Ultimul raport al Comisiei Europene privind preţurile autoturismelor arată că acestea au scăzut uşor, în termeni reali, în Uniunea Europeană în 2009 şi, de asemenea, au fost convergente în cadrul pieţei unice a UE. În acelaşi timp, preţurile pentru reparaţii şi servicii de întreţinere, precum şi piese de schimb au continuat să crească cu mult peste inflaţie , confirmând necesitatea unor reguli de concurenţă mai stricte. Preţurile relativ stabile la autoturisme în 2009, se datorează mai mult stimulentelor oferite de multe ţări pentru a cumpăra o maşină , pentru a atenua impactul recesiunii economice.
„Consumatorii în Europa continuă să beneficieze de o concurenţă puternică pe pieţele de vanzari de masini. În acelaşi timp, sunt consternat de faptul că preţul pentru reparaţii şi piese de schimb a continuat să crească pe parcursul recesiunii economice. Acest lucru. arată că o concurenţă mai mare pentru piaţa post-vânzare a fost o alegere bună şi ar trebui să deschidă calea p…
Ultimul raport al Comisiei Europene privind preţurile autoturismelor arată că acestea au scăzut uşor, în termeni reali, în Uniunea Europeană în 2009 şi, de asemenea, au fost convergente în cadrul pieţei unice a UE. În acelaşi timp, preţurile pentru reparaţii şi servicii de întreţinere, precum şi piese de schimb au continuat să crească cu mult peste inflaţie , confirmând necesitatea unor reguli de concurenţă mai stricte. Preţurile relativ stabile la autoturisme în 2009, se datorează mai mult stimulentelor oferite de multe ţări pentru a cumpăra o maşină , pentru a atenua impactul recesiunii economice.
„Consumatorii în Europa continuă să beneficieze de o concurenţă puternică pe pieţele de vanzari de masini. În acelaşi timp, sunt consternat de faptul că preţul pentru reparaţii şi piese de schimb a continuat să crească pe parcursul recesiunii economice. Acest lucru. arată că o concurenţă mai mare pentru piaţa post-vânzare a fost o alegere bună şi ar trebui să deschidă calea pentru servicii mai eficiente, în beneficiul consumatorilor europeni „, a declarat Joaquín Almunia, vicepreşedinte al Comisiei, responsabil de politica în domeniul concurenţei.
Scăderea reală a preţurilor a fost notată în special în Slovenia (-13,4%), Lituania (-11.1%), Slovacia (-11.0%), România (-10.1%), Republica Cehă (-9,4%), Malta (-9.2% ) şi Bulgaria (-9.1%). Scăderile de preţ au fost datorate în parte parte faptului că majoritatea noilor state membre au fost mai greu lovite de recesiune în 2009.
Pentru marile pieţe, preţurile reale au scăzut mai ales în Spania (-4.7%), în timp ce Italia, Germania şi Franţa au experimentat mai multe reduceri de preţ moderate (-1,1%, -1,0% şi, respectiv, -0,6%).
Diferenţe de preţuri între statele membre, exprimată prin listele de preturi ale producătorilor au scăzut în mod semnificativ în 2009, cu abaterea medie standard, coborând de la 9,8% la 8,5% (-1,3%), cu excepţia zonei euro, unde a crescut uşor de la 6,0% la 6,5% (+0,5).
În schimb, preţurile pentru reparaţii şi întreţinere, precum şi piese de schimb au continuat să crească cu mult peste inflaţie (+1,5% şi, respectiv, 0,7% în termeni reali).
Stimularea unei concurenţe mai mari pe piaţa post-vânzare este scopul principal al noului cadru legal al concurenţei pentru autovehicule, adoptat în mai şi intrat în vigoare luna trecută. Noile norme au eliminat beneficiul de exceptare pe categorii pentru producătorii a căror cotă de piaţă de pieţele de reparaţie şi întreţinere depăşeşte 30% (cele mai multe dintre ele, în prezent).
Pentru mai multe informaţii click aici .
TABEL 1
schimbările indicelui preţurilor şi a preţurilor reale la maşini în%
(Ianuarie 2010 comparat cu Ianuarie 2009)
Sursa: Eurostat
Tări în afara zonei euro
|
Preţuri automobile nominale
|
Inflaţie
|
Preţuri reale automobile
|
Bulgaria
|
-7.3
|
1.8
|
-9.1
|
Republica Cehă
|
-9.0
|
0.4
|
-9.4
|
Danemarca
|
-0.5
|
1.9
|
-2.4
|
Estonia
|
-6.9
|
-1.0
|
-5.9
|
Ungaria
|
5.6
|
6.2
|
-0.6
|
Letonia
|
-8.3
|
-3.3
|
-5.0
|
Lituania
|
-11.4
|
-0.3
|
-11.1
|
Polonia
|
2.8
|
3.9
|
-1.1
|
România
|
-4.9
|
5.2
|
-10.1
|
Suedia
|
5.4
|
2.7
|
2.7
|
Marea Britanie
|
11.2
|
3.5
|
7.7
|
Sursa: CE
