
Aplicarea unui set comun de norme opţionale în materie de vânzare ar facilita comerţul transfrontalier, ar reduce costurile pentru întreprinderi şi, în acelaşi timp, le-ar oferi consumatorilor un grad mai ridicat de protecţie şi o gamă mai largă de produse şi servicii.
În ultimii 20 ani, piaţa unică europeană a generat numeroase avantaje, printre care reducerea preţurilor la călătoriile cu avionul şi la serviciile de roaming. Cu toate acestea, există încă bariere în calea comerţului transfrontalier, cum ar fi diferenţele între legislaţiile naţionale în materie de vânzări.
Comercianţii descurajaţi de procedurile complicate şi costisitoare pe care trebuie să le îndeplinească pentru a se adapta la aceste diferenţe pierd anual contracte în valoare de cel puţin 26 de miliarde de euro.
Contractul european de vânzare-cumpărare ar înlătura aceste bariere, facilitând comerţul transfrontalier şi oferindu-le consumatorilor o gamă mai largă de produse, preţuri mai mici şi un grad ridicat de…

Aplicarea unui set comun de norme opţionale în materie de vânzare ar facilita comerţul transfrontalier, ar reduce costurile pentru întreprinderi şi, în acelaşi timp, le-ar oferi consumatorilor un grad mai ridicat de protecţie şi o gamă mai largă de produse şi servicii.
În ultimii 20 ani, piaţa unică europeană a generat numeroase avantaje, printre care reducerea preţurilor la călătoriile cu avionul şi la serviciile de roaming. Cu toate acestea, există încă bariere în calea comerţului transfrontalier, cum ar fi diferenţele între legislaţiile naţionale în materie de vânzări.
Comercianţii descurajaţi de procedurile complicate şi costisitoare pe care trebuie să le îndeplinească pentru a se adapta la aceste diferenţe pierd anual contracte în valoare de cel puţin 26 de miliarde de euro.
Contractul european de vânzare-cumpărare ar înlătura aceste bariere, facilitând comerţul transfrontalier şi oferindu-le consumatorilor o gamă mai largă de produse, preţuri mai mici şi un grad ridicat de protecţie peste tot în UE.
De exemplu, în cazul în care ar primi un produs defect, clienţii ar avea la îndemână mai multe soluţii: rezilierea contractului şi recuperarea banilor, înlocuirea ori repararea produsului sau solicitarea unei reduceri de preţ.
La aceste soluţii ar putea recurge şi consumatorii care descarcă de pe internet (contra cost) muzică, filme, software şi alte produse digitale.
În prezent, 44% dintre europeni declară că nu fac cumpărături în străinătate întrucât nu sunt siguri de drepturile de care beneficiază.
Stimularea comerţului
Noile norme nu ar înlocui legislaţia naţională – deşi statele membre pot opta pentru transpunerea lor la nivel naţional. Însă le-ar permite agenţilor comerciali să propună un contract opţional pentru vânzări în alte ţări din UE. Contractul ar fi aplicabil doar dacă este propus de vânzător şi acceptat de cumpărător.
Comercianţii care oferă un astfel de contract comun de vânzare nu ar mai fi nevoiţi să se adapteze la alte sisteme naţionale, ceea ce le-ar micşora costurile.
În prezent, firmele care doresc să vândă în alte ţări din UE trebuie să se adapteze la până la 26 de legislaţii naţionale diferite în materie de drept contractual. Cheltuielile cu consultanţa juridică şi traducerea şi adaptarea contractelor se ridică, în medie, la 10 000 de euro pentru fiecare piaţă. Schimbările necesare pe site-ul firmei pot costa, în medie, alţi 3 000 de euro.
Potrivit unui sondaj , 71% din întreprinderile europene ar alege să utilizeze un contract european unic pentru toate vânzările către consumatorii din alte ţări ale UE, dacă acesta ar fi disponibil.
Etapele următoare
Propunerea trebuie aprobată de statele membre şi de Parlamentul European, care şi-a manifestat deja sprijinul în cadrul unui vot organizat în prima parte a acestui an.
