Afaceri Europene

Cargoul Fili, bomba nucleara de pe Dunare

Autoritatile romane trec cu vederea tranzitarea cu regularitate a tarii noastre de catre mari transporturi radioactive

Transporturile respective se fac de doua ori pe an, pe Dunare, cargoului rusesc "Fili" fiind una dintre navele cu incarcatura radioactiva

Din cauza faptului ca au aparut luari de pozitie, momentan fragile, din partea unor grupari ecologiste locale, tranporturile radioactive sunt trecute deja sub anonimat, semn ca pericolul reprezentat de ele este extraordinar

Un articol de DORU COPOT

Timp de peste un an de zile, nimeni nu a mai pomenit nimic de nici un transport nuclear care sa fi avut loc pe Dunare, asa cum eram deja obisnuiti in ultimii ani. Publicitatea absurda care se facea acelor transporturi nocive, nu avea decat rolul de a masca o adevarata si crunta realitate, flagelul mortii sau provocarea mutatiilor genetice datorate iradierii, fiind trecute cu vederea de autoritatile in domeniu. Daca moartea este pe bani, atunci nu mai conteaza- par a spune persoanele cu putere de decizie

Acum cateva luni, renumita nava ruseasca de tip cargou, "Fili", a tranzitat din nou apele teritoriale romanesti, pe relatia Koslodui, canalul Dunare-Marea Neagra, Rusia. Acum autoritatile portuare romanesti asteapta o alta vizita a acestui sicriu plutitor aducator de moarte, si asta deoarece o data la sase luni nava Fili tranziteaza cu regularitate de ceasornic aceeasi ruta, incarcata cu deseuri sau combustibil nuclear pentru, sau de la, bulgari. In ultima vreme, lipsa numelui acestei nave de pe listele de avizari ale buletinelor portuare devenit o obisnuinta, de mai bine de doi ani, sosirea vasului declansand adevarate rumori si mai ales ingrojorari în randul celor care urmaresc intens acest gen de transporturi. La un moment dat, tranzitarea s-a facut folosind un tertip clasic invocandu-se pe timp de vara "cotele reduse ale apelor Dunarii". Astfel, din zona pe care urma sa o traverseze in mod normal, ( pe relatia Koslodui-Braila ,Galati- Tulcea- Sulina etc) nava a fost "dirijata" sa treaca prin Canalul Dunare-Marea Neagra. Ca si cum evenimentul (repetat „pe blat” in nenumarate randuri) ar fi fost o exceptie, ecluzarile efectuate, prin Cernavoda si Agigea, au fost facute cu mare pompa mediatica, care i-a putut pacalit doar pe necunoscatori.


In 2003, spre Rusia

Transporturi nucleare de genul celor pe care vasul rusesc „Fili” le efectua regulat, mai mult sau mai putin oficial, au mai fost facute si inainte de anii 1990, dar toate au fost trecute sub tacere. Ultima astfel de tranzitare oficiala a fost inregistrata in data de 13 noiembrie 2003, cand vasul „Fili” a efectuat ultima trecere oficiala a Canalului Dunare – Marea Neagra, in voiajul sau spre Rusia. La bord erau transportate sute de tone de reziduuri radioactive rezultate in urma proceselor termonucleare ce au fost exploatate in reactoarele uzate ale centralei nucleare de la Kozlodui din Bulgaria.


Imbogatiti "radioactiv"

