Ancheta

RIG SERVICE îşi bate joc de angajaţii de pe urma cărora câştigă milioane de euro de la OMV Petrom!

În urmă cu o săptămână a avut loc la Bucureşti o acţiune de protest, organizată de CNSLR Frăţia, la care au participat muncitori din Piteşti, nemulţumiţi de contractul colectiv de muncă.

Angajaţii RIG SERVICE din Constanţa, compania care se ocupă de mentenanța tehnică a platformelor marine de extracție a petrolului din Marea Neagră ce aparțin OMV Petrom, au aceeaşi problemă: salariile au rămas mult în urmă, iar conducerea firmei refuză să reia negocierile cu sindicaliștii. Conducerea RIG Services amână semnarea Contractului Colectiv de Muncă în condițiile propuse de sindicaliști cu toate că acesta a expirat din iunie 2018. Situaţia s-a înrăutățit după ce conducerea RIG SERVICE a demarat încă de anul trecut o campanie de negociere directă cu o parte dintre angajați care au fost convinși să semneze contracte individuale în condițiile impuse de patronat. Situația pare să aibă legătură cu faptul că RIG SERVICE se află în procedură de licitaţie pentru reînnoirea contractului cu OMV Petrom şi nu ştie încă dacă va câștiga această licitaâie cu rata per muncitor ofertată pentru serviciile prestate.

Cu alte cuvinte, conducerea RIG vrea mai întâi să vadă cât va primi de la Petrom pentru fiecare muncitor şi abia după va propune sindicaliștilor o variantă de contract. Totul pentru a-și asigura o rată de profit convenabilă care se face de fapt pe spatele specialiștilor de pe urma cărora câştigă banii!

O afacere la cheie, cadou de la Liviu Luca pentru Florin Cârstocea

RIG SERVICE SA a luat naştere în 2001 şi îi are ca asociaţi pe Florin Cârstocea (foto jos), cu 85% din acțiuni și Ionel Antonaru (care este şi director), cu 15%. La numai un an după înfiinţare, RIG SERVICE a primit pe tavă o afacere barosană, din care a trăit regeşte până azi.

RIG a preluat de la Petromar, fosta divizie a Petrom SA, mentenanța (întreținere și reparații pe segmentul mecano-energetic) pentru cele șase platforme de extracţie şi foraj aflate în largul mării. Pe lângă partea de mentenanță, RIG Services a mai preluat, radio comunicațiile şi activitatea de catering pentru echipajele de pe platforme. RIG SERVICE SA a mai preluat de la OMV Petrom atelierele, magaziile și sediul din Dana 34 a Portului Constanța.

O afacere pe profit, primită pe tavă de RIG de la Liviu Luca (care în prezent se află în puşcărie), prieten cu Florin Cârstocea.

RIG „vinde” experienţa specialiștilor care lucrează la Petrom din 1976, cu 25 de ani înainte ca firma să se înfiinţeze

Pe site-ul propriu, RIG SERVICE se laudă cu un număr de ”500 de specialiști, capabili să asigure întreaga gamă de servicii de specialitate specifice domeniului sau de activitate: ingineri, sondori, mecanici, motorişti, electricieni, operatori macarale, strungari, sudori, electromecanici, automatişti, operatori radio etc. O parte din angajaţii noştri au o experienţă dobândită în 30 de ani de activitate, începând cu anul 1976, când a fost săpată prima sondă în Marea Neagră cu o platformă de foraj. Această parte a personalului reprezintă un punct de referinţă real şi a contribuit la instruirea practică pentru generaţia în creştere de angajaţi de specialitate”.

Practic, RIG SERVICE se laudă cu experiența pe care angajații au dobândit-o la Petromar, cu 25 de ani înainte ca firma constănţeană să existe!

Un inginer de la RIG câştigă cât un operator de la Petrom

În contractul de preluare a acestor servicii de la Petromar, se stipula că timp de cinci ani, conducerea RIG SERVICE nu poate umbla la salariile personalului preluat de la Petrom. A umblat ulterior însă cu vârf şi îndesat şi la aproape 18 ani de la preluarea specialiștilor, salariile acestora nu au ținut deloc pasul cu cele ale colegilor de la OMV-Petrom. În prezent, salariile angajaților Petrom sunt duble sau chiar triple față de cei ai RIG SERVICE. Un salariu al unui operator angajat al Petrom este sensibil egal cu cel al unui inginer de la RIG. Specialiștii cu 30 de ani de experiență care au avut neșansa să rămână la RIG SERVICES acum se simt jigniți de „tratamentul” echipei manageriale a lui Cârstocea.
Principala resursă a companiei, cea cu care se şi laudă RIG SERVICE, cea umană, este negociată la sânge. Contractul Colectiv de muncă al angajaților a expirat din iunie 2018, şi până în prezent conducerea companiei a tergiversat semnarea unui nou contract.

Cu tactica Calului Troian, patronatul RIG încearcă să-l schimbe pe liderul de sindicat Neculai Costel cu Ciocan Dumitru, omul lui Florin Cârstocea

Tergiversarea semnării unui Contract colectiv de muncă face parte dintr-o strategie bine pusă la punct de conducerea RIG Service. O mare parte din personalul RIG SERVICE a fost chemat la discuții individuale cu conducerea companiei. Vizați au fost pensionarii și cei cu contracte pe perioadă determinată. Mulți care sunt aflați în această situație au semnat contracte impuse de conducerea companiei. De fapt, Cârstocea și ai lui au acționat deliberat pentru ai diviza pe angajați cu scopul de a diminua influența sindicatului din companie. Echipa de presiune a RIG a reuşit să atragă oameni din Biroul de conducere al sindicatului prin intermediul cărora vor să-l controleze. Există disensiuni și între membrii din conducerea sindicatului companiei și se fac presiuni ca actualul lider Neculai Costel să fie înlocuit cu Ciocan Dumitru, omul lui Florin Cârstocea.

Până în prezent, au avut loc trei runde de negocieri între sindicaliști și conducere, dar fără nici un rezultat. Într-una din întâlnirile de anul trecut din luna noiembrie, Patronatul RIG SERVICE a încercat să introducă trei sporuri în salariul brut, ca și în actele adiționale, dar sindicatul s-a opus.

Lider sindical: Dacă nu se rezolvă până de Paşte, mergem în instanţă

Liderul sindical Neculai Costel ne-a declarat că au fost parcurse toate etapele legale pentru a declanşa o grevă şi pentru a acţiona compania în judecată: „Am încercat să rezolvăm problema prin dialog. Am trimis mai multe solicitări conducerii, dar am primit nişte răspunsuri de doi bani. Dacă până de Paşte nu se rezolvă problema, mergem în instanţă!”

Situația poate afecta în special activitatea la platformele de extracție ale OMV – Petrom din Marea Neagră. Și așa, mulți dintre specialiști au plecat de la RIG SERVICE, iar la această oră se asigură cu greu turele la platforme pentru anumite servicii.

Pe fondul acestei stări de tensiune, un mecanic angajat al RIG SERVICE a decedat duminică, 3 ianuarie, pe platforma Midia, în timpul serviciului, în urma unui infarct.

Scandalul din sindicat și tensiunile dintre sindicaliști și conducerea RIG SERVICE îi nemulțumește pe mulți dintre vechii angajați care vor să se întoarcă la OMV-PETROM. Este posibil ca și sindicatul de la RIG Service să ceară oficial acest transfer, care ar lăsa compania la care lucrează fără obiect de negociere.

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

To Top