte 2-3 variante de artiști/trupe pe care să le contactăm în vederea obținerii disponibilității sau 2. Să fiți de acord ca din lista de artiști din caietul de sarcini să fie prezenți toți artiștii mai puțin Andra”.
Răspunsul primăriei Constanța a fost prompt: „Vă aducem la cunoștință că ne dorim prezența tuturor artiștilor/trupelor solicitați/solicitate în caietul de sarcini, inclusiv prezența Andrei”.
Comisia de evaluare din cadrul primăriei Constanța deschide cele patru oferte primite în data de 18 iunie, la ora 13.00. Interesant este că, în cazul celor patru firme care au depus oferte, comisia nu a verificat „acordurile de colaborare în vederea asigurării disponibilității artiștilor”, lucru cerut în caietul de sarcini. În procesul – verbal încheiat cu ocazia deschiderii ofertelor nu apare nicăieri ca fiind verificate aceste acorduri.
La finalul deschiderii ofertelor situația arăta așa:
SC Alpha Sound Production SRL – propunere financiară: 1.358.300 de lei fără TVA
SC Best Sing Events SRL –propunere financiară: 1.779.159 de lei fără TVA
SC Making Music and Management – propunere financiară: 2.221.262,39 de lei fără TVA
SC Forward Agency SRL2.438.946,20 de lei fără TVA


Câștigă cine trebuie

Deși a depus a doua ofertă ca preț, firma SC Best Sing Events SRL a fost declarată câștigătoare cu suma de 1.779.159 de lei fără TVA.
Cum a ajuns să fie declarată câștigătoare o firmă fără angajați, cu sediul în satul Rucăr, județul Argeș, având cod CAEN principal „activități de consultanță pentru afaceri și management” și o cifră de afaceri cumulată în perioada 2012 (anul înființării) – 2018 de 315.000 de lei, adică mai puțin de un sfert din contractul câștigat de la primăria Constanța?
Răspunsul îl găsim în procesul-verbal de evaluare a propunerilor tehnice, încheiat de comisia de evaluare a primăriei Constanța în data de 4 iulie 2019, rezultatul fiind decis de participarea artistei Andra la festivalul din Constanța (lucru care în realitate nu s-a întâmplat).
Astfel, conform documentului „comisia de evaluare a constatat, în urma analizării și verificării ofertei tehnice depuse de operatorul economic SC Forward Music Agency SRL, lipsa prezenței artistului Andra în perioada solicitată, drept pentru care comisia declară oferta ca neconformă, respectiv ofertant respins”.
Același lucru îl constată comisia primăriei și în cazul SC Making Music and Management: lipsa Andrei. Așadar, un nou ofertant este respins.
Firma care a depus oferta cu prețul cel mai mic, Alpha Sound Production a fost respinsă deoarece comisia a găsit mai multe nereguli în oferta tehnică, printre ele fiind și lipsa Andrei, lucru confirmat chiar de soțul acesteia, Cătălin Măruță, care, printr-un mail, răspunde Primăriei că „artistul (Andra n.red.) nu este disponibil pentru a participa în perioada 28 iulie – 18 august 2019 din partea societății Alpha Sound Production”, nespecificând dacă Andra poate fi prezentă în aceeași perioadă din partea altei firme sau pur și simplu Andra nu poate veni la Festival în acel interval de timp.

