Fără categorie

Raport de progres asupra implementarii Planului European de Redresare Economica

Odata ce criza economica mondiala a atins economiile statelor membre ale UE (SM), Comisia Europeana (COM) si-a manifestat clar vointa, dar si disponibilitatea de a actiona in mod decis si coordonat asupra combaterii efectelor acesteia. Sefii de stat si de guvern – reuniti in cadrul sesiunii extraordinare a Consiliului European din noiembrie 2008 – au solicitat COM sa prezinte masuri concrete sub forma unui Plan European de Redresare Economica (PERE), care sa fie aplicate pe termen scurt, concertat si coordonat.

Concret, s-a propus mobilizarea pentru anii 2009 si 2010 a unui efort financiar global cifrat la 1,5% din PIB-ul UE, adica 200 miliarde euro (170 miliarde euro angajate la nivelul bugetelor statelor membre, iar 30 miliarde euro pusi la dispozitie din bugetul UE si de BEI).

La un an de la declansarea crizei, COM face o prima evaluare a implementarii PERE – atat la nivel comunitar, cat si la nivelul statelor membre (SM)– in cadrul unui raport de progrese publicat la 10 d…

Odata ce criza economica mondiala a atins economiile statelor membre ale UE (SM), Comisia Europeana (COM) si-a manifestat clar vointa, dar si disponibilitatea de a actiona in mod decis si coordonat asupra combaterii efectelor acesteia. Sefii de stat si de guvern – reuniti in cadrul sesiunii extraordinare a Consiliului European din noiembrie 2008 – au solicitat COM sa prezinte masuri concrete sub forma unui Plan European de Redresare Economica (PERE), care sa fie aplicate pe termen scurt, concertat si coordonat.

Concret, s-a propus mobilizarea pentru anii 2009 si 2010 a unui efort financiar global cifrat la 1,5% din PIB-ul UE, adica 200 miliarde euro (170 miliarde euro angajate la nivelul bugetelor statelor membre, iar 30 miliarde euro pusi la dispozitie din bugetul UE si de BEI).

La un an de la declansarea crizei, COM face o prima evaluare a implementarii PERE – atat la nivel comunitar, cat si la nivelul statelor membre (SM)– in cadrul unui raport de progrese publicat la 10 decembrie 2009.
Analiza COM se bazeaza, in principal, pe informatiile furnizate de SM in cadrul misiunilor de evaluare, precum si pe cele incluse in rapoartele anuale privind implementarea Strategiei Lisabona.
Principalele concluzii ale documentului

1. Redresarea economica este inca fragila. Chiar daca primele semne de reluare a cresterii au aparut incepand cu luna septembrie, cererea din economie ramane inca la un nivel scazut. Avand in vedere faptul ca increderea investitorilor, ca de altfel si nivelul cererii trebuie consolidate, in continuare, se apreciaza ca retragerea masurilor de sprijin, mai ales a celor fiscale sa se faca in mod gradual si numai atunci cand relansarea economica va deveni evidenta.
2. Somajul va continua sa creasca. Cu toate ca masurile pe termen scurt de pe pietele muncii au avut principalul rol de a mentine locurile de munca si de a preveni extinderea saraciei, cresterea numarului de persoane trimise in somaj devine tot mai alarmanta. Astfel, se prognozeaza ca la nivelul UE, somajul se va situa la cca. 9,1% in 2009, in timp ce in 2010 acesta va ajunge la 10,3%. COM propune ca eliminarea masurilor specifice pietei muncii sa se faca doar dupa o atenta analiza si planificare, astfel incat sa nu se ajunga la cresterea in mod disproportionat a costurilor ocuparii fortei de munca si la cresterea exagerata a ratei somajului.
3. Finantele publice au cunoscut o deteriorare considerabila, fiind puternic lovite de criza. Acest lucru este probat de nivelurile deficitelor bugetare, care au crescut de la o medie de 2,3% din PIB (2008) la 7% din PIB (2009), ceea ce inseamna, practic, o triplare. Adancirea deficitelor bugetare se datoreaza in principal pachetelor de stimulente fiscale, initiate la nivelul statelor membre cu scopul sustinerii economiilor lor, dar si amplorii cresterii cheltuielilor legate de protectia sociala.
4. Masurile de redresare initiate de SM au fost, in linii mari, concordante cu principiile enuntate in PERE
Amploarea pachetelor de stimulare difera de la un SM la altul in functie de caracteristicile fiecaruia, SM cu dezechilibre macroeconomice majore nepermitandu-si un spatiu de manevra fiscala prea mare. Astfel, unele SM isi finanteaza masurile de stimulare economica in detrimentul masurilor de consolidare, iar altele se axeaza pe masuri de consolidare fiscala.
Planurile de redresare au fost implementate, in general, rapid – dar cu efecte decalate, unele dintre ele facandu-se simtite abia in a doua parte a lui 2009. Ele au fost bine orientate catre domeniile recomandate in PERE: sustinerea puterii de cumparare a gospodariilor si sprijinirea grupurilor dezavantajate (39%), sprijinirea pietei muncii (16%), investitii (20%) si sprijinirea afacerilor (25%).
Circa doua treimi din masuri sunt temporare. Unele SM au intreprins masuri privind guvernanta planurilor de redresare proprii, prin crearea unor structuri centralizate temporare, aflate sub supraveghere politica.
5. Raspunsul la criza prin instrumente la nivel comunitar a fost rapid, flexibil si substantial
Cheltuirea, prin intermediul bugetului comunitar, a 6,25 miliarde Euro a oferit un sprijin SM si regiunilor care au resimtit puternic austeritatea finantelor publice locale si nationale, pentru a-si accelera implementarea programelor finantate din fonduri structurale. Pe langa acestea, o crestere substantiala a imprumuturilor acordate de catre BEI (25 miliarde Euro) si BERD (4 miliarde Euro) a sprijinit accesul la finantare, in special pentru IMM-uri.
Ca urmare a unei propuneri venite din partea COM, cca. 5 mld. Euro din veniturile necheltuite ale bugetului comunitar au fost rezervate pentru realizarea de investitii in energie (3,98 mld.) si infrastructura de broadband (1,02 mld.).

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top