Fără categorie

Agenda digitală: conform unui raport al Comisiei, investițiile în economia digitală dețin cheia prosperității viitoare a Europei

Potrivit raportului Comisiei Europene privind competitivitatea digitală, publicat astăzi, continuă consolidarea economiei digitale a Europei, care se extinde în toate sectoarele economiei și face parte din toate domeniile vieții noastre. În Europa, 50 % din creșterea productivității se datorează în ultimii 15 ani tehnologiilor informației și comunicațiilor (TIC), iar șase europeni din zece folosesc regulat internetul. Totuși, Europa trebuie să accelereze ritmul dacă dorește să exploateze în întregime avantajele potențiale ale economiei digitale, furnizând servicii de bandă largă mai rapide și servicii de internet în care publicul să aibă încredere, îmbunătățind competențele cetățenilor și încurajând și mai mult inovația în materie de TIC. Prin Agenda digitală pentru Europa, inițiativă pilot a strategiei Europa 2020, care urmează să fie lansată în curând, Comisia Europeană va propune măsuri specifice pentru aceste sectoare.

Neelie Kroes, comisarul pentru agenda digitală, a …

Potrivit raportului Comisiei Europene privind competitivitatea digitală, publicat astăzi, continuă consolidarea economiei digitale a Europei, care se extinde în toate sectoarele economiei și face parte din toate domeniile vieții noastre. În Europa, 50 % din creșterea productivității se datorează în ultimii 15 ani tehnologiilor informației și comunicațiilor (TIC), iar șase europeni din zece folosesc regulat internetul. Totuși, Europa trebuie să accelereze ritmul dacă dorește să exploateze în întregime avantajele potențiale ale economiei digitale, furnizând servicii de bandă largă mai rapide și servicii de internet în care publicul să aibă încredere, îmbunătățind competențele cetățenilor și încurajând și mai mult inovația în materie de TIC. Prin Agenda digitală pentru Europa, inițiativă pilot a strategiei Europa 2020, care urmează să fie lansată în curând, Comisia Europeană va propune măsuri specifice pentru aceste sectoare.

Neelie Kroes, comisarul pentru agenda digitală, a declarat: „Economia digitală a Europei este esențială pentru dezvoltarea economică și pentru prosperitate. Astăzi, TIC și internetul de mare viteză ne schimbă radical viața în aceeași măsură în care a făcut-o, cu un secol în urmă, dezvoltarea rețelelor de energie electrică și de transport. Dar trebuie să sprijinim dezvoltarea continuă a internetului pentru a oferi tuturor cetățenilor avantajele economiei digitale.”

Raportul analizează evoluțiile recente din domeniul TIC, furnizând dovezi semnificative pentru elaborarea unei agende digitale pentru Europa, prima inițiativă pilot a Comisiei Europene care urmează să fie lansată în curând în cadrul strategiei Europa 2020 pentru o creștere inteligentă, durabilă și favorabilă incluziunii.

Motor al economiei

Raportul definește sectorul TIC drept unul dintre motoarele economiei europene. Din 1995, 50 % din creșterea productivității în UE se datorează TIC, mulțumită progresului tehnologic și investițiilor din acest sector. Din datele pentru perioada 2004-2007 reiese că investițiile respective au început mai recent să genereze creșteri în eficiență în restul economiei. Valoarea adăugată a sectorului în cadrul economiei europene este de aproximativ 600 de miliarde de euro (4,8 % din PIB), TIC reprezentând 25 % din totalul investițiilor de afaceri în materie de cercetare și dezvoltare din UE . În Statele Unite însă, TIC oferă avantaje și mai importante. Pentru ca TIC să aibă un impact similar în Europa este nevoie de reforme structurale și de o agendă digitală coerentă.

Șase europeni din zece folosesc internetul

În Europa, aproximativ 60 % din populație utilizează în mod regulat internetul, iar 48 % zilnic. Nivelurile sunt comparabile cu situația din SUA unde 56 % din populație îl utilizează zilnic, iar 65 % l-a utilizat în ultimele trei luni. Cu toate acestea, atât în Uniunea Europeană (30 %), cât și în Statele Unite (32%), aproximativ o treime din populație nu a utilizat niciodată internetul.

Există importante diferențe de natură socioeconomică și geografică. Persoanele în vârstă, persoanele mai puțin educate și cele cu venituri mici, în special, utilizează mai puțin internetul și au competențe de nivel inferior în acest sens. Sporirea competențelor digitale este esențială pentru construirea unei societăți digitale europene. Și în acest caz, situația din Europa este comparabilă cu cea din Statele Unite, deși utilizarea internetului este mai frecventă în rândul americanilor în vârstă (în SUA, 46 % dintre persoanele care au trecut de 55 de ani nu au folosit niciodată internetul, față de 59 % în Europa). În schimb, în Coreea și în Japonia diferențele între grupurile socioeconomice sunt mai puțin evidente.

UE este cea mai mare piață a serviciilor de bandă largă

În 2009, piața UE a serviciilor de bandă largă era din nou cea mai mare piață de acest gen din lume. Aproape un sfert din cetățenii UE (24,8 %) dispun de un abonament în rețele de bandă largă fixe. Cu toate că vitezele de conectare sunt în continuă creștere, 80 % dintre liniile de bandă largă fixe din UE oferind viteze de peste 2 Mbps, numai 18 % dintre aceste linii au viteze de peste 10 Mbps. Deși sunt suficiente pentru aplicațiile web de bază, aceste viteze se dovedesc insuficiente pentru aplicațiile mai avansate, cum este televiziunea la cerere. Strategia Europa 2020 stabilește obiective ambițioase care prevăd asigurarea accesului tuturor europenilor la servicii de bandă largă de cel puțin 30 Mbps. Pentru a atinge viteze mai mari va fi necesară trecerea la rețele de acces de generație următoare (NGA). În ceea ce privește implementarea unor astfel de rețele, UE are o întârziere considerabilă față de țări cum sunt Coreea și Japonia. Migrarea la capacități superioare de bandă largă reprezintă o importantă provocare structurală pentru întregul sector al telecomunicațiilor.

Piață unică on line

Pe lângă faptul că joacă un rol important pentru creșterea economică europeană, internetul are un imens potențial de consolidare a pieței unice. Nivelul comerțului electronic și al afacerilor electronice variază însă de la un stat la altul, iar tranzacțiile transfrontaliere sunt limitate. Deși 54 % dintre utilizatorii de internet cumpără sau vând bunuri via internet, numai 22 % dintre ei efectuează tranzacții cu alte state UE. În schimb, în SUA comerțul electronic este mai răspândit, având în vedere că 75 % dintre utilizatorii de internet cumpără sau vând bunuri on line. Toate acestea demonstrează că Europei îi lipsește o veritabilă piață unică digitală, care este esențială pentru a stimula dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii europene și pentru a oferi consumatorilor o gamă mai variată de produse la prețuri competitive.

Textul integral al raportului, fișe informative pentru fiecare țară, precum și studii conexe sunt disponibile la adresa:

 SURSA: COMISIA EUROPEANĂ

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top