Actualitate

Corina Creţu confirmă: Guvernul NU a depus cerere de finanţare pentru Podul peste Dunăre!

Ziarul Dezvăluiri a trimis o solicitare Comisarului European pentru Politică Regională Corina Creţu, pentru a afla dacă Guvernul României a depus sau nu vreo cerere de finanţare pentru Podul de peste Dunăre Tulcea-Brăila. Reamintim că subiectul finanţării din fonduri europene a proiectelor mari de infrastructură din România a fost subiectul unor contre între Darius Vâlcov, consilier al premierului Viorica Dăncilă şi Corina Creţu.

Comisarul european ne-a răspuns că Guvernul nu a trimis Comisiei Europene proiectul podului Tulcea-Brăila spre avizare, dar că investiţiile se pot realiza din fonduri guvernamentale, urmând ca banii să fie recuperaţi ulterior de la Comisia Europeană. Corina Creţu a mai spus că a aflat „din surse” că proiectul ar fi în curs de pregătire la Ministerul Transporturilor şi ar urma să fie trimis spre aprobare la Comisie, la jumătatea anului 2019.

Cu toate acestea, surse din Comisia Europeană ne-au declarat că, în condiţiile în care Guvernul a semnat contractul de execuţie înainte ca proiectul să fie aprobat de Comisie, există riscul ca anumite cheltuieli sau chiar întreaga sumă să nu fie eligibile şi deci să nu fie decontate.

Construcţia podului ar urma să coste 540 milioane euro, bani ce urmează a fi deduşi din suma propusă pentru programul ITI Delta Dunării. Dacă proiectul va fi până la urmă finanţat din fonduri europene, statul român urmează să asigure doar o cofinanţare de 15%.

Dezvăluiri: Care sunt posibilele surse de finanţare din fonduri europene pentru investiţia Podului Brăila-Tulcea? Sunt aceşti bani prinşi în bugetul ITI Delta Dunării?

Corina Creţu: După cum bine știți, podul de la Brăila este inclus în Master Planul General de Transport și se numără printre proiectele propuse pentru a primi finanțare europeană în cadrul Programului Operaţional Infrastructura Mare (POIM). Acesta este, de asemenea, parte a Strategiei Integrate de Dezvoltare Durabilă a Deltei Dunării, iar costul estimat pentru construcția acestuia este de aproximativ 540 milioane euro. Vorbim, așadar de un proiect major, pentru care România trebuie să solicite aprobarea Comisiei Europene. Sunt considerate proiecte majore cele a căror valoare depășește 50 de milioane de euro, respectiv 75 de milioane de euro în cazul proiectelor din domeniul transporturilor. 

Dezvăluiri: A depus Guvernul României vreo cerere de finanţare pentru acest proiect?

Corina Creţu: Până la această dată, autoritățile române nu au depus o cerere de finanțare pentru proiectul podului de la Brăila. Din informațiile noastre, acest proiect este în curs de pregătire. De altfel, Ministerul Transporturilor a anunțat că proiectul va fi trimis spre aprobare Comisiei Europene la jumătatea anului 2019.

Dezvăluiri: Care este termenul limită pentru depunerea unei cereri de finanţare pentru acest obiectiv, luând în calcul şi termenele temporale pe care Guvernul şi le-a asumat prin contractul de execuţie?

Corina Creţu: În cadrul actualei perioade de programare(2014 -2020), statele membre pot să depună la Comisia Europeană cererile de finanțare pentru proiectele majore până la sfârșitul anului 2020. Este important de precizat faptul că implementarea unui proiect major poate să înceapă însă înainte de a avea o decizie din partea Comisiei. 

De altfel, în cazul proiectului Podului de la Brăila, autoritățile române au anunțat că lucrările de construcție vor începe în perioada aprilie-iunie 2019, urmând să fie finalizate în primul trimestru al anului 2022(perioada ianuarie-martie). Din punctul nostru de vedere, acest lucru înseamnă că implementarea proiectului se va face conform programului anunțat. 

Însă este important de știut faptul că, pentru podul de la Brăila, Comisia Europeană poate aproba rambursarea doar pentru acele cheltuieli care sunt efectuate și plătite de către beneficiar până la 31 decembrie 2023.

Dezvăluiri: Care sunt procedurile ce trebuie parcurse? Guvernul poate face plăţi şi apoi să îşi recupereze banii din fonduri europene?

Corina Creţu: Așa cum am precizat deja, pentru a putea fi eligibil pentru cofinanțare din Fondul de Coeziune sau din Fondul european de dezvoltare regională, în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare, autoritățile române trebuie să prezinte Comisiei Europene proiectul Podului de la Brăila ca fiind un proiect major, dat fiind faptul că este vorba de un proiect cu costuri estimate la 540 milioane euro.  

De menționat că, într-adevăr, legislația actuală privind utilizarea fondurilor europene permite ca acele costuri care sunt inițial suportate din bugetul național să poată fi rambursate, chiar dacă acestea au fost făcute înainte a primi aprobarea Comisiei Europene pentru respectivul proiect.

Dezvăluiri: Care este procentul de cofinanţare din partea statului român?

Corina Creţu: Rata de cofinanțare europeană pentru proiectele din domeniul transportului în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare este de 85%, iar 15% din valoare proiectului trebuie acoperită prin contribuție din bugetul național.  

Reamintim că ziarul Dezvăluiri a inițiat o campanie mediatică ce are drept scop menținerea acestui subiect pe agenda publică. Vom continua să publicăm articole pe această temă și să solicităm informații autorităților.

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

To Top