Afaceri Europene

Sindicatele din Portul Constanța s-au rupt în două

Soarta Federației Naționale a Sindicatelor Portuare pare că a fost pecetluită

Tensiunile acumulate în ultimul timp între sindicatele din Portul Constanța, care au făcut sau încă mai fac parte din Federația Națională a Sindicatelor Portuare, tind să conducă la o spargere iremediabilă a acestei formațiuni sindicale.
Semnele cele mai clare ale unei inevitabile sciziuni s-au arătat la congresul extraordinar care a avut loc la Constanța în prima jumătate a lunii februarie 2013. Cu această ocazie s-a putut observa clar existența a două facțiuni sindicale potrivnice. Una dintre ele susține actuala conducere a FNSP formată din Petre Costel (în calitate de președinte al federației) și secretarul general Mircea Burlacu. Cea de a doua facțiune contestă tendința conducerii FNSP de a monopoliza în totalitate funcțiile de conducere ale federației, fapt care a fost de altfel și demonstrat, prin modificarea explicită a statutului federației în favoarea celor care se află acum în aceste funcții de conducere. Sindicatele contestatare ( Decirom, Umex, Romtrans, Phoenix, Sablatorul Tulcea… și multe altele în curând!) consideră că noul statut votat cu ocazia acelui congres din februarie 2013, este în primul rând neconstituțional, încălcând flagrant dreptul la liberă asociere, totodată fiind în contradicție și cu legislația sindicală.

Un articol de Ștefan KOSTOFF

Patrimoniul FNSP- subiect de scandal

Pe lângă modificarea pe genunchi a statutului federației în vederea manipulării alegerilor pentru funcțiile de conducere, sindicatele din opoziție au scos la iveală povești mai vechi ale FNSP. Este vorba despre banii rezultați din vânzarea Clubului Portul. Suma nu ar fi deloc mică, pe undeva la 700.000 de euro, la care se adaugă și dobânzile. Ca și cum acest subiect ar fi de o extremă sensibilitate în ceea ce privește actuala conducere a FNSP, sindicatele din opoziție au solicitat împărțirea acelor bani în mod egal între toate sindicatele care au compus FNSP la data tranzacției. Bineînțeles că acest subiect a stârnit scandal, dar, la un moment dat, cineva a reușit ”să pună batista pe țambal”.
Devenit persona non grata pentru cei din FNSP, Silviu Stanciu, liderul de sindicat al societății portuare Decirom SA, este printre puținii sindicaliști care au avut „tupeul” să tânjească la funcția de președinte al federației. Așa că pentru el (și pentru alții ca el), cu dedicație, au fost efectuate manevre de modificare a statutului federației, ba chiar Stanciu a fost și exclus cu totul din federație. Vizavi de subiectul patrimoniului, acest lider de sindicat susține că a solicitat în nenumărate rânduri, prin adrese scrise, situația financiară a Federației Naționale a Sindicatelor Portuare. Din motive necunoscute, sindicalistul de la Decirom nu ar fi primit niciodată vreun răspuns concret la aceste adrese.
De asemenea, cu ocazia aceluiași congres din 6 februarie 2013, FNSP a modificat și cotizația membrilor. Astfel că de la cotizația de 3,5 lei pe lună s-a ajuns la o cotizație de 4,2 lei pe lună de fiecare membru. Considerată ca fiind o mărire abuzivă, sindicatele din opoziție au solicitat BNS (Blocul Național Sindical la care FNSP este afiliat) lămuriri vizavi de această mărire. BNS ar fi răspuns printr-o adresă că valoarea cotizației la nivelul sindicatelor din BNS este de 0,9 lei de membru de sindicat pe lună. Așa că în acest context unii își pun întrebarea: ”Ce se întâmplă cu diferența de bani?”.
Acest gest, care privește mărirea cotizației, a atras după sine reacții dure din partea anumitor sindicate, cum ar fi Romtrans, Umex, Sablatorul Tulcea, care au anunțat retragerea de la plata cotizațiilor către FNSP. La acestea se pare că se vor mai adăuga și alte sindicate portuare.

Petre sau Burlacu?

În data de 9 aprilie 2013 se anunță un nou congres cu ocazia căruia va fi ales (sau reales…) noul președinte al Federației Naționale ale Sindicatelor Portuare. De data asta se anunță ceva surprize! La un moment dat, surse din FNSP susțineau că Petre Costel, actualul președinte al federației, ar fi renunțat să candideze pentru un nou mandat. Poate că mulți au crezut că dacă Petre Costel a lipsit de la congresul din 6 februarie, acest lucru însemna și retragerea sa din FNSP. Dar se pare că s-au cam înșelat… Petre Costel are încă multă susținere și nu pare dornic să se retragă din cursă.
Se pare însă că, odată cu noul statut, condițiile de candidatură nu l-ar mai avantaja deloc pe Petre Costel. Astfel, conform Art.26, punctul „C” din noul Statut al FNSP – privitor la condițiile de candidatură – se stipulează că: „pentru a candida, cel în cauză trebuie să fi îndeplinit cel puțin un mandat de 4 ani într-o funcție de conducere executivă a unei organizații membre FNSP cu o vechime neîntreruptă de  patru ani în cadrul federației.” În opinia lui Silviu Stanciu de la Decirom, acest aspect îl scoate din cărți pe Petre Costel, deoarece acesta din urmă nu ar fi avut niciodată o funcție de conducere într-o organizație sindicală, alta decât cea a federației, și că nu ar fi nici membru de sindicat. În schimb, acest articol 26 îi vine ca o mănușă secretarului general al FNSP, Mircea Burlacu!
Oricum va fi după alegeri, se pare că lumea sindicatelor portuare va cunoaște o mare schimbare. O schimbare care a început deja!

 

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

To Top