În urma publicării de către Comisia Europeană a deciziei privind trimiterea către România a unui aviz motivat într-un caz de încălcare a legislaţiei Uniunii Europene privind evaluările impactului asupra mediului, Departamentul pentru Afaceri Europene este împuternicit să facă următoarele precizări:
► La data de 9 octombrie 2009, Comisia Europeană a adresat României o scrisoare prin care îi atrage atenţia asupra aplicării dispoziţiilor Directivelor 85/337/CEE[1], 2008/1/CE[2],şi respectiv 96/82/CE[3], (scrisoare de punere în întârziere). În mod concret, scrisoarea executivului comunitar se referea la construcţia ilegală a unei instalaţii de producţie a formaldehidei cu o capacitate de 60 000 tone/an.
► La data de 9 decembrie 2009, autorităţile române au transmis Reprezentanţei Permanente a României pe lângă Uniunea Europeană, în vederea comunicării către Comisie, răspunsul lor la scrisoarea de punere în întârziere.
► L…
În urma publicării de către Comisia Europeană a deciziei privind trimiterea către România a unui aviz motivat într-un caz de încălcare a legislaţiei Uniunii Europene privind evaluările impactului asupra mediului, Departamentul pentru Afaceri Europene este împuternicit să facă următoarele precizări:
► La data de 9 octombrie 2009, Comisia Europeană a adresat României o scrisoare prin care îi atrage atenţia asupra aplicării dispoziţiilor Directivelor 85/337/CEE[1], 2008/1/CE[2],şi respectiv 96/82/CE[3], (scrisoare de punere în întârziere). În mod concret, scrisoarea executivului comunitar se referea la construcţia ilegală a unei instalaţii de producţie a formaldehidei cu o capacitate de 60 000 tone/an.
► La data de 9 decembrie 2009, autorităţile române au transmis Reprezentanţei Permanente a României pe lângă Uniunea Europeană, în vederea comunicării către Comisie, răspunsul lor la scrisoarea de punere în întârziere.
► La 18 martie 2010, Comisia Europeană a hotărât să transmită României un aviz motivat în această cauză, declanşând astfel ultima etapă a fazei precontencioase a acţiunii de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor ce decurg din legislaţia comunitară. Precizăm că textul oficial al avizului motivat, cuprinzând susţinerile detaliate ale Comisiei, nu a fost comunicat încă României. Autorităţile de la Bucureşti vor comunica răspunsul lor la avizul motivat, în termenul stabilit de executivul comunitar.
► În acest moment, autorităţile române aşteaptă să primească din partea executivului comunitar avizul motivat pentru a putea analiza susţinerile Comisiei şi a-şi formula poziţia în legătură cu acestea.
Acţiunea de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor este reglementată de art. 258 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (fostul art. 226 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene) şi începe cu o fază precontencioasă (administrativă), care presupune un dialog între Comisia Europeană şi statul membru. Mai întâi, Comisia transmite statului respectiv o scrisoare de punere în întârziere şi apoi, dacă apreciază că încălcarea dreptului UE persistă, un aviz motivat.
În cazul în care statul membru în cauză nu se conformează avizului motivat în termenul stabilit de Comisie, aceasta poate decide să sesizeze Curtea de Justiţie a Uniunii Europene. Faza contencioasă a acţiunii de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor cuprinde o etapă scrisă şi o etapă a pledoariilor.
[1] Directiva nr. 85/337/CEE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările ulterioare („Directiva EIA”).
[2] Directiva nr. 2008/1/CE privind prevenirea şi controlul integrat al poluării („Directiva IPPC”).
[3] Directiva nr. 96/82/CE privind controlul asupra riscului de accidente majore care implică substanţe periculoase („Directiva SEVESO”).
