Fără categorie

Comisia stabileşte măsuri de îmbunătăţire a serviciilor feroviare

Comisia Europeană a adoptat astăzi o propunere de îmbunătăţire a serviciilor feroviare pentru transportul de pasageri şi de mărfuri, care vizează: intensificarea concurenţei pe piaţa transporturilor feroviare, consolidarea puterii autorităţilor naţionale de reglementare şi îmbunătăţirea cadrului de investiţii în sectorul feroviar. Propunerea de directivă privind instituirea unui spaţiu feroviar unic reprezintă un exerciţiu de simplificare şi consolidare legislativă şi constă în reunirea celor trei directive în vigoare şi a modificărilor lor succesive într-un text unic şi coerent. Totodată, propunerea de directivă vizează să abordeze problemele din domeniile cheie, care subminează funcţionarea eficientă a pieţei transporturilor feroviare.

Siim Kallas, vice-preşedinte al Comisiei Europene şi responsabil cu sectorul transporturilor, a declarat: „Europa deţine o poziţie de prim rang în ceea ce priveşte tehnologia feroviară. Facem parte din plutonul fruntaş în materie de modernitate a …

Comisia Europeană a adoptat astăzi o propunere de îmbunătăţire a serviciilor feroviare pentru transportul de pasageri şi de mărfuri, care vizează: intensificarea concurenţei pe piaţa transporturilor feroviare, consolidarea puterii autorităţilor naţionale de reglementare şi îmbunătăţirea cadrului de investiţii în sectorul feroviar. Propunerea de directivă privind instituirea unui spaţiu feroviar unic reprezintă un exerciţiu de simplificare şi consolidare legislativă şi constă în reunirea celor trei directive în vigoare şi a modificărilor lor succesive într-un text unic şi coerent. Totodată, propunerea de directivă vizează să abordeze problemele din domeniile cheie, care subminează funcţionarea eficientă a pieţei transporturilor feroviare.

Siim Kallas, vice-preşedinte al Comisiei Europene şi responsabil cu sectorul transporturilor, a declarat: „Europa deţine o poziţie de prim rang în ceea ce priveşte tehnologia feroviară. Facem parte din plutonul fruntaş în materie de modernitate a reţelelor feroviare. Dar, şi este vorba de un „dar” important, Europa are nevoie şi merită servicii feroviare mai bune. Trebuie să oferim o paletă mai largă de servicii de o calitate mai bună, mai fiabile și mai inovatoare, atât în sectorul transportului feroviar de pasageri, cât și în cel al transportului feroviar de mărfuri. Acesta este obiectivul acestui pachet legislativ. Obiectivul meu este de a spori concurenţa în sectorul serviciilor de transport de pasageri şi de mărfuri. Această situaţie va fi benefică pentru pasageri, pentru transportatorii de mărfuri, pentru producătorii de echipamente feroviare de foarte bună calitate şi pentru mediul înconjurător.”

Directiva abordează problemele care afectează trei domenii cheie:

 

1. Aspecte legate de concurenţă

Propunerea de directivă vizează să sporească concurenţa pe piaţa transporturilor feroviare, prin asigurarea unor condiţii de acces la piaţă mai transparente și prin facilitarea accesului, de exemplu prin:

Solicitarea unui acces îmbunătăţit (şi, în anumite cazuri, chiar a unui acces garantat) la serviciile conexe transportului feroviar, precum instalaţiile de întreţinere, terminalele, ghişeele de informaţii şi casele de bilete etc., atât în cazul transportului feroviar de mărfuri, cât şi al transportului feroviar de pasageri.

Instituirea de norme explicite privind conflictele de interese şi practicile discriminatorii din sectorul feroviar.

Solicitarea unor „documente de referinţă ale reţelei” mai detaliate – documente publicate anual, astfel încât potenţialii nou-veniţi pe piaţă să aibă o imagine clară asupra caracteristicilor infrastructurii disponibile şi asupra condiţiilor de utilizare a acesteia.

 

2. Consolidarea supravegherii reglementare

Propunerea consolidează puterea autorităţilor naţionale de reglementare din sectorul feroviar, incluzând propuneri de măsuri cum ar fi:

Extinderea competenţei autorităţilor naţionale de reglementare din sectorul feroviar la serviciile conexe transportului feroviar. Până acum, aspectele legate de accesul la serviciile conexe transportului feroviar nu intrau întotdeauna în aria de competenţă a autorităţilor naţionale de reglementare.

Introducerea necesităţii de a asigura independenţa autorităţilor naţionale de reglementare din sectorul feroviar faţă de orice altă autoritate publică.

Consolidarea competenţelor autorităților naţionale de reglementare din sectorul feroviar (în ceea ce privește sancțiunile, auditul, procedurile de recurs şi inițierea de anchete din oficiu), precum și instituirea obligației acestor organisme de a coopera cu omologii lor, pe probleme transfrontaliere.

 

3. Consolidarea cadrului pentru investiții publice și private

Noile norme privind finanțarea și tarifarea infrastructurilor vizează crearea unei „arhitecturi financiare” armonizate menite să încurajeze investițiile. Printre măsurile propuse se numără:

Solicitarea unor strategii pe termen lung și a unor acorduri contractuale multianuale între stat și administratorii infrastructurilor (stabilind astfel o legătură între finanțare și performanțe și planurile de afaceri). Obiectivul este de a li se oferi actorilor de pe piață o previzibilitate mai bună asupra evoluției infrastructurii și de a-i stimula și mai mult să își îmbunătățească performanțele.

Solicitarea unor norme mai precise și mai judicioase de tarifare a infrastructurilor. Îmbunătățirea implementării normelor de tarifare prevăzute de legislația în vigoare ar trebui să ducă la reducerea tarifelor de acces pe calea ferată pentru operatorii de transporturi feroviare din numeroase state membre. Noile norme de tarifare (care introduc modularea tarifară în funcție de nivelul de zgomot pe modelul tarifării costurilor externe din sectorul transporturilor rutiere, precum și reduceri tarifare vizând promovarea interoperabilității) ar trebui să stimuleze totodată investițiile private în tehnologii interoperabile mai ecologice.

Care sunt următorii pași?

Alături de această propunere, Comisia a adoptat astăzi o comunicare care prezintă strategia sa referitoare la definitivarea dezvoltării spațiului feroviar unic european și care descrie inițiativele suplimentare pe care Comisia le-ar putea lua în următorii cinci ani. Pe baza acestui document se va organiza o consultare. De asemenea, a fost publicat și un studiu detaliat referitor la deschiderea pieței pentru traficul intern de pasageri.

A se vedea de asemenea:

http://ec.europa.eu/transport/rail/market/market_en.htm

şi MEMO/10/421

Sursa:CE

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top