Cine este în spatele câștigătorului

În ceea ce o privește pe SC Best Sing Events, firma declarată câștigătoare, comisia de evaluare nu a mai considerat oportună verificarea prezenței Andrei la festivalul din Constanța direct de la reprezentantul acesteia, Cătălin Măruță, așa cum a făcut-o în cazul firmei Alpha Sound Production.
De data aceasta, oamenii Primăriei s-au mulțumit cu un răspuns primit din partea unui terț, o firmă cu care câștigătoarea încheiase un acord de colaborare în data 14 iunie 2019: SC Media Group Services International SRL, administrată de Florin Ciobică, omul care conduce mai multe posturi naționale de radio, printre care Kiss FM și Rock FM. Acesta scrie primăriei Constanța, în data de 1 iulie 2019, că: „toți artiștii din anexa la Acordul de colaborare cu Best Sing Events, incluzând artistul Andra, vor fi prezenți într-un dintre zilele de desfășurare a evenimentului”.
Așadar, comisia de evaluare ia de bun ceea ce spune un terț fără să verifice direct la sursă ca în cazul celeilalte firme. În realitate, Andra și alți trei artiști/formații nu au fost prezenți la Festivalul din Constanța. Ne întrebăm cum se face că în numai 17 zile (1 iulie – 18 iulie, data începerii Festivalului), patru artiști s-au răzgândit și nu au mai vrut să vină la Constanța dacă pe data de 1 iulie încă aveau acorduri valabil încheiate cu firma câștigătoare sau partenerul acesteia? De asemenea, apare întrebarea de ce comisia de evaluare nu a solicitat acordurile de colaborare cu artiștii, obligatorii conform caietului de sarcini?
Mai mult, în procesul-verbal încheiat în ziua deschiderii ofertelor, comisia nu notează existența vreunui acord de colaborare între Best Sing Events și Media Group Services, prin care ofertantul să anunțe că are un partener care se va ocupa de „asigurarea prestației artiștilor”.
Conform unor surse, Media Group Services nu a încheiat acorduri de colaborare cu artiștii (așa cum prevede caietul de sarcini), a avut cel mult discuții verbale (la fel ca și celelalte companii). Se pare că unor artiști chiar li s-a cerut să cânte gratuit, lucru care putea duce la refuzul acestora de a mai veni la Constanța.

Cei implicați în licitație tac

Cătălin Măruță nu a dorit să spună dacă Andra a confirmat vreodată firmei condusă de Florin Ciobică că va fi prezentă la Festivalul de la Constanța. De altfel, nici Florin Ciobică nu a dorit să prezinte un punct de vedere legat de această licitație.
În ceea ce privește firma din satul Rucăr, care a dat lovitura la Constanța, câștigând un contract de peste 2 milioane de lei (cu TVA), aceasta este de negăsit, neavând un site și un mail oficial. Administratorul ei, un anume Alexandru Mihai Gheorghe, este și el de negăsit.
Primăria Constanța, prin Direcția de Organizare Evenimente, susține că dintre toți cei 34 de artiști/trupe de pe listă au verificat doar disponibilitatea Andrei fiindcă în jurul ei au apărut diferite date că nu ar putea fi prezentă.
Deoarece 4 artiști: Andra, Inna, Dirty Shirt și Crossing Eternity nu au fost prezenți la Festival (deși era obligatoriu) Primăria susține că a penalizat firma câștigătoare, diminuând valoarea contractului, fără a preciza concret cu ce sumă.
De asemenea, Primăria Constanța nu consideră că licitația și rezultatul acestei a fost viciat în vreun fel de firma câștigătoare, deoarece „neparticiparea artiștilor a intervenit pe parcursul derulării contractului și nu înaintea semnării acestuia”.

Alba-neagra cu artişti şi organizatori

La debutul festivalului publicam un articol intitulat „Începe ONE – primul festival din lume fără artişti”. Cu acea ocazie, notam cu surprindere faptul că numele organizatorilor nu figurează nici măcar pe site-ul oficial al evenimentului. Şi că, exceptând cântăreţii şi trupele din primul week-end, numele participanţilor nu este anunţat oficial.
Odată încheiată tărăşenia, devine clar scopul acestei secretomanii: Asocierea primăriei cu o firmă no-name, fără angajaţi şi fără date de contact ar fi ridicat semne de întrebare şi ar fi semănat prea mult cu o schemă de sifonare a banilor publici. Singura performaţă notabilă a Best Sing Events SRL anterioară festivalului de la Constanţa a fost clasarea în „topul celor mai profitabile firme muscelene”. Nu vă închipuiţi că Best Event a fost în fruntea firmelor din Muscel – în acel top figura pe poziţia… 301.
De altfel, numele firmei ce a răspuns în teorie de scenă, artişti şi tot ce mai presupunea festivalul ONE nici nu a mai fost făcut public. La încheierea festivalului, pe site-ul oficial figurează „Un eveniment al Primăriei Municipiului Constanţa” (vezi foto), deşi primăria condusă de Decebal Făgădău nu a fost, în realitate, decât cel mult „finanţatorul festivalului”.
În ceea ce priveşte completarea din mers a numelor artiştilor, aceasta aduce mai mult cu o şmecherie de marketing. De marketing al achiziţiilor cu cântec: Primăria lui Făgădău a ţinut pe toată lumea în suspans – atât publicul cunoscător, cât şi firmele ce fuseseră eliminate din competiţie din cauza lipsei Andrei din line-up au aşteptat până în ultima secundă ca Andra, Inna, Dirty Shirt și Crossing Eternity să urce pe scenă – lucru care, evident, nu s-a mai produs.

