Fără categorie

Noi drepturi pentru consumatori şi noi mijloace de protecţie împotriva abuzurilor comercianţilor

Parlamentul European a adoptat, pe 23 iunie, Directiva privind Drepturile Consumatorilor propusă de Comisia Europeană în octombrie 2008. Este vorba de un act legislativ care prevede noi drepturi pentru consumatori şi noi mijloace de protejare a acestora. Consumatorii sunt marii beneficiari ai pieţei unice însă, în prezent, există multe cazuri în care aceste beneficii nu se materializează din cauza lipsei concurenţei, accesului dificil pe piaţă sau din cauza unei protecţii inadecvate a consumatorului. Directiva privind Drepturile Consumatorilor are ca obiectiv creşterea încrederii consumatorilor şi, în acelaşi timp, simplificarea formalităţilor administrative care îngrădesc întreprinderile în interiorul graniţelor naţionale, privând astfel consumatorii de o alegere mai vastă şi de oferte competitive.

Astfel, directiva elimină taxele ascunse de pe internet, astfel încât consumatorii să fie protejaţi atunci când infractorii încearcă să-i păcălească şi să-i determine să plătească pent…

Parlamentul European a adoptat, pe 23 iunie, Directiva privind Drepturile Consumatorilor propusă de Comisia Europeană în octombrie 2008. Este vorba de un act legislativ care prevede noi drepturi pentru consumatori şi noi mijloace de protejare a acestora. Consumatorii sunt marii beneficiari ai pieţei unice însă, în prezent, există multe cazuri în care aceste beneficii nu se materializează din cauza lipsei concurenţei, accesului dificil pe piaţă sau din cauza unei protecţii inadecvate a consumatorului. Directiva privind Drepturile Consumatorilor are ca obiectiv creşterea încrederii consumatorilor şi, în acelaşi timp, simplificarea formalităţilor administrative care îngrădesc întreprinderile în interiorul graniţelor naţionale, privând astfel consumatorii de o alegere mai vastă şi de oferte competitive.

Astfel, directiva elimină taxele ascunse de pe internet, astfel încât consumatorii să fie protejaţi atunci când infractorii încearcă să-i păcălească şi să-i determine să plătească pentru „servicii gratuite” cum ar fi reţete culinare sau horoscoape. Odată cu intrarea în vigoare a noii directive, consumatorii vor trebui să confirme în mod explicit că au înţeles că trebuie să plătească pentru astfel de servicii.

Pe de altă parte, comercianţii vor avea obligaţia să prezinte costul total al produsului sau serviciului, precum şi orice alte taxe suplimentare. Cumpărătorii online nu vor plăti nicio altă taxă sau cost suplimentar, dacă nu au fost informaţi în mod corespunzător în legătură cu acestea înainte de a face comanda.

O altă noutate o constituie extinderea de la 7 zile la 14 zile a perioadei în care cumpărătorul se poate retrage dintr-un contract de vânzare. În acest timp, consumatorii pot returna bunurile cumpărate, fără a fi nevoiţi să invoce un motiv anume. Mai mult, în situaţia în care vânzătorul nu-şi informează în mod clar clientul în legătură cu acest drept, perioada în care clientul se poate retrage din contract se extinde la un an.

Acest interval de timp începe atunci când cumpărătorul primeşte bunurile şi nu în momentul semnării contractului, cum se întâmplă la momentul actual.

Regula se va aplica, printre altele, vânzărilor prin internet, prin telefon, comenzilor pe mail, dar şi vânzărilor din afara magazinelor, cum ar fi cele din uşă în uşă sau vânzările în stradă.

O altă prevedere introdusă prin noua directivă le interzice comercianţilor să îi taxeze pe consumatorii care plătesc cu cardul sau cu alt mijloc de plată cu mai mult decât îi costă pe ei pentru a putea oferi această posibilitate de plată.

De asemenea, comercianţii care utilizează linii telefonice speciale de tip “hotline”, pentru a le permite consumatorilor să-i contacteze în legătură cu detalii legate de contractul de vânzare, nu vor avea dreptul să introducă tarife telefonice mai mari decât cele normale.

Dacă vânzătorul doreşte ca cel care suportă costurile de returnare a bunurilor să fie consumatorul, trebuie să-l informeze în prealabil în legătură cu acest lucru, în caz contrar, cel care va plăti va fi comerciantul. În cazul produselor voluminoase achiziţionate de pe internet sau prin comandă transmisă prin e-mail, comerciantul va trebui să ofere clientului, înainte de cumpărare, cel puţin o estimare a costurilor de returnare.

Noua directivă privind drepturile consumatorilor aduce şi reglementări cu privire la produsele cu conţinut digital. Potrivit documentului, acest tip de bunuri trebuie să fie însoţit de informaţii cu privire la compatibilitatea lor cu produsele hardware şi software.

Consumatorii pot returna produsele cu conţinut digital, cum ar fi fişierele audio sau video, dar numai înainte ca acestea să fie descărcate.

Nu în ultimul rând, directiva propune şi un singur set de reguli pentru contractele la distanţă din Uniunea Europeană, fiind aşteptat ca aceasta să contribuie la reducerea costurilor de tranzacţie.

                                                           Departamentul pentru Afaceri Europene

 

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana MIHĂLȚEANU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top