La mijlocul anului 1999, Guvernul Republicii Moldova, in urma unei intelegeri cu Guvernul Bulgariei, al Federatiei Ruse si al cabinetului ministerial al Ucrainei, si-a dat acordul in vederea permiteri tranzitarii de deseuri radioactive provenite de la centrala nucleara de la Kozlodui din Bulgaria. Traseul radioactiv trecea pe teritoriul Romaniei, Republicii Moldova, Ucraina si Federatia Rusa. Hotararea respectiva contravenea cu prevederile articolului 77 din Legea privind protectia mediului inconjurator, din 16 iunie 1993, in care se stabilea faptul ca Republica Moldova nu va admite pe teritoriul ei construirea de centrale nucleare, tranzitul si amplasarea de deseuri nucleare de orice fel. Astfel ca Parlamentul moldovean a refuzat atunci ratificarea acordului respectiv, dar, cu toate acestea, la insistentele guvernului, s-a adoptat o hotarare prin care s-a permis exclusiv transportarea unei singure incarcaturi de reziduuri din Kozlodui spre Rusia, in schimbul unei taxe de 70.000 de dolari americani, platiti de Bulgaria. Centrala nucleara de la Kozlodui are peste 45 de ani, fiind cea mai veche unitate atomica din Europa. Starea tehnica indoielnica a instalatiilor centralei, precum si modelul depasit al reactorului nuclear folosit, au facut ca primele patru reactoare ale acesteia, fiecare cu o capacitate de 440 MW, sa fie inchise definitiv, si asta doar dupa mari insistente ale organismelor internationale si ale unei conditionari exclusiviste de aderare impuse de Uniunea Europeana. Rusii s-au oferit sa preia deseurile nucleare bulgaresti, in vederea trimiterii acestora in localitatea Maiak, unde se afla una dintre intreprinderile rusesti specializate in prelucrarea reziduurilor radioactive. Pentru a ajunge in Rusia, materialul radioactiv trebuia sa mai tranziteze si alte tari. Din Bulgaria catre Rusia si invers au fost transportate, discret, timp de 25 de ani astfel de incarcaturi nucleare. In aceste circumstante, singurii care au luat o pozitie vizavi de transporturile periculoase au fost ecologistii din Republica Moldova, grupare finantata si instruita in secret de "verzii" din Vest. Acest aspect a fost destul de mediatizat atat in presa locala cat si centrala romaneasca. Interesul vesticilor de a sabota aceste transporturi este cat se poate de legitim si de explicabil, accidentul nuclear de la Cernobil din 1986 fiind cea mai clara dovada ca rusii sunt extrem de neglijenti cu manipularea combustibilului si mai ales a proceselor nucleare.

Transporturi deconspirate

Dintr-o "greseala" nevinovata a vamesilor romani ( de a caror soarta nimeni nu mai stie nimic), in decembrie 2000, nava ruseasca „ST 1315”, care transporta combustibil nuclear catre centrala atomica de la Kozlodui, a fost retinuta in portul Sulina. Vasul sub pavilion rusesc „ST 1315” transporta, 30 de containere continand combustibil nuclear si utilaje pentru centrala de la Kozlodui. Retinerea vasului a fost facuta in contextul in care comandantul navei nu a putut justifica lipsa a o serie de documente obligatorii ce trebuiau sa insoteasca marfa radioactiva. Pentru a putea efectua astfel de transporturi speciale, nava trebuia sa posede trei avize favorabile emise de catre specialisti ai Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare (CNCAN), de la Agentia Nationala pentru Controlul Exporturilor Strategice si Interzicerea Armelor Chimice si de la Ministerul Transporturilor. La acea vreme, nava nu poseda astfel de avize, si a fost retinuta o vreme in portul Sulina. Autoritatile bulgare au recunoscut ca, din 1998 si pana la 19 septembrie 2000, se mai efectuasera trei astfel de transporturi discrete pe Dunare, existand si corespondente speciale de serviciu intre autoritatile bulgare si cei din fostul Inspectorat al Navigatiei Civile din Portul Constanta. Cu toate ca s-au incercat nenumarate interventii pe diferite cai nu s-a reusit coruperea autoritatilor romane de la acea vreme, miza ca si riscul fiind constientizate a fi prea mari. Aceeasi nava mai avusese o tentativa de trecere frauduloasa prin teritoriul romanesc pe data de 19 septembrie 2000, cand vasul stationase in Portul Constanta cu intentia sa tranziteze Canalul Dunare – Marea Neagra. Dupa episodul "Sulina" cargoul care fusese retinut atunci, si-a schimbat numele din ST 1315 in "Fili", continuandu-si in acest fel voiajele radioactive si otravitoare pe teritoriul tarii noastre sub ochii si permisivitatea corupta a autoritatilor responsabile din domeniu.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top