Fără artişti, dar cu stâlp!

Pentru Festivalul ONE, primăria Constanţa a ales cea mai proastă locaţie posibilă – Piaţa Ovidiu. Pe lângă talmeş-balmeşul muzical (au fost amestecate genurile muzicale, artiştii adevăraţi cu entertaineri cărora le derapează vocea în live etc.), festivalul a intrat în istorie pentru încă un lucru – stâlpul uriaş amplasat pe mijloc, la câţiva metri de scenă. După ce a dat peste cap toate locaţiile în care s-ar fi putut desfăşura astfel de evenimente, Primăria Constanţa se încăpăţânează să organizeze totul în spaţiul inadecvat al Piaţei Ovidiu.
Întrucât nici Făgădău, nici oamenii lui nu par să mai aibă simţul ridicolului, festivalul ONE a debutat cu unul din cei doi mega-stâlpi din piaţă la doar 3 metri, uşor lateral dreapta de centrul scenei. Imaginea penibilă de la festivitatea de sărbătorire a titlului de la Wimbledon, cu Simona Halep mică-mică, lângă ditamai stâlpul, s-a repetat la festivalul ONE. De data aceasta, spectatorii înghesuiţi între Muzeul de Arheologie şi restaurantul de pe partea cealaltă a pieţei au trebuit să fenteze atât stâlpul magic, cât şi turnul echipei tehnice amplasat în mijlocul pieţei, atlfel fiind reduşi la un joc de-a baba oarba. Salutar, „specialiştii” din primărie s-au prins pe ultima sută de metri că ceva nu e în regulă, şi au stins măcar corpurile de iluminat de pe stâlp. Piaţa a rămas în beznă, dar măcar s-a văzut ceva din festival…
Constanţa a luat-o astfel înaintea Caracalului. Dacă vestitul oraş în care s-a răsturnat căruţa cu proşti a intrat în istorie cu stâlpul de iluminat public ce trece printr-un balcon privat, la noi stâlpul a fost pus acolo unde îi e locul – pe primul plan, în faţa trupelor de pe scenă.

Ovidiu a avut un vis… şi doi stâlpi !

După remodelarea pieţei în urmă cu câţiva ani, zona Pieţei Ovidiu din Constanţa a devenit pietonală, dar s-a şi procopsit cu câteva piese de mobilier urban – mai multe bănci şi două coloane uriaşe, câte una la fiecare capăt.
În paralel, toate locurile în se puteau organiza evenimente publice în oraş au fost maltratate de Primărie: În Portul Tomis a răsărit un bloc neterminat deţinut oficial de unul dintre italienii, grecii şi israelienii invizibili ai lui Radu Mazăre, iar zona parcării de la Poarta 1 a fost modernizată în aşa hal sub domnia lui Făgădău, că abia mai pot parca maşinile.
Din lipsă de spaţiu şi în pană de idei, Primăria înghesuie toate evenimentele în Piaţa Ovidiu, deşi după remodelare aceasta a devenit un spaţiu impropriu manifestărilor de masă. Trecând peste amestecul de stiluri arhitecturale, băncile moderne ce nu cadrează cu restul pieţei şi cei doi stâlpi amplasaţi la capete limitează grav spaţiul disponibil şi vizibilitatea. În acest moment, în Piaţa Ovidiu încap mai puţini oameni decât pe platoul din faţa Prefecturii, iar amplasarea centrală a mobilierului urban generează coşmaruri proiectanţilor de evenimente ce necesită o scenă.
Din aceste motive, în anii precedenţi, organizatorii diferitelor evenimente au căutat să rezolve problema: Pentru că nu e nimic mai penibil ca un obstacol între spectator şi imaginea urmărită, festivalurile de film din anii trecuţi au avut ecranul fie în faţa uneia din coloane, fie pe o latură a pieţei, lateral faţă de stâlpi.

Un articol de Călin Gavrilaș
Răzvan Petre

1 Comment

1 Comment

  1. Pingback: Festival organizat de Primărie, atribuit unei firme cu zero angajați dintr-un sat din Argeș, pentru 2 milioane de lei

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

To Top