Senatorul independent Vergil Chițac a vorbit cu jurnaliștii Dezvăluiri despre bugetul pentru anul 2019. Parlamentarul constănțean consideră că bugetul e construit pe iluzii, pe niște previziuni false. Mai mult, Vergil Chițac crede că bugetul a fost întârziat în mod intenționat, pentru ca Guvernul să nu aibă timp să realizeze investițiile pentru care oricum nu avea bani.
„Din punctul meu de vedere, bugetul este nerealist la capitolul venituri pentru că este supraestimat, se bazează pe nişte ipoteze false. De exemplu, ei prezumă o creştere economică de 5,5%. Total fals! Pentru că anul trecut am avut 4,1% şi economia europeană se duce către recesiune, Comisia Europeană a prognozat o creştere de maxim 3,6%, iar The Economist, pe care îl studiez foarte bine, zice că în România o să fie o creştere economică între 2 şi 4%. Deci teoretic ar trebui să mergi cu o medie de 3%. De la 3% până la 5,5% sunt 2,5 puncte procentuale. La un PIB de 200 de miliarde înseamnă 5 miliarde. Deci deodată 5 miliarde creştere economică, nu poate exista.
A doua ipoteză nerealistă este inflaţia medie de 2,8 %. Hai să fim serioşi… Anul trecut a fost aproape 5% inflaţia în România. Deci şi aici se hazardează.
ANAF ar putea să colecteze mai mulți bani doar dacă s-ar reforma din temelii, ceea ce este imposibil
A treia ipoteză nerealistă este colectarea la bugetul de stat a ANAF- ului să fie de 33,51%. Dar, fără supărare, anul trecut ANAF a colectat doar 31 sau 30 şi ceva la sută, deci ei prezumă o creştere de 3% a colectărilor la ANAF, ceea ce este iar nerealist. Nu poţi să creşti de la un an la altul cu 3% decât dacă restructurezi în totalitate ANAF-ul, sistemul lui informatizat, să angajezi alţi oameni ş.a.m.d. Şi se mai bazează pe Ordonanţa 114 din 28 decembrie 2018, care a modificat fiscalitatea la bănci, energie şi peste tot, şi ei zic că va fi generatoare de venituri. Toată lumea spune că, din contră, nu va fi generatoare de venituri, adică nu vor aduce mai mulţi bani la bugetul de stat.
Nu s-a comparat niciodată execuția bugetară la final de an, cu cea prognozată la început
Din punctul meu de vedere, discuţia despre buget este populistă şi manipulatorie, din următorul motiv: Nu s-a analizat niciodată bugetul de la început de an, comparativ cu cel de la sfârşit de an. S-a încheiat anul 2018, da? Deci hai să analizăm bugetul propus la 1 ianuarie 2018, cu ce s-a executat până la sfârşitul lui 2018. Şi asta pentru că nişte date au apărut public şi s-a conturat următoarea stare de fapt: la capitolul Cheltuieli, Sănătatea a cheltuit numai 65% din suma alocată la începutul lui 2018, Cultura 66%, Economia 66%, Tineretul şi Sportul 65%, Energia 49%, deci din sumele care au fost alocate la începutul lui 2018, ministerele au cheltuit doar două treimi din bugetele alocate. Şi totuşi deficitul bugetar a fost mare, înseamnă că şi colectarea de către ANAF a fost mai mică.
Deci dacă noi nu analizăm anul 2018, cât am colectat până la 31 decembrie faţă de cât ne-am propus în ianuarie, atunci nu am făcut nimic. Pentru că banii care se dau acum sunt bani din pix, sunt bani virtuali. Noi spunem că vom încasa atâţia bani la buget, dar aştia sunt bani virtuali, bani ireali. Banii reali sunt cei de la sfârşitul anului, banii care chiar au fost încasaţi. Or ei evită discuţiile acestea.
Bugetul a fost întârziat special, pentru că Guvernul nu are bani de investiții
În ceea ce privește bugetul din 2019 mai este o problemă: special s-a întârziat până acum, deja am pierdut două luni, poate două luni şi mai bine din acest an, fără să facem investiţii. Niciun minister şi nicio instituţie nu a putut să angajeze vreo investiţie, pentru că nu a avut buget. După ce vor avea bugetul, va dura 6-7 luni pănă să înceapă investiţiile majore și uite așa s-a pierdut şi anul acesta din investiţii. Ce vreau eu să spun este că special s-a tras de timp, pentru ca să nu se facă investiţii. De ce? Pentru că să se încadreze în ţinta de deficit. Ei nu aveau de unde să facă de fapt investiţii.
Dragnea a tăiat bugetul SRI, deși acesta fusese aprobat de membri marcanți din PSD, în cadrul CSAT
O altă chestiune, politică de data aceasta: au tăiat de la SRI. Ştiţi cum s-au întors cu bugetul SRI? S-a discutat în CSATb în 19 decembrie 2018, s-au avizat toate bugetele pentru instituţiile din Apărare, Ordine Publică şi Siguranţă Naţională, SRI, STS, SIE, MAI, MapN, că aşa spune Legea, că CSAT trebuie să avizeze bugetele acestea. În CSAT este şi doamna Prim-ministru, era şi ministrul de finanţe, ministrul economiei, ministrul apărării, toţi membri marcanţi ai PSD! Şi au avizat bugetele, inclusiv bugetul SRI. Vine apoi bugetul în Parlament şi se trezeşte domnul Dragnea că vrea el să reducă bugetul la SRI cu 415 milioane. Nu ştim de ce 415 şi nu 416 milioane! Şi că vrea să dea banii, vezi Doamne, pentru vitamina D la copii. Păi când au avut dreptate? Când au avizat bugetul în decembrie, sau acum când vrea Dragnea să taie banii de la SRI?
Şi ştiţi ce se va întâmpla? Johanis va respinge bugetul, şi aştia (PSD – n.r.) vor ţipa ca din gură de şarpe că Johanis este omul serviciilor şi că nu vrea să dea vitamina D la copii. Ei nu vor să spună că îşi dau 100 de milioane de lei pentru partidele politice din buget. Ştiţi că în 2018 faţă de 2017 au luat de 11 ori mai mult partidele politice? PSD a luat 36 de milioane de euro de la buget”.