Fără categorie

Comisia vrea ca cetatenii sa inteleaga mai bine beneficiile si riscurile bine mass-media

Comisia vrea ca cetatenii sa inteleaga mai bine beneficiile si riscurile bine mass-media
Comisia vrea ca cetatenii sa inteleaga mai bine beneficiile si riscurile bine mass-media

21 August 2009

Comisia Europeana a invitat, pe 20 august, tarile Uniunii Europene si industria media sa promoveze in intreaga Europa formarea in domeniul mass-media, prin activitati care sa ajute publicul sa acceseze, sa inteleaga si sa evalueaze critic mijloacele de informare care le stau la dispozitie.

Modul in care utilizam mass-media este in schimbare; avand in vedere cantitatea enorma de informatii, nu mai este suficient sa stim sa citim, sa scriem sau sa operam un computer.

Comisia Europeana a lansat un avertisment, afirmand ca europenii, indiferent de varsta, risca sa fie privati de avantajele oferite de societatea informationala contemporana de inalta tehnologie, in absenta unor eforturi mai sustinute de le asigura formarea in domeniul mass-media, astfel incat sa poata accesa, analiza si evalua imagini, sunete si texte si sa poata utiliza atat mijloacele de informare traditionale, cat si pe cele noi pentru a comunica si pentru a crea continut mediatic.

Comisia a afirmat ca…

Comisia vrea ca cetatenii sa inteleaga mai bine beneficiile si riscurile bine mass-media

21 August 2009

Comisia Europeana a invitat, pe 20 august, tarile Uniunii Europene si industria media sa promoveze in intreaga Europa formarea in domeniul mass-media, prin activitati care sa ajute publicul sa acceseze, sa inteleaga si sa evalueaze critic mijloacele de informare care le stau la dispozitie.

Modul in care utilizam mass-media este in schimbare; avand in vedere cantitatea enorma de informatii, nu mai este suficient sa stim sa citim, sa scriem sau sa operam un computer.

Comisia Europeana a lansat un avertisment, afirmand ca europenii, indiferent de varsta, risca sa fie privati de avantajele oferite de societatea informationala contemporana de inalta tehnologie, in absenta unor eforturi mai sustinute de le asigura formarea in domeniul mass-media, astfel incat sa poata accesa, analiza si evalua imagini, sunete si texte si sa poata utiliza atat mijloacele de informare traditionale, cat si pe cele noi pentru a comunica si pentru a crea continut mediatic.

Comisia a afirmat ca este necesar ca tarile din UE si industria media sa sensibilizeze mai mult publicul cu privire la numeroasele mesaje transmise de mass-media, fie acestea reclame, filme sau continut online.

„A interactiona cu mass-media inseamna, in prezent, mai mult decat a scrie unui ziar. Mass-media, in special noile tehnologii digitale, atrag un numar tot mai mare de europeni intr-o lume a schimburilor, a interactiunii si a creatiei. Astazi, consumatorii pot sa isi creeze propriul continut si sa realizeze lucruri noi prin transformarea unor continuturi create de terti”, a declarat Viviane Reding, comisarul pentru societatea informationala si media. „Cu toate acestea, persoanelor care nu pot utiliza noile mijloace de informare, cum ar fi retelele sociale sau televiziunea digitala, le va fi greu sa interactioneze cu lumea in care traiesc si sa fie activi in acest context. Trebuie sa garantam accesul tuturor la formarea in domeniul mass-media, astfel incat nimeni sa nu fie exclus. Cetatenii sunt in permanenta tinta mesajelor mediatice, dar sunt ei oare capabili sa raspunda la acestea? Utilizarea mass-media in mod competent si creativ de catre public ar reprezenta o evolutie in directia unei noi forme de participare democratica.”

Pentru a participa la societatea informationala contemporana, oamenii trebuie sa inteleaga modul de functionare a diferitelor mijloace de informare (atat a celor traditionale, cat si a celor noi). De aceea, Comisia Europeana a adoptat (la cererea Parlamentului European) orientari de politica prin care invita tarile din UE si industria media sa promoveze in intreaga Europa formarea in domeniul mass-media, prin activitati care sa ajute publicul sa acceseze, sa inteleaga si sa evalueze critic toate mijloacele de informare la care sunt expusi, cum ar fi televiziunea si cinematografia, radioul, muzica, presa scrisa, internetul si tehnologiile de comunicare digitale.

Formarea in acest domeniu ar putea permite publicului sa utilizeze mai eficient motoarele de cautare, iar elevilor, sa inteleaga cum se face un film sau cum functioneaza publicitatea. In unele tari (de exemplu in Suedia, Irlanda si Marea Britanie), formarea in domeniul mass-media face deja parte din curriculum scolar. Site-ul kidSMART din Marea Britanie ii invata pe tineri sa navigheze in siguranta pe site-urile de socializare in retea. Educatia este un sector de competenta nationala, insa Comisia a invitat astazi tarile UE sa lanseze o dezbatere cu privire la modul in care s-ar putea acorda un loc important in scoli formarii in domeniul mass-media.

Utilizatorii mass-media trebuie sa fie constienti de riscurile legate de difuzarea datelor lor personale. Cu cat sunt mai competenti in utilizarea acestor tehnologii si cu cat inteleg mai bine mecanismul de functionare al publicitatii online, cu atat isi pot proteja mai bine intimitatea.

Raportul „Europa digitala” publicat de Comisie la inceputul lunii, arata ca europenii devin tot mai competenti in utilizarea internetului si a computerului: 60% dintre acestia poseda „competente digitale”, aspect esential al formarii in domeniul mass-media. 56% dintre europeni se conecteaza la internet cel putin o data pe saptamana (fata de 43% in 2005) si tot mai multe persoane din grupuri dezavantajate utilizeaza internetul.

Tot mai multi oameni cu niveluri scazute de educatie se conecteaza la internet (62,5% in 2008, fata de 53,5% in 2005, unde 100% reprezinta totalitatea utilizatorilor de internet). Tot mai multi someri utilizeaza internetul (80,3% in 2008, fata de 74,4% in 2005), iar procentul de utilizare a internetului de catre femei este, in prezent, aproximativ egal cu cel al populatiei globale a UE (crescand la 94,6% in 2008, fata de 88,4% in 2005). Din 2006, competentele in materie de internet si informatica ale femeilor, somerilor si persoanelor cu varste de peste 55 de ani au crescut cu cel putin 3% in raport cu populatia globala.

Cu toate acestea, desi pretul conexiunii la internet, in special in banda larga, devine tot mai accesibil, 24% dintre europenii care nu au internet acasa au declarat ca aceasta situatie se datoreaza faptului ca nu poseda competentele informatice necesare.

Vasile Puscas, ministru pentru Afaceri Europene considera ca acest demers al Comisiei Europene este binevenit, intrucat societatea informationala nu se refera doar la tehnologie si limbaj de comunicare, ci, cu deosebire, la evolutia mediului social, in care cetateanul este fundamental intregului efort institutional si financiar dedicat acestei politici europene.

“Este absolut necesar ca cetatenii sa inteleaga si sa evalueze critic continutul mediatic si pentru aceasta este nevoie sa sprijinim actiuni de informare si sensibilizare, in special a tinerei generatii, aceasta reprezentand si o alta forma de participare la procesul democratic”, a adaugat ministrul Vasile Puscas.
 

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana MIHĂLȚEANU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top