Încep să se piardă ecourile entuziasmului generat anul trecut de evenimentul “One way to INSPIRE”, organizat de Asociația Orașelor din România, în parteneriat cu Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Constanța pentru promovarea Directivei europene INSPIRE. Deși evenimentul s-a bucurat de prezența a aproape 200 de reprezentanți ai autorităților și instituțiilor publice din județul Constanța, interesul acestora pare să se fi rezumat la bătut din palme și adresarea de felicitări reciproce. Gândul că ar trebui să-și îndeplinească responsabilitățile profesionale nu i-a animat pe participanți.
De sus în jos și de la stânga la dreapta, autoritățile din România mai mult mimează respectarea Directivei europene INSPIRE, deși implementarea ei nu este doar o obligație, ci este și un bun instrument pentru economii financiare și pentru o mai bună implementare a politicilor publice: crește eficiența în realizarea sarcinilor publice care revin autorităților publice locale, diminuează corupția, creează premise de cercetare-dezvoltare, evită dublarea sistemelor de colectare a datelor.
Pe aceste coordonate, primării din județul Constanța (Techirghiol, Eforie, Mangalia, Negru-Vodă) au contractat diverse soft-uri tip GIS (Geographical Information System) – care creează, stochează, analizează și prelucrează informații distribuite spațial printr-un proces computerizat. Cu toate acestea, beneficiarii GIS-urilor nu au exportat datele și în portalul dedicat Directivei INSPIRE. La nivelul județului Constanța, primăria Eforie este, la acest moment, singura care și-a actualizat GIS conform standardelor Directivei INSPIRE.
Ce este INSPIRE
Directiva INSPIRE a Uniunii Europene, transpusă în legislația națională, are scopul de a crea o infrastructură de date spațiale a Uniunii Europene. Aceasta va permite partajarea informațiilor spațiale printre organizațiile din sectorul public și va facilita accesul publicului la informațiile spațiale din Europa. Mai exact, duce la servicii de guvernare electronică mai ieftine și de mai bună calitate pentru cetățeni și întreprinderi, sprijină transparența decizională și cooperarea între autoritățile publice și între diferite sectoare (de exemplu, amenajarea teritoriului, transportul, agricultura și mediul), contribuie la elaborarea de strategii și politici publice în concordanță cu necesitățile reale, micșorează costurile administrative (prin evitarea duplicării eforturilor).
Patru ordonanțe și hotărâri de guvern (OUG nr. 4/2010 republicată, HG nr.493/2010 modificată și completată, HG nr.579/2015, HG nr.38/2016) stabilesc cadrul normativ și responsabilitățile autorităților locale în vederea implementării Directivei INSPIRE, dar, le-o fi citit cineva? Autoritățile au dat dovadă de o totală lipsă acută de coordonare și responsabilitate.
Ce spune Uniunea Europeană
Comisia Europeană, în raportul de țară din 2019, ne atrage atenția în mod diplomat că “performața României în ceea ce privește punerea în aplicare a Diretivei Inspire necesită îmbunătățiri” şi că sunt necesare eforturi suplimentare în această direcţie. În contextul INSPIRE, soluţia adoptată de România pentru distribuirea şi partajarea seturilor de date spaţiale şi a serviciilor web ataşate este reprezentantă de geo-portalul Infrastructurii Naţionale pentru Informaţii Spaţiale al României (INIS). La o simplă accesare în paralel a acestuia şi a Geoportalului INSPIRE al Uniunii Europene chiar şi un profan al domeniului poate observa lipsa de coerenţă în popularea cu date a celor două platforme. De altfel, Comisia Europeană ne-a spus cu frumosul că ar trebui să îmbunătăţim “accesul la date şi servicii prin crearea unor legături mai puternice între site-ul central INSPIRE şi portalurile regionale”.
Cum era de aşteptat, rezultatele României, per ansamblu, în ceea ce priveşte serviciile publice digitale şi integrarea tehnologiilor sunt mult sub media UE, un alt cpitol conex subiectului prezentat. În 2019, România era codaşa Europei în ceea ce priveşte serviciile publice digitale iar implementarea INSPIRE poate asigura inclusiv dezvoltarea unei game de servicii de tip e-guvernare.
Intrăm în infringement? Posibil. Bate termenul la uşă. Anul 2021. În baza tratatelor UE, Comisia poate iniţia proceduri de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor împotriva unui stat membru care nu aplică legislaţia UE.
Toate “parcelele cadastrale”, de bază pentru seturile de date şi interoperabilitatea lor, e în strânsă legătură cu implementarea Programului Naţional de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (PNNCF), care prevede cadastrarea gratuită pentru cetăţeni. Puternic susţinut de autorităţile publice centrale, atât legislativ, cât şi financiar, PNCCF se află la dispoziţia primăriilor. Doar să vrea şi să înţeleagă necesitatea şi impactul acestuia. Când nici măcar PNCCF nu se poate şi nu se vrea, Directiva INSPIRE pare la ani lumină distanţă de voinţa responsabililor.
Totodată, extensiile, Registru Electronic Naţional al Nomenclaturii Stradale (RENNS) şi Registrul Agricol Naţional (RAN), sunt puse GRATUIT la dispoziţia primăriilor, dar funcţionează anevoios, încărcarea datelor fiind întârziată de eorile soft-urilor.
Pentru Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, implementarea Directivei INSPIRE este o “preocupare majoră”, dar pentru primării şi alte instituţii este o obligaţie. Raportăm oficial situaţii din care să reiasă progresul nostru umil, pretindem cu toţii că suntem “smart” dar, pentru instituţiile care ne guvernează, “digital” înseamnă “dosar cu şină” în format .pdf.